Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

TSH er tyroksin stimulerende hormon og skilles ut i hypofysen.
    Dersom skjoldkjertelen virker dårlig, vil det bli lite tyroksin i blodet og hypofysen vil pøse på med mer TSH for å få skjøldkjertelene til å produsere mer. Men det gjør den ikke, fordi den ikke virker skikkelig. Derfor kan en høy TSH indikere lavt stoffskifte.
    Dersom det er mye tyroksin i blodet, vil det bli produsert mindre TSH, for da trenger ikke skjoldkjertelen stimuleres.
    Legene mener at TSH skal ligge på 0,5 - 1,5 (eller rundt 1). Det er helt individuelt hvor den bør ligge og legen MÃ… se på hvordan du føler deg ellers, ikke bare tallene.
    Noen er hyper med TSH på 0,3 andre er fortsatt hypo.

Men hvis du er hyper, våkner ofte på natten og rett og slett er våken (men samtidig sliten), er rastløs, ikke klarer å gire ned etter stress og du føler at dette er noe fysisk, kan det være et tegn på at du får for mye tyroksin.

Det er ikke sikkert du trenger å justere dosen så mye, men det bør du selvfølgelig snakke med legen om. For min egen del må jeg ha veldig nøyaktig dose for å fungere opitmalt. Jeg kan merke stor forskjell hvis jeg øker/minsker med 25 mcg Levaxin en dag pr uke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Ja, som de andre skriver, TSH er bare et hypofysehormon og t er ft4 og ft3 som er de som er stoffskiftehormonene.
    Angående graviditet, TSH i seg selv har ikke noe med det å gjøre men en TSH over 2 er et tegn på at man er hypo.
    Hvis du tar levaxin, kan gjerne TSH bli ganske lav uten at man er hyper så man må gå etter symptomene samt ft4 og ft3.
    Merkt lavt ferritin gjør at man ikke tåler levaxin og får hypersymptomer enda man trenger å få ft4 opp.
    Hva er din ferritin?
    Jeg selv og mange andre går kun etter ft4(og ft3) ved justering av dosen, man skriver ned blodprøvene eller samler dem i en mappe eller lager etexcelark med alle datoer, resultater og hvordan man har det.
    Man kan regne dem om til prosent innefor referansområdet (set som labben oppgir som normalområde) og det er gnaske vanlig at man trenger ft4 cirka midtpå eller cirka totredelr opp. Men det er individuelt.
    Det går også igjen på forumene at noen trenger veldig veldig forsiktige dosejusteringer, noen har en kvart tablett i uken som forskjell på bra og dårlig...
    Jag tror du har redusert for mye.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Merkt lavt ferritin gjør at man ikke tåler levaxin og får hypersymptomer enda man trenger å få ft4 opp.
    Hva er din ferritin?

Jag tror du har redusert for mye.
    Takk for svar!
    Tror faktisk ikke at ferritin er målt hos meg, har aldri fått noe svar på dette.

Tror selv også at jeg har redusert for mye siden jeg er blitt så himla trett igjen, men har hyper følelsen tilbake igjen. heller ikke lyst til å få den

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

Takk for svar Reven og n`Finn!

Synes det ble litt lettere og forstå nå.
    Begynner etterhvert å skjønne at det kan ta tid før man finner den riktige dosen. Vil ikke være så hyper som jeg var for tre uker siden, men heller ikke så slapp og trett som jeg er nå om dagen.

Lurer på om jeg har lest her inne på forumet at man bør øke levaxindosen med 25 mikrogram i uka, stemmer dette eller?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

25µG ?
    Hvis du skal regulere dosen (opp eller ned) er det mange nå som foreslår 12,5µg om dagen, eller 100µg i uka hvis det passer bedre.
    Lag, skaff, kjøp - deg likegodt en boks med 7 rom i og lag dosen din fedig hver søndag. Så har du sjekk på ukedosen og at du ikke glemmer.......
    Apoteket har også tablett deler. Kan være handy.....

Sant som du sier - det tar tid Janike.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Hehe, dosett har jeg selvfølgelig kjøpt for lenge siden. Men takk for tipset:-)

Ja, jeg merker faktisk stor forskjell på bare en liten doseendring.
    For meg kan det være nok å øke med 25 mcg i uken hvis jeg merker at jeg begynner å bli mer hypo. Kan ha med at kjertelen blir gradvis dårligere. Når jeg har hatt influensa, har jeg gjerne måttet øke opp Levaxinen mer, kanskje 50-75 mcg mer pr uke.
    Jeg bruker nå ca 125 mcg mer Levaxin pr uke enn i fjor sommer. Men jeg har økt gradvis ettersom behovet gradvis har blitt større. For meg fungerer dette så bra at jeg kan jobbe 100%. (Kanskje jeg trenger denne finjusteringen nettopp pga jobben)

Men, Janike, dette er helt individuelt. Det er det riktige for meg, men ikke sikkert at det stemmer for deg. Vil bare si at en så liten doseendring kan ha betydning og at det derfor kan ta tid å finne helt riktig dose. Ta vare på deg selv og ikke press deg for mye i mellomtiden.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

Har kjøpt dosett for lenge siden, man blir jo helt sløv av at stoffskiftet ikke fungerer som det skal. Hadde jeg ikke hatt dosett, ville jeg glemt av medisin mange ganger/dager

Da vil jeg prøve på å øke dosen min litt, jeg synes at det er rart at man kan merke sånn forskjell bare på 3 uker??? Er det ikke fra 6-8 uker at kroppen på en måte har lært seg til å registrere doseendring? Er jeg helt på bærtur nå eller?

Er 100 % sykemeldt for tiden, klarer ikke tanken på jobb, har nok med å komme meg gjennom dagen sånn som formen er nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Jeg merker en doseforandring etter 12 dager, men hele endringen er ikke komplett før det er gått mange uker.
    Det du føler - er rett !
    alltid !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn