Side 1 av 6 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 54
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    37

Standard Nå skjønner jeg hvertfall ingenting! Kan noen hjelpe....

Fikk svar på blodprøvene i dag og de bekrefter for såvidt formen, men jeg skjønner ikke hva som skjer.
    Tar Levaxin 150 mcg dgl + liothyronin 20 mcg og det har jeg stått på nå i over et år og prøvene har vært "fine" og formen ganske grei.

Så viser prøvene i dag ft4: 14 (11-24)
    og ft3: 4,5 (3,5-7,0)
    og så TSH: 0,01 (0,3-4,5)!!

Så da sier jo labben at dosen ikke bør økes!
    Men hvordan skal jeg da klare å fungere??
    Sover mye, legger på meg, fryser, griner for ingenting osv - alt det klassiske...
    Må ha både ft4 og ft3 godt over midten for å ha det bra,men hvordan skal jeg få til det uten å øke dosen, da?

Hvor blir d av alt thyreoideatilskuddet jeg tar...?

Noen som har noen synspunkt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Hei emma.
    Jeg gir ofte min egen forklaring som du kanskje har sett på forumet.
    I ditt tilfelle, som har stått på denne dosen så lenge, vil jeg bare mene at blodprøver ikke kan veilede deg i å finne løsningen på dine problemer. Ingen vet hva dine blodprøver må være for at du skal ha det fint.
    Du har tydlige symptomer på at stoffskifteaktiviteten er lav, og bør etter min mening forsøke å øke dosen. Jeg ville heller ikke begynt med Liothyronin før jeg visste om en høyere Levaxindose kunne gitt meg nok T3.
    Levaxindosen du har brukt i lang tid fører ikke til høy nok fT4 så den bør opp. Øk den i små steg hver måned til du merker høydosesymptomer, og gå litt ned på dosen. Vent en måned og vurder tilstanden din. Ta blodprøve om du er usikker, og er fT3 for lav, ta Liothyronin.
    Hvis ikke din situasjon er bedre da, bytt thyroxinkilde !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Ditt ft4 og ft3 er veldig lave, helholdsvis 23 og 28%, altså bare en kvart opp fra bunnen av referanseområdet.
    Hvis du plotter tallene inn i en elelr annen graf i excel så vil det vise hvor lavt du egentlig legger.

Prosentene regner du ut på:
    http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_hvordan.html

Med tal som dine, ville jeg følt meg halvdød og veldig hypo. (og min TSH ville vært 0,05, har prøvd det. Min TSH riktig medisinert er 0,02. En stor mindredel av pasientene har det slik og de går igjen på forumene, siden legeene undermedisinerer dem hvis de bare ser etter TSH)

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    37

Standard

Takk snille dere - godt at dere finnes her inne!

Jo, jeg må nok øke dosen. Tenkte å øke med 25mcg annenhver dag, så får vi se hva som skjer.
    Ja, jeg føler meg mere død enn levende for tida! :(
    Men, jeg lurer fortsatt på hva som skjer i kroppen,jeg da - 150mcg dgl er jo en bra dose å så detter jeg bare rett i kjelleren... Og hvorfor stiger ikke TSH når FT4 og FT3 synker såpass mye?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

TSH skal jo falle når fT4/fT3 stiger, men den er flere uker på etterskudd.
    Det finnes også noen sjeldne tilstander hvor TSH nærmest har stivnet på en verdi. I så fall bør nok hypofysen undersøkes.

Så må du ta dosen en time eller to før matinntak da. Helst på samme rutine hver dag.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Kan godt forstå at du ikke fungerer med en T4 p å 14, det gjør ikke jeg heller. TSH har jeg aldri brydd meg om n år det har vært lav og det gjør heldigvis ikke legen heller. TSH bryr jeg meg bare om når det er høy. Legen jeg går til sier at det er naturlig at TSH er lav når man får behandling. Min er ikke målbar.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    94

Standard

Cat:
    Det er vel de som går på Armour som har så lav TSH og ikke de som går på Levaxin? Da mener jeg sånn generelt sett..
    Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Kine
    Cat:
    Det er vel de som går på Armour som har så lav TSH og ikke de som går på Levaxin? Da mener jeg sånn generelt sett..
    Jeg hadde ikke målbar TSH også på Levaxin.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

TSH produseres på grunnlag av både fT4 og fT3.
    Så iallfall teoretisk vil TSH bli lavere med Amour.

Men legekontorene feildoserer også Levaxin hvis de følger behandlingspålegget. De skal dosere med T4 alene til TSH er i normalområdet, gjerne ned mot 1.
    Og da blir det ikke laget nok fT3.
    Kroppen får jo ikke noe T3 fra kjertelen lenger, alt må komme fra den T4 du spiser.
    Da må fT4 være høyere, noe som medfører lavere TSH enn i behandlingsforskriften tilsier.

Ikke lett å si hva som gir lavest TSH - min blir ikke lavere, den er null.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    37

Standard Flere som bruker så stor dose D-vitamin?

Etter at stoffskifte dumpet i november/desember, dette skjer typisk hvert år (sammenheng med lite D-vit.kanskje..) er jeg nå oppe i 200 micrg Levaxin og 20 microg Lio pr dag. Dette er da ganske mye, er det ikke?

Side 1 av 6 123 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn