Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    4

Standard THS, T4og T3 - hvad er normalt?

Hej
    Er helt ny her på forumet, har haft lavt stofskifte i 5 år.
    Det har været vanskeligt at regulere mit stofskifte til normalt, men hvad er normalt, og Hvad betyder tallene?
    Findes der en tabel hvor man kan se hvilke tal der er normale?

mine tal fra i mandags er:
    THS =19,77
    T4 = 14
    T3 = 1,5

Jeg har kigget på forskellige indslag og det ser ud til at mit THS er for højt, hvad betyder det?
    Jeg får eltroxin, 50 micro.g. 2 x om ugen, og 100 microg. 5x om ugen.

Kan nogen hjælpe med at besvare mine spørgsmål.

Jule hilsner

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard

Hei
    Når man tar medisiner "skal" TSH være sånn rundt 0,5-1,5. Er det lenge siden du har tatt blodprøve siden TSH er så høy? Det ser ut som om du tar alt for lite medisin, men det må du ta opp med legen din.
    Det er fint hvis du legger ut referanseområdet til blodprøvene også.

Men hvordan føler du deg da? Fysisk og psykisk? Mange ville vel hatt masse problemer med dine resultater.

Julehilsen fra Lie

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    4

Standard

Hej Lie
    Tak for dit svar.
    Blodprøven blev taget i mandags, jeg fik tallene i går!

Jeg har faktisk mange problemer, men jeg har nyligt også fået diagnostiseret en tidlig overgangsalder, så jeg i tvivl om hvilke symptomer der hører til hvilken tilstand.
    Men ledsmerter, nedtrykthed, opfarenhed, grådlabilitet, uoverkommelighedsfølelse, søvnløshed, hjertebanken og mange flere.

Jeg kan forstå at mit TSH tal er højt, men T3 og T4 er indenfor normalen?
    Findes der en tabel eller liste over hvornår tallene er indenfor normal-området?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    4

Standard

Hej Lie
    Er referenceområet til blodprøven de tal der står efter f.eks. TSH = 19,77 mU/I GV.: 0,30-5,00?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av jojega
    Hej Lie
    Er referenceområet til blodprøven de tal der står efter f.eks. TSH = 19,77 mU/I GV.: 0,30-5,00?
    Ja, det er riktig. Du trenger ikke noe annen referanse enn det. Så kan du se på de andre referanseområdene og se hvor høyt de ligger i prosent. Her er link til prosentberegningsskjema

http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm

De fleste må ha T3 og T4 over femti prosent, kanske opp mot syttifem eller høyere. Det er individuelt.

Når det gjelder de fysiske plagene dine skal jeg først påpeke at jeg ikke har noen som helst utdanning innenfor helsevesenet, og så skal jeg skrive noen ord om hvordan jeg selv opplevde dette, så kan du vurdere selv:
    Jeg har hatt utrolig bra helse i alle år, så bra at jeg nesten ikke har vært forkjølet engang. Frem til jeg var ca 48 år. Da begynte jeg å få mange rare symptomer, blant annet frøys jeg mye, hadde hjertebank og var utrolig ufyselig og oppfarende. Jeg kjente meg på den tiden ikke igjen, og hadde vel heller ikke noe ønske om det

Jeg fikk konstantert lavt stoffskifte, men det jeg vil ha frem her er at i og med du er i den alderen da det er lett å "skylde" på overgangsalderen for dine symptomer skal du være oppmerksom på dette. Min mening er at når stoffskiftet ditt er fullt ut regulert kan man eventuelt snakke om overgangsalderen. I mitt lille hode er ikke overgangsalderen noen sykdom, og jeg tror heller ikke det er mange plager knyttet til den. Noen kan det være, men min mening er at de plagene som blir knyttet til overgangsalderen er andre hormonelle plager som ikke er gjort noe med.

Oi, dette ble langt, håper du har kommet gjennom hele innlegget

fra Lie

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Danmark
    Alder
    55
    Meldinger
    4

Standard

Hej Lie

Tusind tak for dit svar, jeg er blevet noget klogere, og vil da høre min læge om ikke min medicin skal sættes op.
    Håber så bare ikke at søvnløsheden bliver mere udtalt.

- Det er nok rigtigt at overgangsalder ikke er en sygdom, dog er jeg kun 43 år, så... og har sandsynligvis været i overgang siden jeg var i slutningen af 30'erne.

Mange hilsner

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn