Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte

Det ser ud til, at danske læger har fundet en måde hvorpå de kan slippe for at lære om (bl.a.) stofskifte, men nøjes med at lære at pacificere de genstridige patienter, der trods Eltroxin alligevel ikke udviser en bedring.

Dette gælder alle sygdomme, hvor lægerne, ved hjælp af de kendte metoder - eller - af uvidenhed ikke kan finde en forklaring på, hvorfor patienterne ikke bliver raske, på trods af den behandling de modtager, hvilket sagtens kunne være behandlingen, der ikke er den rette, eller viden (hos lægen), der ikke er god nok.

Nu vil de, gudhjælpemig - hellere sætte dem ned på skolebænken og lære om hvordan vi kan tæmmes... uden at dette dog vil gøre os bedre. I stedet bliver vi udsat for en hjernevask, der på linie med visse andre - helst vil have, at vi affinder os med vores skæbne og begynder også selv at tro på, at vi i virkeligheden ikke er syge, men bare "somatiserer"!

Se jer for, at denne "ide" ikke også kommer til Norge!

På den danske netdoktor har en bruger postet denne advarsel:

På nogle af listerne her diskuteres Term modellen. Per Fink og Marianne Rosendal står for udvikling af denne model og har for nylig modtaget en pris for den. Den skulle kunne spare sundhedsvæsenet for millioner af kroner.

Mange er oprørte over denne model og undersøgelser har vist, at Term modellen kun er til gavn for lægerne.

Hvis lægen ikke kan finde ud af, hvad du fejler, eller der ikke kan konstateres noget ved laboratorieprøver er du et oplagt emne som Term-model-patient, hvilket du selvfølgelig ikke bliver vidende om.

Modellen er blot et redskab for lægen, så han bedre kan magte disse vanskelige patienter.

Det værste er, at landets læger bliver undervist i at bruge denne Term model på de patienter, hvor der ikke viser sig et sygdomsbillede, som lægen har kendskab til eller hvor der ikke er unormale laboratorieprøver.

Jeg synes, alle skal advares om denne Term model, så jeg sætter et link ind her.

Term-Modellen er ret omfattende, men læs selv, så du ved, hvad du kan komme ud for i sundhedsvæsenet. Jeg håber forøvrigt, at patienterne vil bringe sådanne sager for Patientklagenævnet, så lægerne bliver vænnet til ikke at bruge denne model for ofte.

Man hører ofte,at der er normale prøver trods stofskifte symptomer, så måske er der her fare for at blive Term-model-patient, men hermed en advarsel, hvis man ikke kender til den model, (der udpeger) somatisering og psykiske tilstande til årsag til de fysiske symptomer, der ikke kan måles ved laboratorie-prøver.

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155 ... 0715102806

http://www.auh.dk/cl_psych/term/TERM-uptodate.pdf
    Sikken en omgang skidt! Hellere "lære" at krybe udenom end at lære om sygdommene!
    Sist endret av Admin; 19-03-09 kl 09:07 Begrunnelse: Tegnet: è rettet i e
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Ja, jeg synse ikke dette er tillitvekkende.
    Selv om pasienter lenge er blitt stemplet hypokondere - og behandlet deretter - virker dette som å være en officiell synkronisering av hvordan leger skal behandle tilfeller som ikke reagerer på den behandling som blir tilbudt.

Det er definitivt ikke metoden man bør bruke på pasienter som lider under behandlingsapparatets generelle kunskapsmangel.

Kunnskapsmangel kan ha en helt legitim årsak - det bør det ikke være vansklelig for en lege å innrømme.
    Men slike metoder som det her vises til er helt uakseptable.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard

Hej n`Finn

Det er nærmest noget af det alvorligste, der kan ske for os, stofskiftesyge. Alligevel er det nok også noget, kun de færreste orker at tager fat i og protestere imod, endsige medindrage patientforeningen i, der denne (danske) er nok ikke engang klar over, at her sker der noget fjentligt over for deres medlemmer.

Jeg ved ellers ikke, hvad vi kan gøre, hver især, når det står klart og tydeligt (i matierialet), at patienterne må helst holdes i uvidenhed om, at de har fået "status" som "Term-patienter" og derfor slet ikke aner, at fra dette øjeblik er det IKKE deres sygdom, men DEM selv, der er kommet i lægernes fokus, som værende "vanskelige".

Det lover slet ikke godt og betyder, at all sygdomsudredning, der er bare en smule vanskeligere end de par simple blodprøver - vil nu blive sanktioneret "unødvendig", og lægerne helt lovligt fritager dermed hinanden fra pligten ikke at opgive en patient, hvis sygdomsbillede ikke er forenklet og "nemt" at arbejde med.

Det lover slet ikke godt!

Men I her i Norge skal være meget opmærksomme på denne danske "opfindelse" - idet der kun kan gå kort tid, før også de norske læger kan opdage muligheden for LOVLIGT at beholde uvidenheden og opgive patienterne, ved at adoptere den danske "Term-model". Den slags plejer at "smitte" i en fart.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det ER her i Norge også.
    Somatisering kalles det, og er et velkjent begrep i helsevesenet.
    Det er ikke nødvendigvis en sinnsykdom, men at kroppen spiller en et puss. (pga noe annet, eller et problem amn sliter med eller noe annet)
    Det har vært masse skriverier på thyroid.about.com forumene om dette og Mary Shomon har skrevet om det, senest om Weetman (som er ikke hvemsomhelst men formann i BTA, leger som spesialiserer seg på thyreoideasykdommer som har sluttet seg samme i en forening som heter BTA)
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... k&tid=3566

Men jeg mener at hun slår for hardt på Weetman og at man ikke skal totalt avvise somatisering.
    Hvis neon vil lese mer så fins kanskje Eli Berg sin bok på biblioteket, den heter Doktor kan du se meg eller noe sånt. Hun beskriver hvordan hun fikk bedret helsen eller tilværelsen for pasienter som kom stadigvekk med nye og ikke forklarlige symptomer til henne som er lege. De ble bra alle sammen unntatt flyktningene som hadde krigstraumer. Interessant bok.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Driver og leser i de danske blekka. den er egentlig ganske interessant, gir et innblikk i hvordan legene tenker. er ikke kommet helt til enden ennå.

Problemet er at hvis man ikke kan ha hypothyreose-symptomer før TSH er blitt 10, så får man mange antatt somatiserende pasienter med en TSH på 3, 4, 5 , 6, osv. Vi har fått tilbakemelding fra psienter i nord-norge om at de fikk slike beskjeder når de hadde vært hos endokrinolog.

(Endokrinologene internasjonalt diskuterer nettopp dette emnet, om noen har symptomer med en TSH under 10. Les Mary Shomon sitt intervju med Garber om dette. Garber sitter i faglig råd til søsterorganisasjonen til NTF. Dr. Hotze i Tyskland har sendt ut flere nyhetsbrev om Garbers uttalelser og dette intervju med Shomon. Hotzes praksis er den samme som Pfannenstiel og samme Pfannenstiel er ærespatron til Thyroid Federtion International som den norske foreningen er medlem av. Av en elelr anne grunn har det ikke vært ett ord om denne diskusjonen i Thyra enda det har vært masse om det på nettet.)
    Her er Shomons innlegg i debatten: http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... k&tid=3566
    http://thyroid.about.com/od/newscontrov ... eetman.htm

Googlet somatisering og jeg kom over en norsk side hvor de nettopp er åpne om stoffskiftesykdom og cøliaki blant annet:
    http://www.uib.no/isf/people/doc/kirsti ... sld008.htm

Jeg er selv midt i en slik somatiserings-ting med legen siden mine cøliakiprøver var negative. (på forumene sier de at klinisk respons er det som teller , ikke prøvene) så dette er jo festlig lesning, det danske skrivet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Det ER her i Norge også.
    Somatisering kalles det, og er et velkjent begrep i helsevesenet.
    Du har ret... http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=533102

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hadde ikke sett denne artikkelen før, og den er om et kurs I TERM som de hadde her i Norge. Det er altså her .
    Men min lege sa at jeg hadde det, han holdt meg ikke i mørket om dette.

(det er fordi jeg ikke fikk diagnosen cøliaki etter blodprøver og biopsi . de tok ikke med i betraktning at jeg hadde vært glutenfri i mange måneder før blodprøven og var bare tilbake på gluten i 5 uker før biopisen, man trenger mist 6 uker og helts minst 3 månder tilbake på gluten, og ofte mange måneder mer. Man må spise minst 0,3 gram gluten per kg per dag for at det teller, og det site året før blodprøven telte altså ikke. Jeg visste ikke om dette før og trodde at jeg spiste nok gluten fordi jeg fikk i meg litt gluten til en beravelse den høsten og til jul en gang...Legene vet det heller ikke.)
    (Så når prøven er negative, har man en funksjonell lidelse hos noen leger. Jweg fikk beskjed om at min psyke spillermeg et pusss npr jeg spiser gluten og at jeg egentlig ikke har cøliaki. Noen andre leger henger seg ikke opp i at man at man reagerer på gluten.)
    (har ikke gegynt å fortelle dem om hvor lite melk det skal til før jeg får oppblåst mage for da er jeg ennå galere)

nora

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Nordjylland, Danmark
    Meldinger
    37

Standard Dr. Lowe´s syn på somatiseringsbegrebet!

Til dem der bliver mødt med denne udtalelse hos deres læge "det er ikke stofskiftet, det er psykisk - du skal bare have nogle lykkepiller"!!

Hvis I ikke er enige, synes jeg nedenstående får én til at ranke rykken og endnu engang blive i tvivl om, hvad man skal bruge ham til (altså lægen).

Dette er fra dr. Lowe´s hjemmeside med videnskabelige dokumentation omkring sammenhængen mellem bl.a. fibromyalgi og hypothyreose under "ask dr. Lowe" http://www.drlowe.com/QandA/askdrlowe/psychology.htm (læs under den 22. dec. 2002 - ca. midt på siden)

Selvom det er en gammel sag, er dette jo stadig høj aktuelt!

Dette måtte jeg bare dele med jer

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte.

Psyko/somatikk og tankemodeller rundt den ide at tanker i hjernen kan skape sykdom i kroppen, har dannet et feil grunnlag og vært en av årsakene til en total feilbehandling for mitt vedkommende.
    Jeg skal ikke påstå at dette aldri kan være tilfelle. Mulig det kan det, men ikke i det omfang man tenkte seg. Jeg vi gå så langt som å si at det ikke bare er skivebom, man har i så fall stått med ryggen til skiva og skutt i motsatt retning.

Ideen grep så til de grader om seg at alt skulle forklares etter denne modellen.
    I mitt tilfelle, er det nok det helt omvendte som er tilfelle, så da vil jeg proklamere den Somato/psykiske tankemodellen.
    Altså den tanke at kroppslige årsaker kan skape psykiske problemer.
    Modellen burde ikke være ny, sannsynligvis er den like gammel som mennesket - så noen stor ære tilfaller meg nok ikke.
    Har noen feks. følt seg oppgitt og irritert over en influensa ??
    Og er det ikke lett for andre å se at man er psykisk påvirket da ?

Men, hva om hele kroppen ble syk ?
    Hva om hele livsprosessen i kroppen sakket akterut, og funksjoner du var vant til forsvant så langsomt at du ikke merket det – før du skulle bruke av dem ?
    Hva om alle sa til deg at «slik har jeg det og»
    Hva om du ble velment ihjel og likevel ikke klarte ????
    Hva om legen var så opphengt i at det var med tankene i hjernen prosessen startet, at du egentlig ikke var syk, det var bare hjernen som hadde fått det for seg.
    Eller enda verre – trodde at dine tanker virkelig hadde klart å gjøre kroppen din syk !
    Og du ble behandlet deretter........
    Eller, om jeg kan få rettelig si : At du ikke fikk noen behandling for det som feilte deg – men det som feilte legen.......

Istedenfor å snu på flisa å tenke : kanskje hjernen skal reagere når hele kroppen blir syk – og bare vil befeste seg når et hjernesykt selvbestaltet behandlingsapparat har fått den motsatte arbeidshypotese for seg ?
    Det bør man vel bli deprimert av ?
    Jeg mener, blir man forbannet er det vel over og ut ?

Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken om at psyko/somatikkens ide, har sin opprinnelse i leger som av forskjellige grunner aldri skulle vært det.
    De som av den grunn får administrative oppgaver og uvergelig havner i de bestemmende organer uten å ha den grunnleggende forståelsen som skal til for å ta viktige avgjørelser om folkets helse.

De mange som ikke har, og heller aldri klarer å tilegne seg en helhetlig (for å banne i kjerka : holistisk) forståelse av kropp og sinn.
    De kan ha tenkt at det er behageligere å ha pasienten liggende i en sjeselong hvor man kan fortelle denne at det egentlig ikke er noe feil med en - man er ikke syk, det er bare noen tanker som er på ville veier.
    Og så kan "legen" dele ut et etter dennes mening passelig psykofarmika ...........

Tankemodellen ble vel dannet av en selvbestaltet avantgardgruppe uten kontakt med det menneskelige legemes helhet ?
    Det ble skrevet mye – jeg vet jo det, men om møden hadde støttet seg på en grunnleggende faglighet, er min påstand at det aldri hadde kommet så langt som det kom.
    For det kom.
    Det er over nå.........
    Eller er det ?
    Der kunnskap henger noe tilbake vil du stadig kunne få mistanken kastet på deg.
    Finn deg bare ikke i det ! Skift lege øyeblikkelig !
    Du kan aldri et sekund senere stole på denne !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte

Kære alle

En dame ved navn Bente Stenfalk har etableret en underskriftsindsamling. Det drejer sig om at få stillet et spørgsmål til Etisk Råd vedr. kronisk syge. Dette i relation til TERM-modellen.

Jeg ved ikke, om denne tråd er den rette at poste linket i. Men på tide, at Etisk Råd kommer på banen i forbindelse med denne højst uetiske praksis.

Men jeg vil se det før jeg tror det, at der pilles ved praksis. I hvert fald vil det nok tage lang tid.

Jeg tror heller ikke, der er nogen tvivl om, at der findes hypokondere ... men det må der så være en årsag til, at de er. Og jeg er sikker på, de er meget få. Til gengæld er der meget, læger ikke ved og som kan forklare meget. Høje, faglige ambitioner og stor empati - ikke for meget at forlange eller forvente fra folk, man lægger sit liv i hænderne på.

http://www.onlineunderskrift.dk/unde...sk-syge-i-DK-/

Nielsigne

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte???
    Av kaiza i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 50
    Siste melding: 29-03-09, 22:30
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn