Vis meningsmålingsresultat: God eller dårlig hørsel?

Velgere
51. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 100% ok hørsel

11 21.57%
  • Noe nedsatt hørsel, plager meg ikke

18 35.29%
  • Nedsatt hørsel, har fått høreapparat

8 15.69%
  • Har kun Tinnitus/ øresus

12 23.53%
  • Døv

2 3.92%
Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 48
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard

Trude.lutt og heisann, det er faktisk noe som heter lydallergi, dvs overømfintlighet mot høye lyder (høye lyder som i decibel/lydtrykk, ikke frekvens). Men det betyr dessverre ikke alltid (for mitt vedkommende) at man hører supergodt uansett. Synes dette er rart, jeg reagerer på mange "normale" lyder som altfor høye; feks. adgangskort-maskinen på jobben piper skjærende høyt for meg, likeså en traktor som durer forbi...nesten ikke til å holde ut! På konserter må jeg bruke propper, ellers skjærer det i hodet. Og lydstyrken på kino...auu!

Men det dessverre også slik at blir lyden litt lav (nok en gang i db, ikke frekvens), så hører jeg den dårlig. Konklusjonen er at jeg har både dårlig og god hørsel, hvis noen hvisker hører jeg det dårligere enn normalt, hvis de så øker volumet litt over det normale skjærer det i øra. Smått "aktivt hørselsområde" var konklusjonen.

JS: interessant, jeg også stusset over å ha blitt "treig" i hørselsoppfattelsen. Synes det går litt for lang tid fra ordet er uttalt til jeg fatter, den der "åja" følelsen kjenner jeg til. Så du tror det har med stoffskiftet å gøre? Godt mulig det, heisann og Tor nevner jo noe av det samme. Oppfatte og konsentrere seg...
    En spesialist fortalte meg at det hender relativt "ofte" at personer rundt 40-50 årene kommer for å ta hørselstest fordi de mistenker de hører dårlig. Men på "pipetesten" får de full pott, tar de utvidet test for ord-oppfattelse kan det derimot stå litt dårligere til. Han mente det var normalt at ord-oppfattelsen begynner å synke (ikke mye altså) i 40-årene, det var bare sånn det var med hjernen.

Uansett; Takk for svar

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    735

Standard

Zena skrev:
    ord-oppfattelsen begynner å synke (ikke mye altså) i 40-årene
    Det forklarer jo en del ...

Det er dessverre mange problemer som skyldes fødselsdatoen

hilsen Tily - halveis til nitti ..

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    18

Standard Sv: Flere med dårlig hørsel?

Ja, dårlig hørsel er arvelig på min mors side men den har blitt mye værre i takt med andre plager for lavt stoffskifte. Har brukt mye voltaren jeg også. MEn noe annet som var urovekkende ere at jeg bruker Adartrel for restless legs og leste faktisk at dopaminagonister kan undertrykke tsh verdier. Spurte min lege om levaxin og adartrel var kræsj, men nei sa han....kanskje du kan slutte med de til sommeren fordi det er så mange som får et nytt liv av levaxin!Hadde dette vært slik for meg så halleluja.Adartrel er dopamin.vi mangler dopamin signalstoff til hjernen når vi har kronisk restless legs...sier nevreologer.Men er det noen som kan fortelle meg om hvor lenge det gikk før de kjente bedring etter oppstart av Levaxin? Litt utålmodig jeg...begynte for 2 uker siden..50mkgrampe.dag. Kan man bli værre før bedring? Er det noen der ute som har god erfaring med levaxin?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    43

Jeg har hatt store problemer med hørselen - klarer ikke tyde grove mannnstemmer - radionen ble bare grøt, veldig var for støy og tok inn alt. Klarte ikke å høre selektivt. Ble sendt til spesialist, fikk beskjed om at jeg hadde hørsel som et førskolebarn på "pipetesten", tok test med støy, og da var resultatet et annet. Fikk da høreapparat, men kunne ikke bruke det. Tok inn alt og "hørte" mitt eget hår gro Legens forslag er at det er noe gale med hørselsbanene i hjernen ( hva det nå enn er), at det er en forkalkning i ørene eller at jeg stiller for store krav til min egen hørsel ( har drevet med musikk hele livet). Min egen teori er at når jeg er hyper klarer jeg ikke å håndtere lydbildet rundt meg på en hensikts messig måte. Nå har jeg ennå ikke vært så normal i stoffskiftet at jeg har sammenligningsgrunnlag. Men det er påfallende å ha så god hørsel som jeg beviselig har, og samtidig ikke høre noe. Så får vi se når stoffskiftet blir lavere...Pussig at andre har lignende erfaringer
    - nettisen
    Alle disse dager som kom og gikk - ikke visste jeg at det var livet..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Jeg har også fått problemer med evig piping i det venstre øret. Legen sier det kommer av høyt blodtrykk, men ville det ikke da også vært i det andre øret? Og ville ikke da lyden bli redusert med blodtrykksenkende midler? Det har ikke skjedd. Tvert om er pipingen høyere etter at jeg har spilt med headset på keyboardet. Legen spurte også om jeg hadde vanskeligheter med å delta i samtaler med andre samtidig som det er mye støy rundt. Jeg svarte nei, men kom til å tenkte på det i ettertid at det har jeg jo. Jeg har vanskelig for å følge en samtale dersom det skjer mye annet rundt.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    18

Hei Sonja kan det være øresus du har da? Jeg opplever slikt når det har vært en høy lyd, smell at det piper i øret en stund etterpå. Lufttrykk....balansenerve....vet ikke det er som øret ikke finner igjen sin indre balanse etter visse typer støy eller smell. ser du er tidlig oppe. Morgenfugl du da...Ønsker deg en fin søndag

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Jeg regner med at det kan være øresus, ja. Morgenfugl? Nja, kommer an på hvordan man tolker det...
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    172

Jeg hører dårlig i perioder når stoffskifte er dårlig eller når jeg er sliten. Da får jeg ikke med med hva folk sier det blir som en grøt av lyd. Jeg gjør det helt bra på hørsel tester.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Hjelp - plutselig dårligere hørsel!

I løpet av de siste 3-4 dagene har jeg merket av lydnivå 1 på hustelefonen min ikke er høyt nok lenger. Jeg tenkte at telefonen er ødelagt, men så merket jeg på mobiltelefonen min måtte settes på MAX for at jeg i det hele tatt skulle høre hva personen i andre ende sier. Når jeg har gjester på besøk klager de over at jeg spiller høy musikk når jeg selv syntes den er "midt på treet" eller lavere.

Hva skjer med meg? Er det Hypotyreosen som tuller med meg? Har jeg nå nedsatt hørsel for alltid eller er det bare ørevoks?

Jeg fikk tinitus sommeren 2003 etter en ekstremt høy konsert i Helsinki, Finland. (De hadde svært dårlig PA-anlegg der, noe som førte til høy, sprakende lyd... Jeg hadde ikke ørepropper! Som alle de andre hadde der.. Naive meg!)

Har merket over de siste årene at jeg "tåler" høyere og høyere musikk...

Skummelt er det i hvertfall. Mister jeg hørselen, som er noe av det viktigste jeg har (elsker musikk, er musiker, lever for musikk!) så tar jeg livet mitt. Garantert.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Har begynt å slite med å følge med hva andre sider. Familien er frustrert fordi jeg har begynt å si "HÆ?" til de. Uff, ikke bra. Jeg hører godt, men klarer ikke lengre å følge med på hva som blir sagt. Når jeg ser på filmer, er teksting en god ting, også på norske filmer... Mormor hadde også stoffskiftesykdom, og da hun ble eldre, måtte vi snakke sakte for at hun skulle skjønne. Håper jeg ikke blir lik ens... *GRØSS*

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn