Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Sogndal
    Meldinger
    7

Standard

Eg var til behandling i dag, fikk en kapsel som eg svelgte med ett glass vann. Rett ut igjen, skal være hjemme i 2 døgn, drikke mye og tisse mye
    Skal på jobb igjen på torsdag, men fortsatt unngå kontakt med gravide og små barn resten av uken....i skrivet står det minst 14 dager.
    Skal ta blodprøve om 6 uker for å sjå åssen det går. Fare er jo å få lavt stoffskifte.....men først etter 1-2 år eller 10-20 år....eg håper det sistnemnte.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei!

Vil nok tro at du får lavt stoffskifte før det er gått ett år. Jeg var" treg" som fikK det etter ca 6 mnd fikk jeg beskjed om. Det er viktig å fange deg opp før du blir for lav.
    Lykke til
    Hias

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Sogndal
    Meldinger
    7

Standard

Heldigvis veit eg kva eg må sjå etter når det gjeld lavt stoffskifte. Og eg er forberedt på å få lavt. Trudde faktisk at det ble det med en gang etter denne behandlinga.....men der tok eg altså feil.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Ting tar tid Det gjelder når det svinger opp og ned i stoffskiftet, men vi er alle unike og forskjellig. lykke til videre. Hilsen hias

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    4

Standard

Jeg har fått svar på mine blodprøver og det betyr ny runde med radioaktiv jod og påfølgende isolat. Blodprøvene viser at det er kreftceller i kroppen enda... Håper dette blir den siste...

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    6

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av popsy
    Eg var til behandling i dag, fikk en kapsel som eg svelgte med ett glass vann. Rett ut igjen, skal være hjemme i 2 døgn, drikke mye og tisse mye
    Skal på jobb igjen på torsdag, men fortsatt unngå kontakt med gravide og små barn resten av uken....i skrivet står det minst 14 dager.
    Skal ta blodprøve om 6 uker for å sjå åssen det går. Fare er jo å få lavt stoffskifte.....men først etter 1-2 år eller 10-20 år....eg håper det sistnemnte.
    Jeg fikk laft stoffskifte etter 2 mnd da jeg hadde radiojod behandling.

Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    13

Standard

Jeg har tatt radioaktiv jod 2 ganger, er nå lav. Bruker levaxin. Det anbefales ikke at kvinner i fertilalder får jod. Jeg er 26 år, men fikk jod som 23-åring. Mener legen feilbehandlet meg ved å gi meg jod. Valgte å operere bort kjertelen i fjor, da TRAS fortsatt etter to jodbehandlinger var høy. Høy TRAS kan være problematisk under et svangerskap, men ikke før i svangerskapsuke 30+.
    Jeg hadde ikke valgt jod igjen, da hadde jeg heller operert, men det er min erfaring. Det kommer jo an på alder da.
    De som ønsker å få unger bør ikke ta jod, jod kan irritere kroppen og da kan man få høy TRAS. Vet at det tok 11år hos en dame før TRAS ble normal. Jeg har fortsatt ikke normale TRAS verdier og må vente med å få barn nr.2. (Ønsker ikke å skremme de som har tatt jod og planlegger barn, men håper dere går til legen og måler TRAS slik at dere får oppfølging under evt svangerskap). Det fikk ikke jeg...

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Dette beviser bare nok en gang hvor lite allmen-leger egentlig hvet om hyperthyreose. Jeg fikk - som det står i de aller fleste lærebøker- beskjed av legen min at jeg ikke måtte finne på å bli gravid FØR jeg hadde tatt radio-jod. Burde ferdigbehandles FØRST sa hun. Hun ble i tillegg rå- provosert av at jeg selv tok kontakt med en kirurg - noe jeg ikke likte helt. Hos deg skjedde nettop det jeg var så redd for- og derfor ikke turde å ta radiojod..... Selv om det er sjelden - er det likevel noe å være obs på. TRAS kan være problematisk under graviditet ja! - Det utrolige er at jeg nesten måtte hoppe på legen min for å få tatt TRAS-prøver under graviditet - mente det holdt i massevis med TSH, t3 og t4.

Operasjon av skjoldbruskkjertel - regnes som en vanskelig operasjon med forholdsvis stor fare for komplikasjoner. Men det er få kirurger som driver med dette - og de er stort veldig veldig flinke. Radio jod er - ja hm billig? Billig og efektivt eller dyrt og rissikofyldt? vanskelig valg.

Men det utrolige på min lille planet...... er at det ingen leger tørr å innrømme er at den beste behandlingen for hyperthyreose er alternativ. 1- gang jeg fikk tilbakefall var TSH verdiene normale etter 1 mnd - TRAS var borte! 2 gang måtte jeg gå flere runder, men var frisk og uten TRAS på 3-4 mnd. Desverre kan ikke de som har tatt radiojod eller opperert vekk kjertelen få hjelp med alternativ medisin....... Dette er jo langt i fra farlige greier - og burde etter min mening være 1.valg. Selvfølgelig er det ikke sikkert at alle kan hjelpes - men MANGE kan i allefall få et normalt og godt liv uten medisiner.........

Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    13

Standard

Du har så rett. Jeg er verre nå enn før radioaktivtjod. Har vært hos legen igjen etter å ha lest diverse artikler fra Elaine Moore, der står det at radioaktivtjod kan føre til symptomer på Sjøgren`s syndrom. Jeg skrev også ut artikler om sjøgrens syndrom, så legen min kunne lese alt. Symptomer som tørre øyne, tørr munn/lepper, unormalt tretthet, muskel og ledd plager, uregelmessig mensen er noe symptomer. Altså akkurat som jeg har det......etter 2 jodbehandlinger. Fastlegen min tar meg nå veldig alvorlig, men jeg har ingen tillitt til endokrinologene ved St. Olav.

Snakket med kirurgen som opererte meg i Trondheim, hun sa at jeg skulle snakket med de for lenge siden og aldri tatt jod først. At operasjonen ikke er så risikofylt, det er verre når det er kreft i kjertelen enn "bare" det å fjerne en normal kjertel. Alle operasjoner medfører selvfølgelig en risiko.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Og hvis noen lurte.... dette er IKKE ment som skremselspropaganda. For mange er dette en ok behandling!- og de føler seg i storslag etterpå!

Men til alle som vurderer å prøve dette: det er ikke en så eksakt vitenskap som det gjerne blir fremstilt som - vær nøye på å oppsøke og snakke ordentlig med spesialist - gjerne både kirurg og spesialist på radio-jod. (allmenlege er ikke nok - dette er kompliserte saker) Prøv å få så god oversikt som mulig mht hva dette innebærer. Sett deg selv i sentrum - og vurder SELV hva DU synes er ok og ikke.

Lykke til !

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn