Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det

jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
    Har tatt en blodprøve, å legen sier alt er ok der men skal tilbake i morgen å ta blodprøve på de to andre prøvene som også må sjekkes for å utelukke sykdommen.

Er det noen som vil tyde svara for meg?
    B-CRP 8
    S-FRITT T3 4,4
    S-FT4 FRITTT4 12,8
    S-TSH 1,4
    Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
    Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
    Carpe Diem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Helt perfekt dette Smurfine
    I følge de grenseverdiene som legene må gå etter da.
    Men prøver av stoffskiftehormoner viser ikke alltid om stoffskiftet er i orden, det viser bare at det er hormoner nok tilstede.
    Ikke om de gjør noe, men det gjr de i de aller fleste tilfeller.

Andre prøver kan vise om de gjør noe : feks. kolesterol og karotener.
    Du kan jo måle morgentemp noen dager etterhverandre. Mål "på gammelmåten" med samme du slår opp gluggene - ikke stå opp.
    Da skal den nattlige stoffsifteaktiviteten gi deg oppimot 37grader.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei smurfine, det har postet flere her med hypo-symptomer og en ft4 på 12.
    Kan du være så snill å poste referanseområdet for prøvene, labben elelr sykhuset hvor de gjøres pleier å ha dem på nett.
    Før var ft4 10-20 men nå er det ca tre forskjellige, antar at det kommer av at de kjører forskjellige testkits.
    Hvis man så regner tallene om til prosent, så skulle man komme omtrent likt ut.
    Men den beste metoden ved lavt stoffskifte og tvil er direct dialysis-metoden, den vil ofte vise mye lavere tall hvis den kjøres da. (referanse: diverse srtikler om NTI, samt kommentarer fra Dr.Dommisse) men det får vel ikke legen til , og vet vel ikke heller....

ft4 er et stoffskiftehormon og 12 kan være noe lavt
    ft3 er det aktive jhormonet, trenger ref.området også
    TSH er et hypoffysehormon og de ser veldig mye etter det, men TSH kan være lavt hvis hypofysen av en eller annen grunn ikke sender ut riktig mengde. Ddens funksjon er å skrike på skjoldkjertelen å sende ut mer hormon.
    De med lav TSH pleier å ha større problemer med å få diagnose for lavt stoffskifte. Men antistoffene alene (anti-TPO og TG-antistoff kan få deg til å føle deg skikkelig syk enda de andre tallene er fine, men ikke alle leger tror på det.
    Og legene kaller det at vi vil ha det til at vi har lavt stoffskifte med lav TSH for "Hegges hypothyreose"
    http://www.uib.no/isf/eyr/2003q2/013981.html og jeg sitter med en kopi av et svar til noen jeg vet om fra legen sin hvor det står som komemntar til en TSH på 3,9 og ft4 på 12 at det er helt normale tall men man kan ikke se bort fra Hegges Hypothyreose, altså hypotyreose med lav TSH.....

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Helt perfekt dette Smurfine
    I følge de grenseverdiene som legene må gå etter da.
    Men prøver av stoffskiftehormoner viser ikke alltid om stoffskiftet er i orden, det viser bare at det er hormoner nok tilstede.
    Ikke om de gjør noe, men det gjr de i de aller fleste tilfeller.

Andre prøver kan vise om de gjør noe : feks. kolesterol og karotener.
    Du kan jo måle morgentemp noen dager etterhverandre. Mål "på gammelmåten" med samme du slår opp gluggene - ikke stå opp.
    Da skal den nattlige stoffsifteaktiviteten gi deg oppimot 37grader.
    Jeg har masse sympotmer da:
    Trøtt og sliten,aldri uthvilt,
    Håravfall, vondt i i halsen en(skjoldbukskjertelen)
    Kroppstemp 36,5
    vektproblemer, går ikke ned til tross for at jeg ammer, spiser passe sunt og morsjonerer hver dag, problemer tørr hud hender og albuer, kviser, smerter i muskler helt ut av det blå, hestehet,trykkfølelse i halsen,
    mentalt treg, glemsom og ufoksuert.Null kjønnsdrift.

Angst og deprisjon har jeg også.

Hadde et fall fra en veranda for ti år siden noe som tilsier en whiplash skade for jeg slo nakken. Har akkurat født et barn, han er nå 4 mnd og 2 uker. Og for litt over en mnd siden fjerna jeg galleblæra.
    Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
    Carpe Diem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Huffda - høres ikke godt ut, og symptomene er jo godt forenlige med lavt stoffskfte. Du er jo også i en sårbar periode for å få det.
    Noen ganger kan det være forbigående i etter fødsel perioden, men ikke altid. Søk på post partum thyreoiditt.
    -itt endelse er medisinsk betegnelse på betennelse.
    Og det er ditt eget immunsystem som skaper den. Slike stoffer oppdages av en test som heter anti-TPO.
    Den burde du ta.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Huffda - høres ikke godt ut, og symptomene er jo godt forenlige med lavt stoffskfte. Du er jo også i en sårbar periode for å få det.
    Noen ganger kan det være forbigående i etter fødsel perioden, men ikke altid. Søk på post partum thyreoiditt.
    -itt endelse er medisinsk betegnelse på betennelse.
    Og det er ditt eget immunsystem som skaper den. Slike stoffer oppdages av en test som heter anti-TPO.
    Den burde du ta.
    Fant ikke ut så mye når jeg leste om den, men er det en forbigående tilstand det du nevner her eller?

Kan også legge til at jeg har et utrolig sinne, har null tolmodighet. Ekstremt søt/salt hunger til tider. Ã… veldig veldig tørst.
    Carpe Diem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

På : http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=353285
    Det eneste som står der, er :
    Postpartum thyreoiditt er en autoimmun betennelse i skjoldbruskkjertelen som kan gi forbigående hyperthyreose og så utvikling av hypothyreose. Dette er tilstander som ofte overses fordi det er mange andre årsaker til at kvinnen er sliten, deprimert og så videre etter en fødsel. Urdahl et al (1988) viste at forekomsten av funksjonsforstyrrelser ved postpartum thyreoiditt var 3.3 %. Knapt 60 % hadde også kliniske symptomer, mens resten kun hadde biokjemiske forandringer. Forekomsten av antistoff mot skjoldbruskkjertelen var enda høyere – nemlig hele 7.6 %.

Antistoff er den testen jeg nevnte : anti TPO

Tar med googlen på denne da søkeordne er merket :
    http://64.233.183.104/search?q=cache:Mu ... cd=4&gl=no

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Tusen takk.
    Carpe Diem.

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 22:25
  2. Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
    Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 59
    Siste melding: 03-09-11, 14:06
  3. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 21:15
  4. Svar: 35
    Siste melding: 22-11-07, 10:58
  5. Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
    Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 12-11-07, 19:24

Bokmerker