Side 3 av 6 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 58
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Mulig hypo for meg?

Jeg syns du bør gjøre noe med dette Lasse, men det er jo din oppfattelse av symptomene som bør avgjøre. Man bør etter min mening ikke gå lenge med symptomer.

Hva du bør gjøre avhenger jo av hva det er som skaper situasjonen, og det gir jo denne undersøkelsen ingen svar på.
    Det virker som TSH-systemet er iorden, dette reagerer jo på det lave antall stoffskiftehormoner. TSH=10 pisker kjertlen ganske kraftig til å produsere mer, men kjertlen klarer ikke levere varene.

Når ikke anti-TPO finner antistoffer, bør en prøve om det kan være TRAS der.
    Det er også mange andre prøver som kan bidra til å belyse situasjonen.
    Jod (døgnurin)
    D-vitamin
    Ferritin
    B12
    Og det finnes flere som kan si noe om hva kroppen din synes om at stoffskiftet er som det er.
    Tot.Kolesterol
    SHBG
    Karotener

For meg, er stiv rygg D-vitaminmangel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    24

Takk for svar!

Ja, TSH på 10 er vel altfor høyt? Men samtidig er Anti TPO nokså normalt. Hm. Litt for lav T4 også, vel?

Tilsier dette Levaxin eller noe, tro?

SHBG er på 37, det sier meg ikke så mye, men er innenfor normalen - men kanskje noe høyt?

Ha en flott dag.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

jo takk - i like måte.
    Det er jo fT4 som er stoffskiftet, og det er denne du vil reagere på.
    Blir den for lav vil det oppstå symptomer, og det kan se ut som at 13-tallet gir begynnende symptomer hos deg.
    Den har kanskje vært 20 i dine "glansdager" - for å tippe ett tall.

SHBG på 37 er vel sånn mitt i ? Kunne godt vært 60 den uten å være for høy.
    (lav fT4 gir lav SHBG - høy gir for høy)
    37 kan godt være en for lav verdi for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,062

Hei....går du fortsatt på 25µg?
    Uansett...du trenger å øke dosen din.
    Din TSH er alt for høy, og uten at jeg vet refområde, er også fT4 lav.
    Jeg prater ut fra meg selv, og med disse talla hadde jeg trengt jeg MERE medisin!!
    Og du har jo fortsatt symptomer.
    Hvis du er under 100µg/dgl. sies det at en kan øke med 25µg/dgl....en dose økning bør bør ha 6-8 uker før den gir skikkelig uttelling.....-(noen sier opp til 3 mnd. også)...

(Ser at jeg ikke hadde fått lest den siste sida, så derfor er innlegget mitt malplasert, sorry!!)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Hei Lasse
    I en normal kropp er det slik at når TSH stiger skal FT4 stige, og vise versa. Din TSH er alt for høy, noe som gir klare signaler om sykdomsaktivitet, spesielt siden FT4 nå er lavere enn den var når du la inn prøvesvarene dine sist...altså TSH'en din har vært stigende og FT4 har vært synkende, disse hormonene skal se helt motsatt ut. DETTE BEVISER SYKDOMSAKTIVITET.

Din anti TPO ligger i gråsonen. Det er ikke hvor høy antistoffene er som avgjør graden av sykdom sier Fürst laboratoriet (da må jo det bety at det er din opplevelse av sykdom som er avgjørende?) I mitt hode skulle det ikke være antistoffer mot egne celler i en frisk kropp?

...og husk Lasse, er du i tvil, så er du ikke i tvil.
    Masse lykke til.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    24

Takk for flere gode og tankevekkende innspill. Jeg skal til legen min i morgen og snakke om de siste resultatene.

Jeg har ikke brukt noe medisin de siste par år, og har vel følt meg noenlunde ok, men som sagt litt trøtt, daff og tidvis stiv i ledd, mest om morgen.
    Kolesterol og alt annet er bra (4,8 total, grei fordeling HDL/LDL).

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    24

Legen har nå satt meg på 25 milligram levaxin, kontroll om 2 mnd. Håper det har noen effekt, da. Det er sikkert litt liten dose, men antagelig best å begynne der.

Jeg startet jo for noen år siden også, men savsluttet da raskt - da nye prøver viste at verdiene slett ikke var så ille likevel.

Håper på mer overskudd og futt i hverdagen!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Mulig hypo for meg?

Sitat Opprinnelig skrevet av lasse50 Vis post
    Håper på mer overskudd og futt i hverdagen!
    Lasse? Det eneste 25 mcg Levaxin vil bedrive er, at TSH falder og du får igen at vide at tallene er OK, hvorfor behandlingen bør afsluttes. Andet kommer du (stort set) ikke til at opleve til forskel for nu. Efter 2-3 måneder burde man være oppe på en dagdosis på ca. 2 mcg pr kg kropsvægt minus ca. 5-6% og SÅ lade tiden gå et par måneder eller tre, før man med sikkerhed kunne vide, hvad er op og ned på behandlingsresultatet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    24

Takk for svar, setter pris på det
    Ja, jeg veier jo ca. 90 kg, så 25 mmg er muligens litt lite...
    Men jeg starter der, og øker etter hvert da, det sa i hvert fall legen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av lasse50 Vis post
    Takk for svar, setter pris på det
    Ja, jeg veier jo ca. 90 kg, så 25 mmg er muligens litt lite...
    Men jeg starter der, og øker etter hvert da, det sa i hvert fall legen.
    25mcg er hva jeg karakteriserer som homeopatmedisin;-)

Side 3 av 6 Først 12345 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn