Side 1 av 6 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 58
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    24

Standard Mulig hypo for meg?

Jeg er en mann på 50 som lenge har slitt med "typiske" symptomer - som slapphet, tiltaksløshet, lett depresjon, generell mangel på interesse for ting, svekket libido, økende glemskhet osv. Det eneste jeg stort sett har lyst til er å dra hjem og legge meg.

Har nå ved et par anledninger - sist denne måned - fått målt
    TSH på 4,4,
    T4 på ca 15 og
    T3 på ca 4.

TSH'en er jo litt for høy.

Er ikke overvektig, grunnet sterk selvdisiplin og en del trening, men legger lett på meg om jeg spiser som jeg "vil" .

Kan det være snakk om Hypothyreose her tro?

Noen som har noen tanker om det?

Veldig takknemlig for svar som kan sette meg på sporet av den livskvaliteten som ble borte et eller annet sted.

Lasse.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    2,691

Standard

Det kan være det. Du bør be legen din ta å sjekke antistoffer mot kjertelen.

De heter:
    Anti-TPO
    Anti-TG
    TRAS

Hvis du har dem så er sjansen for at du har Hypotyreose absolutt. Du trenger ikke alle for å ha det altså Men det ser ut til for meg at du kunne trenge prøvebehandling med Levaxin. Nå er det mange leger som er utrolig vansklige når det kommer til subklinisk Hypotyreose, men ikke gi deg før du har fått skikkelig utredning!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Hei Lasse.
    Du nevner typiske symptomer og har høy TSH.
    Det er kan være begynnende tegn på lavt stoffskifte.
    Behandlingsapparatet sliter med slike tilfeller og folk som har det går ofte i årevis før tegn blir så tydelige at de kan gi en diagnose.
    Man har jo sluttet å behandle mennesker, det er blodprøver som behandles, så ta fler.
    80% får det fordi kroppen produserer destruktive antistoff mot kjertelen og denne går da til grunne over noen få år. Antistoff i denne gruppen er slår ut på en blodprøve som heter anti-TPO.

20% får det uten at påviselig antistoff er funnet. De får enda mindre argumenter til en diagnose.

Funksjonsprøvene vil ligge innenfor grensverdiene og kan da ikke hjelpe deg. fT4 på 15 kan være riktig for deg, men kan også være alt for lavt hvis du pleier å ha feks. 20.
    Flere vanlige blodprøver viser hvordan din kropp takler det stoffskiftet det har hatt en stund og kan brukes sekundært til funksjonsprøvene.
    Eks. : Kolesterol blir høy nor stoffskiftet er lavt . Det er mange slike.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    204

Standard

Lasse,
    Dette kan godt være lavt stoffskifte. Eg gikk i årevis med en TSH rundt 2 og en lav normal FT4 og symptomene bare ballet på seg. Nesten alle mine symptomer forsvant etter en stund med Levaxin og Armour.
    Mitt forslag er at du får tatt nye blodprøver som inkluderer antistoffer. Der har vært prat om at TSH er højest om morningen, så forsøk å ta blodprøvene da.
    Lykke til.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg hadde også perfekte blodprøver mens sykdommen tok fra meg hele livskvaliteten. Så stå på for skikkelig undersøkelse!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    24

Standard

Tusen takk for gode og hyggelige tilbakemeldinger. Det er flott at det finnes et forum som dette, der man kan få kjappe og verdifulle tilbakemeldinger fra folk som vet hva de snakker om!

Jeg har allerede snakket med legen, og vi skal få tatt noen av de prøvene som det snakkes om her, dessuten skal det måles jod i døgnurin.

Han utelukket ikke en prøveperiode med en testbehandling med Thyroxin-tilskudd, for å se mulig effekt av det. Han mente dog at denne lidelsen er mest vanlig hos kvinner, og er litt skeptisk til om dette er svaret for meg.

Han kunne se ut fra tidligere - og nylige - prøver at jeg ikke har noen B12-mangel.

Selv er jeg litt engstelig for bivirkninger av Thyroxin- men det er det kanskje ikke noen grunn til?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det fins egentlig ikke bivirkninger, siden det er et hormon man mangler, og ikke en medisin......men noen veldig , veldig få tåler ikke de syntetiske tablettene, og en del andre får ikke helt bra effekt av de syntetiske tablettene heller. Men ikke bekymre deg om det nå.

Hvor er du i landet?
    Her rundt Oslo ville du med en TSH på over 3,5 straks fått diagnosehypothyreose, hvis du også har symptomer samt antistoffer.
    Sjekk hva hormonlabben sier om TSH på www.aus.no og bla deg fram til hormonlaboratoriet, og det er noen pdf-er der ute.

Legen din tar feil når han mener det er en kvinnesykdom. mange menn er av den grunn underdiagnostisert.
    Man har veldig bra tallmateriale fra en stor undersøkelse i Trøndelag, HUNT-undersøkelsen og de fant en del udiagnostiserte hypothreosepasienter, både menn og kvinner. Legen din har sikkert hørt om HUNT-undersøkelsen. det fins en egen artikkel om thyreoidea og HUNT-undersøkelsen, ligger ute på www.eje.org samt enartikkel og diverse omtaler på www.tidsskriftet.no .

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    46
    Meldinger
    204

Standard

Bivirkninger og bivirkninger...
    Der finnes de som av en eller annen grunn ikke tåler Levaxin og får ledd eller muskelsmerter. Andre forteller at de legger på seg. De allerfleste tåler Levaxin uten problemer sålenge de ikke er overdosert og har derfor ingen bivirkninger. Det som gjør at flere enten tar Liothyronin eller Armour skyldes at Levaxinen ikke altid er nokk til å fjerne alle symptomene.
    Start stille og roligt med 25 mikrogram om dagen og vent i noen uker, så kan du se om du trenger mer. Dette er en prosess som tar tid, kroppen skal venne seg til at nå er der nokk med stoffskifteshormoner. Eg brukte vel et år på å nå opp til min idealdose.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Legen måtte bruke mye tid på å overbevise meg om at jeg måtte ha Levaxin. De argumentene som overbeviste meg var at dette var en substituttbehandling. Man erstattet et produksjonsbortfall og det hadde ingen bivirkninger.
    Men det er bare tull og en overflatisk forklaring.
    Det er jo snakk om en kjertel som produserer T4,T3,T2 og Calsitonin.
    Alt dette erstattes av ett av dem, lagerhormonet T4 = Levaxin.
    Hvorfor kroppen plutselig ikke trenger de andre har jeg ikke fått noen god forklaring på.
    Heller ikke hvorfor jeg fikk bivirkninger fra dag en når jeg startet Levaxinbehandlingen.
    Tilfeldig - neppe!

En smarting kan nok innbille alle at bivirkningene ikke stammer fra Levaxinen, men den stammer fra behandlingen - og det er iallfall brennsikkert.
    Og behandlingen - det er kun Levaxin det, så noe annet skal godt gjøres å skylde på.
    Skyldes bivirkningene at de andre produktene ikke blir substituert ?
    Skyldes bivirkningene at kroppen ikke klarer å behandle det syntetiske hormonet på samme måten som kroppens eget ?
    Ta et valg ? Man har ikke svaret, men gidder ikke undersøke saken heller.
    Jeg heller egentlig mest mot den siste der. Jeg kjenner påstanden om at hormoner ikke er arts-spesifikke, og vet at de ser like ut i et mikroskop.
    Men jeg vet jo også at en Rolex fra Honkong ser lik ut som en fra Schweits, men virker den like godt ?
    Om påstanden er korrekt skal jo hormoner fra Gris virke like godt som våre egene.
    Det gjør de ikke, men hos meg virker de atskillig mye bedre enn syntetiske.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Du har nesten identiske tall med det jeg hadde da jeg startet med levaxin... Jeg hadde masse symptomer...
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Side 1 av 6 123 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn