Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Sogndal
    Meldinger
    7

Standard Radioaktiv jodbehandling

Eg var til overlege på Med.pol i går og blei da tatt av Neo-Mercazolen og skal i stadenfor få radioaktiv jodbehandling. Dette er mitt 3.tilbakefall. Fikk diagnosen Høgt Stoffskifte første gang for ca 9 år siden.
    Diagnosen Graves sykdom fikk eg først i går.
    Det eg lurer på, er om noen her i forumet veit ka som egentlig skjer når eg får en slik behandling som nå venter meg over nyttår? Eg tok det for gitt at eg kjem inn på sjukhuset, svelger kapselen med radioaktiv jod og så bli sendt heim igjen. Men nå høyre eg fra fleire hold at eg kan bli isolert ett par dager, er det noen som vet noe om det, så hadde eg vore takknemlig for svar.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg møtte opp på sykehuset. De scanna først skjoldbruskkjertelen ved at jeg ble ført inn i en maskin. Så fikk jeg et glass vann hvor det var et par dråper med det radioaktive stoffet oppi. Det smakte bare vann. Jeg ble sendt rett hjem med beskjed om at jeg ikke burde ha små barn liggende inn mot halsen på noen dager. Jeg måtte absolutt ikke bli gravid på et år. Har ikke hørt om at man blir isolert, men det kommer kanskje at på hvor stor dose radioaktivt jod man får.
    Dette er nå 2- 3 år siden. Jeg har etterhvert fått et godt og stibilt stoffskifte og føler meg mye bedre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Sogndal
    Meldinger
    7

Standard

Tusen takk skal du ha for opplysningen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Klara
    Jeg møtte opp på sykehuset. De scanna først skjoldbruskkjertelen ved at jeg ble ført inn i en maskin. Så fikk jeg et glass vann hvor det var et par dråper med det radioaktive stoffet oppi. Det smakte bare vann. Jeg ble sendt rett hjem med beskjed om at jeg ikke burde ha små barn liggende inn mot halsen på noen dager. Jeg måtte absolutt ikke bli gravid på et år. Har ikke hørt om at man blir isolert, men det kommer kanskje at på hvor stor dose radioaktivt jod man får.
    Dette er nå 2- 3 år siden. Jeg har etterhvert fått et godt og stibilt stoffskifte og føler meg mye bedre.
    Hadde samme opplevelsen som Klara, men mener at jeg fikk stoffet gjennom sprøyte? Det var i 1997 hvertfall, på Drammen sykehus. Tror også at jeg var der 2 ganger, men hukommelsen fra det året er nesten helt borte.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    4

Standard

jeg fikk radioaktivt jod i august i år og lå vel 2 døgn på isolat, uten nærkontakt med noen - det har kanskje med mengde radioaktivt jod å gjøre??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Sogndal
    Meldinger
    7

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av LeneN
    jeg fikk radioaktivt jod i august i år og lå vel 2 døgn på isolat, uten nærkontakt med noen - det har kanskje med mengde radioaktivt jod å gjøre??
    Virker som om det er forskjellig behandlingsmåter sykehusene opererer med. Eg fikk beskjed fra overlegen noen dager etter eg var der, at eg skulle svelge en kapsel med radioaktiv jod. Ut og inn på samme dag.
    Men må ta en del forhåndsregler, m.a unngå langvarig kontakt med gravide og små barn i 14 dager, drikke mye, tisse mye, vaske meg 2 ganger etter hvert dobesøk, unngå urinsøl......
    Er litt spent, det nærmer seg med stormskritt. 14 januar er det i ilden.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Heisann,
    Nå er det lenge siden jeg har vært på forumet. Jeg har levd bra med min Graves inntil i november. Da steg FT4 til værs igjen. Også TRAS var gått mye opp. Jeg måtte da kaste inn håndkleet og si ja til henvisning til radioaktiv behandling.

Jeg kommer i dag fra første samtale med endokrinolog. Han fortalte at det finnes to ulike måter å behandle med radioaktivt jod på. Den ene er å gi flere små doser i håp om å bevare deler av kjertelen slik at man ikke får lavt stoffskifte. Etter denne "drinken" skal man ikke ha kontakt med spebarn på to døgn, men ellers leve som normalt. Den andre metoden hvor man gir en stor dose, fortalte han ikke konsekvensene av. Jeg insisterte på at det ble "bestilt" førstnevnte behandling for meg. hvorvidt man får den ene eller andre behandlingen er visstnok avhengig av medisinske forhold. Jeg har ellers en mistanke om at ikke alle leger bruker den førstnevnte behandlingen. Jeg fikk fortalt at "min" lege er tysk og det er en av grunnene til at han bruker flere små doser.

Ønsker deg lykke til med behandlingen.

(Graves desember 2005)

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg fikk nok den store dosen, siden jeg bare fikk en. Og jeg fikk lavt stoffskifte etterpå, det hadde de regnet med. Jeg fikk behandlingen i mars 2005 i Skien. Hørte aldri noe om noe alternativ med flere doser.

Sikkert lurt å ta flere små doser, men da må man vel vente en stund mellom hver dose for å se virkningen? Jeg vil tro hele prosessen da tar lengre tid? Men det kan jo absolut være verdt forsøket. Ã… ha hypotyreose livet ut kan jo også by på problemer.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei!

Har også diagnose Graves. Har tatt radiojod 1 dose, men lå hjemme på "isolat" en helg uten nær kontakt med barn eller valp- må si at det var deilig, en sjangs til å få sove og slappe av mye
    Fikk lavt stoffskifte etterpå, først regulert med levaxin i ett år - deretter levaxin og armour. Har gått på den siste blandingen i ca 2 år. Det har tatt meg ca 4 år fra jeg ble oppdaget /behandlet til at jeg føler at livet er ok igjen- noen små etterslep kan jeg leve med .
    Lykke til

Hias

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Jeg har muligens misforstått legen litt, og at det ikke er dosen radioaktiv jod som gis flere ganger, men at det er målinger av kjertelens opptaksevne som er forskjellige.

Man måler enten en gang og gir behandling etter dette måleresultatet eller man måler tre ganger på tre ulike tidspunkt/dager og dermed har man et bedre utgangspunkt for å regne ut mest mulig nøyaktig dose radioaktiv jod.

I orienteringsbrevet som jeg har fått om behandlingen så står det ingenting om isolat. Man skal ta en del forholdsregler de første dagene slik som andre har beskrevet her.

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn