Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    205

Standard Forhøyet aldosteron

Er det flere som har forhøyet aldosteron?
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg skal ta endel blodprøver i morgen, og deriblant aldosteron.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Har ikke dette selv, men ble testet i forbindelse med at jeg har høyt blodtrykk. (conns syndrom). Her har du forklaring på hva som kan forårsake det...

Høye verdier aldosteron skyldes oftest sekundær hyperaldosteronisme med høy reninaktivitet. Dette sees ved tilstander som stimulerer reninaktiviteten (se p-Renin/Reninaktivitet). Høye verdier sees også ved primær hyperaldosteronisme, som ved Conns syndrom, binyrebarkhyperplasi og idiopatisk primær hyperaldosteronisme. Slike pasienter har vanligvis lav reninaktivitet.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    205

Standard

Takker for svar, har lest om aldosteron og funnet ut at jeg mest sannsynlig har conns syndrom. Renin, cortisol ATCH er normalt. Har ikke målt nartium/kalium, skulle tro det var interessant siden aldosteron regulerer væske og saltbalansen i kroppen...

Har hatt forhøyet PTH, lav men "normal" ionisert calsium, forhøyet alkalisk fosfatase og lav albumin....syns at det er på sin plass at jeg får time hos endokrinolog da jeg har problem både med thyreoidea, parathyroidea, binyrer....er så sliten av å måtte kjempe så hardt. Føler at jeg ikke blir hørt...sukk..og formen daler...

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trondheim
    Alder
    60
    Meldinger
    33

Standard

Er det noen som vet hva som regnes som høye verdier av Aldosteron?
    Her er ref verdier ved St Olavs Hospital: Liggende: 28 - 444 pmol/L - Stående: 111 - 860 pmol/L

Jeg tok prøven liggende og hadde 532, men det var ingen leger som reagerte på det. Så det jeg lurer på er om man snakker om flere tusen når det er høye verdier?
    Jeg hadde ganske høy Renin - 17,9
    Ser at ref omr er: 1,1 - 20,2 men det står også: 93% har verdier mellom 3 og 16

Er det noen som vet noe om disse to prøvene og hva de egentlig betyr?
    Ser at det kan være sekundær hyperaldosteronisme, er ikke sikker på hva det er. Men her er det jeg fant på nettet:
    Sekundær hyperaldosteronisme er en relativt vanlig tilstand, som oppstår som følge av økt aktivitet i renin/angiotensin-systemet. De vanligste årsakene er hjertesvikt, levercirrhose med ascites, nefrotisk syndrom, nyrearteriestenose, behandling med diuretika, og er en integrert del av patofysiologien ved disse sykdomstilstandene
    Acromegali eller hypothyreose ?. Hilsen Arild - 47 år

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Har ikke tatt slike prøver, men helt generellt så er en primær lidelse en henvisning til at feilen er i selve kjertelen, mens en sekundær eller tertiær henviser til feil med styringshomonet.
    De fleste styringshormoner lages jo hypofysen, men ikke alle.

Patofysiologi er læren om hvordan sykdommen fungerer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei,

Når det gjelder forhøyet verdier av både renin og aldosteron, så kan dette være et normalt funn hos noen. Tror de ser etter lave nivåer av renin og høye aldosteron nivåer, siden det kan indikere en svulst på binyrene.

Aldosterone nivåene kan lett forstyrres av kaffe og lakris dersom du har spist/drukket dette 48 timer før prøven ble tatt.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    47
    Meldinger
    205

Standard Normal renin og forhøyet aldosteron

Fikk vite at det ikke var noe å bekymre seg for, fordi at renin var normalt, og blodtrykket fint.. jeg ga meg ikke og har endelig fått kranglet til meg en MR av nyre, binyre, lever galle pancreas. Endelig!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tastet inn aldosterone i google for å se hva som dukket opp, og det var et stykke om florinef og aldosteron på stopthethyroidmadness.
    http://www.stopthethyroidmadness.com/aldosterone/
    Ellers er det mange treff på aldosterone også.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    49
    Meldinger
    848

Standard Sv: FORHØYET ALDOSTERON

Da skal jeg teste aldestoron og renin ASAP! Kanskje jeg har for mye eller for lite? Vi vet jo svært lite om hva som forårsaker helseproblemene mine pr. i dag.. Jeg føler meg svært, svært fortapt og tar gjerne for mange tester, enn for få. Det har ingenting med å være hypokonder å gjøre i allefall, som enkelte leger har sagt til meg! Håper de får de samme lidelsene jeg har, så DE også kan bli kalt hypokondere!

Lignende tråder

1. Test dig selv for aldosteron mangel
    Av Anisa i forumet Aldosteron
    Svar: 0
    Siste melding: 13-03-09, 17:24
  2. bare forhøyet fT3
    Av tussi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-11-06, 00:30
  3. Noen som har hatt forhøyet kalsium?
    Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-10-06, 16:03
  4. Forhøyet PTH
    Av i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 25-04-05, 12:42

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine