Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Tråd: Jerntilskudd

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard Jerntilskudd

Har nettopp begynt å ta jerntabletter daglig og lurer på om det kan hemme effekten av Levaxin?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

Det kan det faktisk.
    Men bare hvis du tar dem samtidig da.
    Det bør gå 4timer mellom inntak av dem.

Calsium kan også redusere opptaket at thyroxin, og samme regel gjelder.
    Det er opptaket av T4 som er kilent. Selv ved optimale forhold tas ikke mer enn 80% opp.
    T3 tas alltid opp 100% og kan med fordel tas sammen med mat - da tas det ikke opp alt i en small, men litt over langen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Forresten er et bra sted å skke alskens legemiddelinteraksjoner www.legemiddelsiden.no og da kan man lete i interaksjonslinkene til venstre. (etter at man har bladd opp medisinen sin)
    http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=4188 her står det for eksempel tre ganger økning i TSH ang. jern til venstre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har ikke tenkt så mye på jerntilskudd enda, men nå har jeg lurt litt på: Er det vanlig med dårlige jernverdier for folk med lavt stoffskifte?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    63
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Er det vanlig med dårlige jernverdier for folk med lavt stoffskifte?
    Mine er høye og har bestandig vært det, så det er nok forskjellig tenker jeg...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

baremei Gjest

Standard

Forskjellig, ja, men generelt mangler "vi" ofte både jern og B12.

Og når D-vitamin ble målt hos meg manglet jeg jammen det også, og fikk beskjed på Aker om å ta tilskudd.

*knaske piller*

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard Jern, ferritin, jernlager?

Hei!

Syntes at jeg leste et sted her at vi som har hypothyreose bør helst ha "høy" ferritin for å føle oss bra og evt. takle doseøkning? Hvor høy bør den være? Jeg lurer også på hva som er forskjellen på s-ferritin, p-jern (bortsett fra at det er serum og plasma)? Jeg har også påvist høy P-TIBC - er dette jernlager? Fikk høre at det var vanlig å ha høy TIBC når man går på p-piller?

Har disse verdiene:

S-ferritin: 19 (10-167) (Har hatt helt ned i 2 så 19 er bra for å være meg)
    P-jern: 22,4 (9-34) (denne er jo fin)
    P-TIBC: 101* (47-80)

I tilfelle noen har peiling så fikk jeg også påvist lavt fosfat uten å få noen forklaring på hvorfor jeg kan ha det:

P-fosfat: 0,70* (0,76-1,41)

Kjempefint om noen kan hjelpe!

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard

TIBS er jernbindingskapasitet, men påvirkes av flere faktorer og er komplex å tolke.
    Den blir høy ved jernmangel, men påvirkes også av østrogen og det kan vel være en av årsakene til at den er høy hos deg ?

Ferritinet kan med fordel være høyere hos de som har lavt stoffskifte. Har set flere som mener både 50, 60 og 70 som minstemål.
    dette er også et akuttfaseprotein da, så hvis du har infeksjon blir det høyt av den grunn.

Lavt forfat påkaller behov for flere prøver som D-vitamin magnesium PTH og ionisert calsium.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Tusen takk n`Finn for oppklarende svar!

Ja det er mulig at TIBC er høy hos meg pga at jeg på den tiden jeg tok prøvene gikk på p-piller. Får ta prøven på nytt og se hvordan den ser ut nå.

Er det noen grunn til at ferritin skal være høyere hos stoffskiftepasienter?

Jeg har fått blodprøverekvisisjon og der er det krysset av for:

Leukocytter
    Hemoglobin
    Ferritin
    Jern/TIBC
    B12
    Natrium
    Kalium
    Kreatinin
    Kalsium
    Fosfat
    Glukose
    Albumin
    ALAT
    GT
    Kolesterol
    Triglyserider
    HDL-kolesterol
    TSH
    FT4
    FSH
    LH
    PTH
    Kortisol
    25-OH-vitamin D

Bare den ene D-vitamin-varianten og ikke magnesium, men dette holder vel kanskje?

Sjekket litt selv ang. fosfat:

Lave verdier: Hyperparatyreoidisme (primær og tertiær), vitamin D-mangel, malabsorpsjon pga. fosfatbindende antacida, oppkast, alkaloser, diverse defekter i nyretubuli, familiær hypofosfatemi, etter insulin- og glukosetilførsel, langvarig parenteral nutrisjon med utilstrekkelig fosfattilførsel, alkoholisme.

Grunnen til at han forrige, dumme endokrinologen ikke ville sjekke opp min lave fosfat var at den var jo bare såvidt under grensen så da var det jo greit å heller la den være sånn....at det går an. Hvorfor har man referansegrenser da? Det var sammen fyren som sa at mange folk jobbet og var i fin form med en TSH på 30 (husker ikke helt tallet han sa, men det var høyt i alle fall) - akkurat som om jeg var lat. Hyggelig med folk som kan jobben sin :evil: Blæ.

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    70
    Meldinger
    1,063

Standard Jern,ferritin,jernlager.

Du burde få tatt Ft3og. Hvis du har vært medisinert en stund, er det like viktig som TSH og Ft4... ,for da vil du se om FT4 konverterer som det skal, og at du får nok av def som er aktivt i cellene våre (Ft3).
    Ferritin er jernlageret i kroppen. Vi kan ha fin "blodprosent", som det ble kalt i "gamledager",HB i dag,MEN vi kan likevel ha dårlige jernlager. Det blir på samme måte som feks. kalsium. ---får vi ikke nok fra kostholdet, forsyner vi oss fra lageret, som der vil være skjelletet. Samme med jern. Som voksne har vi ca.4g. Det meste er bundet til hemoglobinet i de røde blodlegemene og gir blodet dets røde farge. I denne form deltar jern i transporten av oksygen fra lungene til alle kroppens organer. (oksyhemoglobin). I mindre mengder forekommer jern som del av en rekke enzymer i cellenes oksydasjonssystemer. ... Hos oss med hypotyreose foregår jo all forbrenning på lavgir. Ekstra ferritin vil hjejpe ferbrenninga som en "katalysator".Vil få frakta oksygen bedre som er en av forutsetningene for all forbrenning. I tarmslimhinne, lever, milt og beinmarg fins jern bundet til spesielle proteiner for transport og lagring. Det er dette som er FERRITIN(jernlageret)......Vi skal øke fprbrenningen, derfor trend\ger vi mere enn friske, minimum 60-70.!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn