Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    20

Standard ADHD og lavt stoffskifte

Jeg skal snart utredes for ADHD, og er egentlig ganske sikker på at jeg har det.

For ikke så lenge siden, fikk jeg vite at jeg har fått lavt stoffskifte.

Sikkert dumt spørsmål, men noen andre som har adhd og lavt stoffskifte?
    Kan det ha noen sammenheng?
    bea

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg mistenker det - også andre familiemedlemmer.

Hm... det er vel en hypotese om at lavt stoffskifte kan ha sammenheng med ADHD. Jeg lurer på om det var slik at i familier med thyreoideahormonresistens, så var det økt forekomst av ADHD. Og jeg lurer på om jeg leste det i en artikkel fra Den norske legeforening.

Kan komme med link og sitat senere hvis jeg finner det igjen. Kanskje andre har det på lur? ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det har vært flere på forumene i utlandet som også har den kombinasjonen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg har en god venn som har ADHD, samt to av hans sønner. De er alle medisinert. Han hevder hårdnakket at jeg lider av det samme.....mens jeg tilskriver det meste hypothyreosen.....aner ikke....
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    5

Standard

Jeg har ADHD, og mistenker stoffskiftesykdom. Har nettopp meldt meg inn her! Tenkte tanken selv, men slo den vekk med en gang. Men da er det altså en mulighet...
    Under utredning for Sjøgrens, og mistenker selv problemer med skjoldbruskkjertelen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

*Så - Stina, ta deg sammen!*

Se her folkens:

I familier med thyreoideahormonresistens er det funnet forhøyet forekomst av Attention Deficit/Hyperactivity Disorder som bedres med trijodtyronin
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454

Tar dere da T3? Yvette, du gjør jo i alle fall det via Armour. Hjelper det på dette, tror du?

Jeg tok Liothyronin i en periode, spesielt fordi det skulle hjelpe på psyken og frysinga. Periode og periode... Det har jo vært 1/2 - 1 år vel sammenlagt. Og psyken - det var vel helst depresjon jeg tenkte på.... Visste ikke det med ADHD og Lio da - uansett, jeg merket ikke at jeg tok dette.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    27

Standard

Hei! Jeg fikk diagnosen ADHD i fjor (alder 36..). Har prøvd ut medisiner (Ritalin), men uten effekt. Ble mer glemsk og forvirra enn noen gang . Fastlegen min er ikke enig med meg i at jeg kan ha problemer med stoffskiftet, derfor har jeg gått til privat sykehus. Legen jeg snakket med der syntes at jeg absolutt burde prøve medisiner mot lavt stoffskifte! Uansett så har jo ADHD mange felles symptomer med lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, Snusmumrik, det kan absolutt se slik ut!

Jeg skulle jammen meg ønske de forsket mer på lavt stoffskifte og alle følgene som kan komme ved det, så en slipper å forske og finne ut av alle ting selv - og ikke minst, ikke bli trodd når en kommer til lege og påstår visse ting, ja, t.o.m. latterliggjort kan vi bli.

9.7.1 For høyt og for lavt stoffskifte

Konklusjon
    Det er behov for forskning omkring sykdomsmekanismer og utløsende faktorer. Videre bør forekomsten i forskjellige befolkningsgrupper kartlegges. Man bør vurdere om enkelte grupper bør screenes (masseundersøkes) med laboratorietester. Det er også viktig å studere sammenhengen mellom stoffskifteforstyrrelser og andre sykdommer, slik som depresjon, fibromyalgi og ubestemte tarmplager.
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=352991

Altså sier regjeringen selv - Helse- og omsorgsdepartementet at det er behov for mer forskning. Jeg har sett visse steder at man kan søke om forskningsmidler og grupper mennesker som kan søke om dette - jeg husker selvsagt ikke hvem-hva-hvor, men jeg skal forsøke å holde øynene mer åpne for dette, for jeg tror nemlig ikke det bare var f.eks. helsepersonell som kunne sette igang forskningsprosjekter, kanskje andre typer organisasjoner som NTF eller noe. Men vi måtte ha fått til noen skikkelige greier i så fall, noe som myndigheter - og leger og endokrinologer ikke bare kunne kimse av. Det er jo mye utenlandsk som bl.a. Nora har god oversikt over, så vi kan ta utgangspunkt i det som finnes der, kanskje. Og så må vi finne noen som er villige til å investere denne tiden i oss.

Velkommen, forresten ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Sykdommer knyttet til utviklingen av nervesystemet, slik som for eksempel ADHD (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder), autisme og autoimmunsykdommer som diabetes (type 1 og 2), har økt raskt de siste 20-30 årene.
    http://www.forskning.no/Artikler/2007/s ... 0638406.41

(Hm... jeg tror ikke diabetes type 2 er en autoimmun sykdom. Men der er derimot Hashimotos som kan gi lavt stoffskifte.)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du nevner det å bli latterliggjort når man forteller om sine symptomer (typiske symptomer på lavt stoffskifte eller når man er på levaxin) men de står på for eskempel www.thyroidmanager.org og på www.eje.org er det noen forsknignsgartikler samt sammenfatningsartikler om emnet.

Men i den norske læreboka om thyreoideasykdommer, har de ingen case, som jo er moderne nå og har vært i mange år. Og veldig lite om symptomer og fryktelig lite om behandling.....

Sykepleierstudenter, psykologstudenter og andre kan forske, men det kreves at man finner en veileder som har forskerkompetanse og hvis man forsker på eng ruppe mennesker, trenger man ofte en tillatelse fra en forskningsetisk komite. http://www.etikkom.no/

diabetes 2 er nok ikke autoimmunt. Men det fins flere former enn 1 og 2, forresten.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn