Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18

Tråd: Jerntilskudd

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Takk skal du ha Gunnda!

Jeg har ok blodprosent, men som du ser en ferritin på 19. Mulig jeg skal prøve meg på jerntabl. etterhvert, må bare få avklart dette med TIBC først. Jeg prøver hva som helst for å bli i bedre form!

Ja, jeg tenkte også på FT3, men den prøven står ikke på det rekvisisjonsarket jeg har fått så kan ikke krysse av selv heller. Dette er jo kanskje spesielt viktig å få sjekket nå siden jeg nylig har startet på Lio.

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    70
    Meldinger
    1,063

Standard Jern,ferritin,jernlager.

Ja, merkelig at legen ikke har med Ft3, og spes. nå når du får T3 ...kanskje det er glemt? ! Hvis du kjenner legen godt, hadde jeg ringt. Det er noen her på forummet som krysser av selv!!! Jeg tror ikke legene journalfører noe før de får prøvesvara, og i verste fall hadde jeg kryssa av selv, og ved evnt. "oppdagelse" hadde jeg sagt at for din egen del og at du må følge med verdiene dine parallelt med hvordan du føler deg, MÃ… du bare vite det... Når det gjelder TIBC,n din tror jeg p-pillene kan være forklaringen,ja. Tast deg inn på www.furst,no, og klikk da i venstre kolonne , så finner du opplysninger der( under analyselisten).. Du må få opp jernlageret ditt. På apoteket har de manse produkt, et av de beste: "Duroferon",100mg. Jern må være to-verdig for at kroppen skal kunne ta det opp (FE.2+). I mat er jernet 3+, derfor er det viktig at du samtidig får nok C-vit. da dette reduserer Fe fra Fe3+til Fe2+. I vanlig norsk kosthold får vi ikke mere enn ca.10mg/dag. Du trenger iallfall 200mg/dag, til verdiene dine kryper oppover. "Normalverdier" fra lab. tenkes ut fra friske mnsk. - i den fallgruva er mange leger i og.
    Lave jernlager kan få "friske" til å føle seg helt miserable- og vi har hypoen i tillegg.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Hei igjen gunnda!

Jeg finner ikke FT3 på blodprøve-arket mitt dessverre, kanskje jeg kan ringe endoen og høre. Evt skal jeg til fastlegen neste uke så jeg kan få han til å ta prøven.

Jeg har alltid fått problemer med magen av jerntabletter så sist gang jeg brukte det spiste jeg "Aminojern" - jern som er chelatert til aminosyrer som bedrer opptaket og gir mindre bivirkninger. Skal prøve dette en stund tenker jeg, hadde vært kjekt å føle seg bedre

Takk for hjelpen!

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Ikke alle labber har utsyr for å teste fT3 - desverre.
    Kalsium som er avmerket der er totalkalsium.
    Det er ok at det også er der, men Ionisert kalsium er det kalsiummet som er aktivt og relaterer bedre til PTH og D-vitamin.
    Det kan lettere si noe om kalsiumstoffskiftet som styres av parathyroidea.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Takk n`Finn! Jeg skal høre med legen idag jeg!

Hilsen Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg synes du bør titte på capio sin side om ferritin g TIBC og sånne prøver, fordi Hemakromatose er en snikende og dessverre vanlig sykdom.
    Prøvene er vanskelige å tolke men man skal ofte ikke ha høy TIBC men det er normalt noen ganger å ha høy, tror jeg. Vet ikke mer. Og de lærde strides.
    http://www.capiodiagnostikk.no/Om+Capio ... utredning/

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Jern - faldende blodprocent og jernlager

Hej
    For et halvt år siden, var jeg i behandling med jerntabletter da man fandt ud af at min ferritin - jernlager kun lå på 8. Min blodprocent var 7,7 - hvilket lægerne ikke havde fundet alarmerende i første omgang.
    MEN jeg kom i behandling med jernpiller, hvilket fik min blodprocent op på 9,0 og min ferritin på 32. Jeg skulle herefter ophøre med jernpillerne.
    Nu et halvt år efter ser jeg tilfældigvis at min blodprocent er faldet fra 9,0 til 7,9. Jeg er jo rigtigt spændt på om mit ferritin også er faldet (jeg er nemlig VILDT træt hele tiden og det kunne jo så være forklaringen!). Desværre skal jeg først have det målt i maj måned til næste kontrol....
    Mit spørgsmål går på : oplever andre af jer med stofskifteproblemer også problemer med lavt jern og hvis ja, hvad mon grunden kan være til at det falder? (p.t. har jeg ikke menstruation, da jeg har hormonspiral, så grunden kan ikke være de månedlige blødninger).
    Allermest har jeg jo lyst til at tage jernpiller igen, men så vil blodprøven i maj jo vise et forkert resultat. Måske skulle jeg også bede om at få målt ferritin før maj.
    Jeg føler mig rigtigt sløj p.t. så der må være en grund. Mine stofskiftetal ser pæne ud : TSH 0,360 (0.1-4,0) , T4 98 ( 60-140) T3 1,99 (1,10-2,50). Det er vel ok?
    Håber nogen kan hjælpe...
    Med venlig hilsen
    Gitte fra DK

Hildemor Gjest

Standard

Heisann

Klart du kan få målt din ferritin før i mai - du kan jo gjøre det til en vane og måle det samtidig med blodprosenten din Ellers kan blodprosenten variere ganske mye alt etter hva du spiser - og hva du har inntaget/ikke inntaget siste dager. men som du sier er det greit at få målt ferritinen også.

Jeg har lavt jernlager, men høy ferritin og høy blodprosent - så det gjør visst ikke noget. Og det er relativt vanlig at vi med sykdom i stoffskiftet ikke tar opp jern og en del andre ting like godt som de uten sykdom. Noen inngående forklaring på det har jeg ikke.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn