Side 9 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 93
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Thumbs down Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Jeg har ikke lest dette intervjuet, heldigvis. Jeg har lest «veiledningen» hans til leger, og det er mer enn nok for meg. Denne villedningen som stoffskifteforbundet behandler som en statshemmelighet.

Jeg tror han er fokusert på at man ikke skal få i seg for mye T3. Etter min mening har han funnet en kvasiløsning som gir ham status som guru på området. Dette er ikke tuftet på en god løsning for pasientene, men bare tilsynelatende.

Etter å ha lest hva pasienter som går hos ham blir satt på av medisiner, blir jeg bare mindre og mindre imponert, og mer og mer lei meg for den posisjonen han har klart å opparbeide seg blant stoffskiftesyke.

Etter min mening er det aller verste med Omdals regime at pasientene får for lite medisin. Han/de er opptatt av synlig TSH. Han blander lav TSH på naturlig medisin med høyt stoffskifte og de problemer det kan medføre.
    Han/de vil nødig at pasienten skal ha mer naturlig medisin enn 90 mg. Resten (for lite) skal være Levaxin.

Etter min mening er han et godt eksempel på et menneske som taler med to tunger.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Om jeg hadde hørt på Lars Omdal ville jeg vært full av symptomer: vært langsom, hatt lav ork, ikke klart å jobbe, følt meg sliten hele tiden, hjernen ville hatt problemer med å følge en samtale, jeg ville vært full av glemsel. Setter han mon tro andre diagnoser på sine pasienter, som ME, fatigue, fibromyalgi og aksepterer at de ikke fungerer og kanskje blir uføretrygdet (kanskje helt unødig?) bare fordi han har en fiks og helt feil ide?

Jeg har en kollega som bruker ham som lege. Vedkommende er treg, treg treg. Alt går i sneglefart. Men hun forguder ham, i likhet med alle hans pasienter, det er umulig å fortelle henne at han sannsynligvis underærnærer henne på det hun trenger aller mest, nemlig T3.

Denne legen gjør meg virkelig sinna. Les også denne artikkelen av ham.
    Just därför, alla forumtrådar med namnet på denna klinik i titeln, är tagit bort från det öppna forumet.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Hei alle sammen. Lenge siden jeg har vært her inne nå, men fant ut at det var på tide å titte innom. Jeg skjønner fullt ut at folk blir sinte på Lars Omdal, men.. Balderklinikken tilbyr mye mer enn han. Ut fra det jeg vet så har mange fått veldig god hjelp til allergier, mat intoleranse osv. (Kjenner noen også) Jeg kan ikke se at irritasjonen over denne ene legen er nok til å fjerne de erfaringer mennesker på forumet har fra den klinikken. Det vil jo alltid være forskjellige meninger om hva som er rett og riktig medisinering. Det jeg selv har sett i løpet av årene er at det som ikke fungerer for meg, fungerer veldig bra på andre. Selv bruker jeg Erfa, men kjenner på nært hold mennesker som bare bruker Levaxin og lever normale gode liv. Selv gikk jeg på kombi en lang stund før jeg helt gikk over til Erfa. Men med min erfaring ser jeg at det ville være feil å ikke være åpen for at vi mennesker og kroppene våre er forskjellige og trenger forskjellig. Det jeg finner så trist er at alle vi stoffskiftepasienter har en tendens til å bli hissige, vi trenger alle meninger for å komme frem til rett svar for oss Men det er jo bare min mening ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Hejsan Anne Ma

Vi fattar vad du menar. Men i stället för att välja att vara fair för alla parter, väljer forumet ta parti för den stora majoriteten av de sjuka, som på grund av TSH, antingen under-behandlas eller nekas behandling, även vid denna klinik som praktiserar TSH-regimen som nästan alla offentliga kliniker. Det handlar inte om den här läkaren, men hur denna läkare påverkar paradigmen denna klinik använder för att behandla sjuka som lider av hypotyreos. Så det kan mycket väl vara så att denna klinik är skicklig på att behandla allergi eller matintolerans, men dessa hälsoproblem är inte syftet med forumet. Forumet vill inte främja en klinik som kallar sig holistisk, och ändå följer TSH vid behandling av patienter.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    Det vil jo alltid være forskjellige meninger om hva som er rett og riktig medisinering. Det jeg selv har sett i løpet av årene er at det som ikke fungerer for meg, fungerer veldig bra på andre. Selv bruker jeg Erfa, men kjenner på nært hold mennesker som bare bruker Levaxin og lever normale gode liv. Selv gikk jeg på kombi en lang stund før jeg helt gikk over til Erfa. Men med min erfaring ser jeg at det ville være feil å ikke være åpen for at vi mennesker og kroppene våre er forskjellige og trenger forskjellig.
    Det är sant. Men det är inte Levaxin som produceras av denna sköldkörteln, som vi föds med. På denna punkt är vi alla 100% lika.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg gikk på Balder ca ett år. En annen lege, som ikke er der nå. Men samme regime ble fulgt: TSH. Jeg fikk hele tiden høre at jeg var overdosert! I dag vet jeg at jeg fikk for lite T3 på de dosene jeg brukte da. Når de gir pasientene T3 og samtidig ikke har peilig på at da kan ikke TSH brukes som målemetode, da vet de for lite. Når de også skjønner litt at noen pasienter trenger T3, men ikke forstår at mengden T4 som omdannes er forskjellig fera pasient til pasient, da vet de heller ikke nok. Bente Bakke skriver i boka si at hun bruker 5 mcg T3 daglig og har det fint på det. Balder sier maksimum 10 mcg daglig. Jeg bruker mer enn 3 ganger så mye som det. Noen trenger 6-7-8 ganger så mye T3. Hvordan ville disse hatt det med legene på Balder? De ville ikke fungert! Heller ikke jeg. Jeg sluttet på Balder, jeg ble så inderlig lei av å krangle hver eneste gang med legen. Han var heller ikke villig til å ta i mot informasjon fra meg som pasient. I tillegg kunne han ikke nok om hormoner, jeg fikk kun kortison. Jeg vet nå at det ikke er tilstrekkelig, både oppbyggende og nedbrytende hormoner skal brukes om man går inn i et slikt behandlingsregime. Jeg var like syk da jeg sluttet på Balder som da jeg begynte. Slik er det ikke med den legen jeg bruker nå.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Det är sant. Men det är inte Levaxin som produceras av denna sköldkörteln, som vi föds med. På denna punkt är vi alla 100% lika.
    He, he, he Nei det gjør den ikke, men det produserer jo ikke Erfa heller Bare en fleip altså ;)

Tanken min er egentlig. Uten av mennesker som kommer inn her og leser finner referanser til f.eks Balder vil de kanskje ikke ta forumet like seriøst. Bedre at de ser diskusjonen og frustrasjonen? Da får de et skikkelig bilde av hva som skjer
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Vigdis. Jeg prøver IKKE å si at Balder er bra på stoffskifte, men at de er flinke på andre ting som kan hjelp mennesker med kost, allergier osv. Det er jo mange av oss med stoffskifte problemer som sliter med fordøyelsen. Ville det ikke være bedre å gi dem kritikk, men at nye medlemmer får se hvorfor forumet er så negative?
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Hej Anne Ma
    Jeg synes ikke, det holdes hemmeligt her, hvorfor forummet er negativ over for Balder?

Og selvfølgelig er det fint, hvis de kan hjælpe folk med fordøjelsesproblemer - men skyldes fordøjelsesproblemerne stofskiftet, er man jo lige vidt, hvis man ikke får hjælp til stofskiftet! Der er selvfølgelig andet, man kan gøre for fordøjelsen end lige at rette på stofskiftet, men helt ærligt, så er der jo intet, der fungerer, hvis ikke stofskiftet gør det. Så alting er lappeløsninger, indtil man får den medicin, man trænger til og i rette mængde.

Hvis du har viden om, at Balder er gode til det med fordøjelsen, kan du jo lave en positiv tråd, hvor du skriver om det. (Men med det forbehold, at stofskiftet må rettes for sig og ikke nødvendigvis af folk på Balderklinikken ...) For eftersom denne tråd handler om regulær vildledning vedr. stofskifteproblemer og brug af thyroid, så må det ende galt at rose Balder her. Det har vist ingen her interesse i.

Nielsigne

Ps. Jeg er klar over - og har selv erfaring med - at fordøjelsen spiller en stor rolle for stofskiftet. Men den klarer sig så langt fra alene på scenen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Jeg har ikke vært på forumet på leeenge, men ble overrasket. Jeg mente ikke at det var hemmelig, syntes bare det var rart å slette innlegg fra åpent forum. For det har vært mye snakk om kosthold osv på dette forumet i gamle dager ;) Jeg er faktisk helt enig med dere i at TSH regimet er feil mal å gå etter. For vi er alle individuelle.
    Men har snakket med mennesker, ikke egen erfaring, med erfaring fra Balder og de har fått mye hjelp med kost og allergier. Stoffskiftet her alltid vært underordnet for Balder. Det har vært et kjent faktum siden midten av 2000 tallet. Det er der overraskelsen kom inn For de er virkelig ikke eksperter på området. Husker mange mennesker med skuffende erfaring på akkurat det der. Det var derfor jeg ikke skjønte det..

Anne Ma
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    He, he, he Nei det gjør den ikke, men det produserer jo ikke Erfa heller Bare en fleip altså ;)
    Not so fast, Anne Ma. Du måste ha missförstått "ordspelet".

Det är precis vad sköldkörteln gör. Producerar "Erfa".

Det är helt samma hormoner, vare sig från Erfa-/Armour-tabletten, eller från sköldkörteln, men inte från Levaxin. Sköldkörteln producerar exakt samma hormoner som är i Erfa Thyroid. Hormoner är inte artspecifika, men är exakt samma oavsett om de produceras i gris' eller mänsklig sköldkörtel. Oavsett vad läkaren säger.

Det är detta som är hela poängen när vi säger att: "det är inte Levaxin som produceras av denna sköldkörteln, som vi föds med. På denna punkt är vi alla 100% lika".
    På denna punkt är vi inte alls olika från varandra.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Exclamation Armour Thyroid og diabetes

Sitat Opprinnelig skrevet av Joni Vis post
    Fra THYRA, nr. 4:
    "Armour Thyroid: Veiledning for leger.
    På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.

I veiledningen gjøres det rede for at det ikke finnes kontrollerte kliniske studier på bruken av Armour, men klinisk erfaring er at en del pasienter responderer bra. Andre merker ingen forskjell fra behandling med Levaxin, og noen opplever T3-relaterte bivirkninger. Det gjøres oppmerksom på potensiell uheldig virkning av Armour på tilstander som hjertesykdom, insulinresistens, diabetes type 2, osteporose og nedsatt bentetthet".

"Lars Omdal intervjues i Thyra nr. 1-2008.
    I Thyra nr. 1-2008 er det lege Lars Omdal som står for tur i vår intervjuserie av medlemmene i NTFs faglige råd. Han vil der si mer om sine erfaringer med å bruke Armour i behandlingen av noen pasienter som ikke oppnår god nok effekt av behandlingen med Levaxin eller kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin."
    Armour Thyroid
    Veiledning for leger
    Juni 2009

Forsiktighetsregler

Armour (og substitusjon med T3 generelt) skal unngås ved arrytmier som for eksempel arterieflimmer. Arrnour bør ikke brukes ved koronarsykdom og til eldre (75+). Armour bør heller ikke brukes ved insulinresistens, metabolsk syndrom og diabetes type 2.
    Det ser ud til, at denne "veileder" fortsat spreder utryghed blandt blandt de syge....

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen
    Leste i denne http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ll=1#post82583 at man ikke skal bruke Armour når man er insulinresistent. Noen som vet hvorfor?

Jeg har slitt med insulin(resistens) i hele min diabetes-karriere selv om jeg gikk på Levaksin tidligere, så jeg kan liksom ikke tro at Armour forverrer det?
    Det gør det heller ikke, forværrer diabetes. Hvorfor skulle denne påstand i denne "veileder" være mere sand, end alle de øvrige påstande som denne Veileder begår?

Prøv at læse Elbeth's tråd "Erfa Thyroid og diabetes" her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=13309 hvor Elbeth undrer sig over det samme som du.

Jeg hører også, at der er et diabetes-lægemiddel på vej, som er en kombination med... T3 (har ikke linket på hånden endnu), hvilket stemmer 100% overens med rimelig ny forskning fra USA, som jeg har skrevet om tilbage i 2011 her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12536 ("Thyroid hormone potentiates insulin signaling and attenuates hyperglycemia and insulin resistance in a mouse model of type 2 diabetes").

Jeg kan lige så godt kopiere det her:

Forskere fra Oklahoma University College of Medicine har opdaget en uventet effekt af thyreoideahormon Triiodothyronin (T3) på type 2 diabetes.

29 november 2010

Forskere ved University of Oklahoma er snublet over en hidtil ukendt effekt af Triiodothyronin (T3), der reducerer effekten af type 2-diabetes i laboratorieforsøg. Undersøgelsens resultater er publiceret i november/2010 udgave af British Journal of Farmakology.

Forskeren Zhongjie Sun og hans forskergruppe på OU Health Sciences Center studerede effekten af thyroideahormon Triiodothyronin (T3) (Liothyronin/red.), på hjerte-kar-sygdomme og undervejs i projektet bemærkede de noget usædvanligt. Samtidigt med det forventede resultat med hjerte-/stress-modeller i laboratoriet, har de ved et tilfælde observeret en forbedret insulinfølsomhed, normaliseret blodsukkerniveauet, forbedret effektivitet af nyrene samt en øget beta cell function - en vigtig faktor i udviklingen af diabetes.

"Vi har aldrig forventet at projektet kom til at omfatte studie af diabetes. Vi er jo hjerte-kar-forskerteam. Det var helt uventet" siger Sun, Ph.D., ledende forsker på projektet og lektor i fysiologi ved Oklahoma University College of Medicine. "Dette resultat kan åbne en helt ny vej mod en effektiv kontrol af type 2 diabetes."

Forskere undersøger nu den molekylære mekanisme, der gør det muligt for Triiodothyronin (T3) at sænke blodsukkeret. Samtidig håber de på samarbejde med læger for at igangsætte et klinisk forsøg for at se om Triiodothyronin (T3) (Liothyronin/red.), som allerede er godkendt af US Food and Drug Administration til behandling af mennesker, vil have samme effekter hos patienter med type 2-diabetes, som er opnået i laboratorieforsøg.

"Vi siger ikke alle patienter skal behandles med skjoldbruskkirtelhormon. Det vil være op til lægerne at arbejde med patienter og afgøre, om det vil hjælpe på en individuel basis" siger Sun. "Men det er vigtige studier og kan have en væsentlig betydning for de millioner af mennesker, der lider af type 2 diabetes."

Forskningen blev støttet af midler fra National Institutes of Health, og co-forfattet af Yi Lin, en forskningsstipendiat ved Oklahoma University College of Medicine.
    Kilde: The University of Oklahoma, Health Sciences Center

Download (pdf) -> Thyroid hormone potentiates insulin signaling and attenuates hyperglycemia and insulin resistance in a mouse model of type 2 diabetes

Relateret:
    Diabetes and Thyroid Disorders

Alt i alt, mener jeg seriøst at denne "Veileder" bør tages med mere end en klype salt, idet det efterhånden er mit indtryk, at denne Veileder blev skabt mere for propaganda-mod-thyroid-mediciner end for patienternes bedste.

EDIT/Mod: Les flere kommentarer i dette emnet (veiledning for leger om Armour) her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12990
    Sist endret av Mod; 13-02-14 kl 20:48
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 9 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. NTFs veiledning for leger om Armour
    Av Kevlin i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 33
    Siste melding: 13-02-14, 19:27
  2. NTFs veiledning for leger om Armour
    Av Kevlin i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 32
    Siste melding: 09-02-12, 09:46
  3. Leger med erfaring med Armour?
    Av Vigdis i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 02-11-09, 13:22

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg