Side 1 av 10 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 93
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Armour Thyroid: Villedning av leger

Fra THYRA, nr. 4:
    "Armour Thyroid: Veiledning for leger.
    På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.

I veiledningen gjøres det rede for at det ikke finnes kontrollerte kliniske studier på bruken av Armour, men klinisk erfaring er at en del pasienter responderer bra. Andre merker ingen forskjell fra behandling med Levaxin, og noen opplever T3-relaterte bivirkninger. Det gjøres oppmerksom på potensiell uheldig virkning av Armour på tilstander som hjertesykdom, insulinresistens, diabetes type 2, osteporose og nedsatt bentetthet".

"Lars Omdal intervjues i Thyra nr. 1-2008.
    I Thyra nr. 1-2008 er det lege Lars Omdal som står for tur i vår intervjuserie av medlemmene i NTFs faglige råd. Han vil der si mer om sine erfaringer med å bruke Armour i behandlingen av noen pasienter som ikke oppnår god nok effekt av behandlingen med Levaxin eller kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin."

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det er fint at noen refererer forbundets artikkler, det gir en anledning til kommetar. Desverre kjenner jeg B.Bakkes komunikasjonsevner - så det blir ingen.

Skal man ikke ta det første først ? Det er vel ikke pent å braute ?
    Levaxin kom inn på markedet "hundre" år etter Armour - er det ikke de som skal bevise at produktet virker ? Er det ikke de siste som skal føre bevis for at sitt produkt virker ?
    Det har det IKKE !

Armour støtter sin virkemetode på det biologiske "faktum" at hormoner ikke er artspesifikke.
    Det kan ikke Levaxin - det inneholder kun ett av kjertelhormonene og syntetet må innføre en helt ny behandlingstese i medisinsk behandling, nemlig den at ett eneste hormon erstatter alt kjertelen driver med. Hvilket følger at alt det andre kjerttelen driver med en bare noe overflødig tull !
    En slik tilpassingstese som kun er egnet til å få solgt et produkt opprører meg !
    Vi er da ikke så dumme at vi går på den ?
    Men det har vi altså gjort siden 1970 og til en grad så "vi" nå forlanger at produktet som var der, og som hadde 100% markedsandel, nå skal bevise overfor nykommeren med den tvilsomme behandlingstesen at det virker !!!!
    Nå må man stikke fingeren i jorda å finne ut hvor man er !

Men for ikke å gå helt av skaftet her, et lite googelsøk fanger opp legers erfaring, pasienters erfaring og noen forsøk (ikke dobbelt blinde) som alle går i EN retning. (gjett hvilken da)
    Jeg er den første til å synes at det er begredlig at det mangler dobbelt blinde forsøk, og alle andre forsøk for den skyld.
    Hele verden er hekta på den T4-tesen - ingen tror det er nødvendig ? Eller tør de simpelt hen ikke kjøre igang ?
    Jeg forstår godt at Armoursiden ikke har noe å bevise - de her virket i "hunde år", og jeg forstår også Levaxinsiden.
    De har sluppet til på alle markeder UTEN å måtte bevise i dobbelt blind test at produktet virker, så hvorfor skulle de presse på ?

Men hvem er mest intressert i en test der Levaxin blir satt opp mot Armour ?
    Og blir de hørt ?

http://www.attract.wales.nhs.uk/questio ... ion_id=676
    http://www.drugs.com/search.php?searcht ... UR+THYROID
    http://www.rxlist.com/cgi/generic/armourthyroid_cp.htm
    http://clinicaltrials.gov/ct2/results/d ... iseases%22
    http://thyroid.about.com/library/drugs/ ... etter2.htm

Dette bare bittelitt av det som finnes, og tastaturet mitt er ikke anderledes laga enn de som BURDE vite noe om dette !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

All forskning som ble gjort på "thyroxine" før 50-60-70-tallet ble gjort på naturlig thyroxin, som ble kalt "thyroxine".....de trodde det bare varett hormon, og levothyroxin, det første som ble laget og var Synthroid, hevdet jo at det var det samme som referansemedisnen, "thyroxine"
    Pumed.bom går ikke tilbake til før 50-60-tallet, så de gamle forskningsartiklene om "thyroxine" ligger blant annet på pubmedcentral. Pubmed.com sorterer artiklene de indexerer, og vi ikke indexere noe om noe alternativt eller helsekost og har sikkert sortert vekk diverse om "thyroxine"
    Om boikotten på pubmed, se artiker i matoghelse om emnet.

Jeg var på foredraget med Omdal og han har fått med seg en bruksanvisning fra USA tror jeg, og har mye egen erfaring på pasienter nå. Han bruker ofte t4 i tillegg. Han bruker ikke store doser høres det ut som men jeg vet ikke.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard Re: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Ja du Hansen, det er mye vrede her i gården også, men uansett - dette er jo et skritt i riktig retning! og jeg er glad NTF trykker denne artikkelen. Det viser jo at de kanskje (selvom den har vært godt bortgjømt hittil) allikevel har en viss interesse i å bistå sine medlemmer! Fortsetter de i denne stilen skal jeg vurdere å bli medlem.

Jeg har så absoliutt behov for å lære mer om armour og generell medisinering av hypothyreose, det er helt borti natta at jeg skal sitte og trikse og mikse med pillene mine selv, bare fordi legen min som jeg har råd til (offentlig) ikke har peil, og fordi blødprøvene ikke forteller noe. Det føler jeg meg da slettes ikke kompetent til - men jeg gjør det allikevel.

Jeg tar 4,25 grain armour daglig - dette er uøkonomisk og spørsmålet er om jeg kunne redusert dosen og erstattet med billig t4 (levaxin) men dette kan jeg heller ikke begynne å rote med på egen hånd. Har rett og slett ikke råd (altså tid/mulighet) til å risikere en mulig forverring.

Håper NTF nå kan spre ryktet om armour til det norske folk, også dem som ikke vanker på forumet her. Så vi kan få litt fremgang på sakene etterhvert!

Jeg skal iallfall kontakte dette sekreatet og høre om de kan sende dette armour-skrivet til det kvinnemennesket av en lege jeg hadde da jeg bodde i trondheim! Hun visste ikke hva armour var og gadd heller ikke å sjekke det ut. Levaxin fikk holde. Har ingen personlig vinning på å sende henne dette ettersom jeg bor i utlandet og har ny lege (dog står jeg fortsatt på hennes pasientliste) men hun skal jaggu få det i posten sin allikevel!!! ha ha. Kjenner nesten en liten barnslig følelse av fryd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Joni
    Fra THYRA, nr. 4:
    "Armour Thyroid: Veiledning for leger.
    På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.
    Men i alle dager! Er det et hemmelig dokument som er reservert for VILLIGE leger???? Hvorfor ikke få det inn i Tidskriftet for legeforeningen og dermed legge det frem for ALLE leger? Jeg begriper ingenting....

Når legen kan så lite og pasienten enda mindre.....Hvem skal greie å hoste opp dette skrivet da? Bare de som er medlem av NTF, og vi som er på Sonjas.....Ingen må glemme at der er mange stoffskiftesyke som ikke aner hvordan de kan få hjelp, og mange som stilletiende godtar en håpløs behandling. Så da spør jeg: Hvordan skal legene til disse pasientene få fatt i dette "hemmelige" dokumentet om Armour? Som kan vise seg å være redningen for mange......? Svar mottas med takk!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Men i alle dager! Er det et hemmelig dokument som er reservert for VILLIGE leger???? Hvorfor ikke få det inn i Tidskriftet for legeforeningen og dermed legge det frem for ALLE leger?
    Helt enig Yvette! Dette bør i tillegg legges ut på nettsidene til NTF! Det er vel bare statshemmeligheter som bør graderes så strengt?! Nå begynner jeg å bli mer og mer betenkt over hvordan NTF fungerer. Dessverre!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Finnes det noen fastleger i Norge som ikke har stoffskiftesyke på sin pasientliste...? Det tviler jeg sterkt på. Og antakelig ville en stor andel av disse pasientene kunnet profitert behandlingsmessig på å forsøke naturlig tyroksin (Armour/Westhroid), enten alene eller i kombinasjon med Levaxin.

Etter mitt syn burde dette skrivet sendes ut til absolutt alle almenpraktiserende leger i landet, slik at de ble gjort oppmerksomme på at det finnes alternativer til Levaxin og Liothyronin. Alternativt publiseres i Tidsskriftet - men det er kanskje ikke publiserbart der i sin nåværende form?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Dette er jeg helt enig i, skrivet burde automatisk sendes ut til alle praktiserende leger i landet! Dette burde være en naturllig prosess i et land med demokrati som styreform.

Hvorfor gjøres ikke dette? Hvilken og hvem sin økonomiske og/eller politiske interesse er det at det kræsjer med..?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Joni
    kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.
    Er dette lovlig da? Det må i tilfelle være en anonym henvendelse fra pasienten. Ingen har da noe med hvorfor en pasient henvender seg til legen. Det er jo taushetsbelagt informasjon. Hvordan har de tenkt å løse dette mon tro?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Marianne
    Hvorfor gjøres ikke dette? Hvilken og hvem sin økonomiske og/eller politiske interesse er det at det kræsjer med..?
    Det kan virke som at dette er et kompromiss. Armour er jo nesten smittebefengt, noe som de egentlig ikke anbefaler, men fordi noen maser så mye, blir dette løsningen...........................! Egentlig vil de ikke at Armour skal brukes!

Var det ikke en gang i forrige århundre at preventiver(!) ble oppbevart under disken?! 8)

Dette dreier seg sikkert også om økonomi. Mulig at Armour vil ta markedsandeler fra ALLE de andre medisinene som brukes i forbindelse med hypothyreose.

Side 1 av 10 123 ... Siste

Lignende tråder

1. NTFs veiledning for leger om Armour
    Av Kevlin i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 33
    Siste melding: 13-02-14, 18:27
  2. NTFs veiledning for leger om Armour
    Av Kevlin i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 32
    Siste melding: 09-02-12, 08:46
  3. Leger med erfaring med Armour?
    Av Vigdis i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 02-11-09, 12:22

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg