Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Tråd: synsproblemer

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    16

Standard synsproblemer

Er det andre her som har problemer med synet som man kan relatere til stoffskiftet? Jeg har nå vært til 2 forskjellige for undersøkelse og fått 2 totalt ulike svar Må understreke at jeg før testene gjorde oppmerksom på at jeg har lavt stoffskifte og om det kunne ha noe å si. I tillegg merker jeg jo at synet kommer veldig an på dagsformen samt om jeg har sovet godt den natten. Denne aktuelle morgenen hadde jeg sovet lite og var rimelig sliten etter en hard ukes jobbing. NEI fikk jeg til svar, hverken søvn stoffskifte eller annet hadde noen betyding. Hos den første får jeg beskjed om at synet er svært dårlig og at jeg ikke må finne på å f,eks kjøre bil uten briller. (synes det var nå litt rart for jeg ser da ikke såå dårlig, kan fint lese avisen med små skrift liksom om enn ikke krystallklart)Iflg han var jeg omtrent blind Javel, jeg fikk da bestilt briller, tok dem på når de kom og så jo som en ørn ingen tvil om det!! Problemet var bare at rommet seilte og innen en halv time lå jeg og kastet opp svimmel som juling. Hm, litt for sterke briller ja... Fikk redusert styrken under tvil fra han, ble nokså svimle her også men jeg har nå sakte men sikkert vent meg på dem da.
    Klok av skade tok jeg undersøkelse nr 2 hos en øyelege på Volvat. her fikk jeg beskjed om at neida synet er ganske bra det men burde ha et par briller til lese ett par til data og ett par til kjøre bil. HJELP tre briller liksom.
    Men dog, var ikke verre enn at jeg bare trengte å bruke det om jeg følte for det synet var bare litt dårlig.
    Problemet mitt er at ingen av disse to har gitt meg noe som stemmer, fordi jeg føler at synet "svinger" på en måte, den ene dagen klarer jeg meg uten mens neste dag er forferdelig uten. Blir ofte til at de tas på og av i ett kjør og ingen av løsningene er gode. Mener å ha lest et sted at stoffskiftet kan så absolutt ha innvirkninger på synet og at øyeleger og optikere bør lære seg om dette. Min erfaring er iallefall at dette vet de niks om. Noen andre som har opplevd noe slikt ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Du kan nå lese litt her.....noen heftige debatter, men kanskje du kan dra noe fornuftig ut av tråden...?

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... sc&start=0

Ellers kan du bruke søkefunksjonen, så finner du enda mer om temaet..

Øyeproblemer kan i høyeste grad være relatert til stoffskiftet ja!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg får tåkesyn når jeg er sliten. Plutselig ligger det tåke inne liksom. Dette er klart knyttet opp til stoffskiftet for jeg har perfekt syn ellers Det har også blitt skrevet om øye problemer hos oss med hypo i Thyra. Og her hvor jeg bor skal de ha et foredrag om øyne/syn av en optiker som har spesialisert seg på stoffskiftepasienter. Det torr jeg blir interessant..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: synsproblemer

Sitat Opprinnelig skrevet av annki
    Er det andre her som har problemer med synet som man kan relatere til stoffskiftet?
    Jeg har lignende erfaring som du har. Etterhvert som levaxindosen er økt har mye blitt bedre, bl.a. synet. Jeg gjør som n`Finn sier: øk dosen. Og det er det eneste som har hjulpet for meg. Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Har mange plager med synet og min øyenlege sa spurte meg om jeg ikke var klar over at stoffskiftet hadde innvirkning på det. Hun sa det hadde innvirkning på muskulaturen til/rundt øynene når man følte seg sliten, noe som man gjør når man har lavt stoffskifte.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    38
    Meldinger
    533

Standard

Jeg sliter veldig med synet, men jeg fikk ikke disse problemene før etter jeg begynte på levaxin. Jeg kan stå opp og føle meg ok, så tar jeg medisin og får synsforstyrrelser etc, så jeg vet ikke hva jeg skal si.

Har du prikker og hvite streker som er over synslinjen? Får du det "værre" når du tar medisin?

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    16

Standard

ja, jeg har hatt lenge på følelsen at synet har sammenheng med stoffskiftet. Hadde nemlig aldri problemer med det før jeg fikk det. Kjenner meg ganske godt igjen i tåkesyn, særlig når jeg er sliten. Har ikke hatt noen hvite prikker eller streker men derimot veldig ømfintlig for lys. Det ser nok ganske snodig ut for andre når jeg kjører bil med solbriller på selv om det overhodet ikke er sol ute Jeg blir rett og slett veldig anstrengt i øynene av lyset når jeg kjører. Hm, jeg må prøve å finne en optiker som har vett på stoffskiftet, min erfaring så langt er at de ikke har peiling. Begynner å bli lei av å vandre rundt med briller som er feil. Gjør neppe underverker for synet det da

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Bor du i næheten av Rogaland så finnes det en slik oppdatert optiker på Klepp på Jæren, utenfor Stavanger
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg er nattblind så det holder, og svææært lysømfintlig.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    16

Standard

Nei dessverre, bor i Oslo. Noen som vet om gode øyenleger/optikere
    i Oslo/omegn. I så fall iler jeg dit

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg