Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 30 av 30
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Sv: Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..

Hejsa,

For mig blev det bedre med et velbehandlet stofskifte samt tilskud af B-vitamin og især B6 vitamin i stor dosis.

Carpal Tunnel Syndrom kan blive bedre med B6 vitamin, men man er nødt til at tage de andre B'er også.

Søg selv på Carpal Tunnel og B6!

Håber, at det kan hjælpe dig også!

Hilsen
    Ninus

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av ninus Vis post
    Hejsa,

For mig blev det bedre med et velbehandlet stofskifte samt tilskud af B-vitamin og især B6 vitamin i stor dosis.

Carpal Tunnel Syndrom kan blive bedre med B6 vitamin, men man er nødt til at tage de andre B'er også.

Søg selv på Carpal Tunnel og B6!

Håber, at det kan hjælpe dig også!

Hilsen
    Ninus
    men nå sa de jo at det ikke er carpal tunnelsymdrom,men de vet ikke hva det er ellr hvor det kommer fra.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Når ingen ved, hvad det så er, hvis det ikke er carpal tunnel, så kan det vel ikke skade at prøve B6 og B-vitamin og se om det hjælper.

Vitaminmangel kan også gøre ondt. F.eks. D-vitamin mangel som gør virkelig ondt i led og muskler.

God bedring!

Medlem siden
    Jan 2009
    Meldinger
    9

Har selv haft problemer med tennisalbue, og inflammation af den store sene under foden. Jeg tror at der måske er en sammenhæng med det lave stofskifte, men kan jo ikke være helt sikker.. I hvertfald har jeg haft gavn af almindelig fysioterapi-behandling og aflastning -det tager lang tid før man har det godt, men det gør det jo også for de som ikke er hypo :-)
    Håber at jeg hen ad vejen finder en god behandling af mit stofskifte - da må jeg se om symptomerne fra senerne hører op. Jeg tror det!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av nuttisen Vis post
    Ingen?
    Der er nogle ældre tråde om samme problem: Liljes "Vondt i håndleddet mitt *syte*": http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5983 og Vødruns "karpaltunnelsykdomm": http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=5909

Måske findes der noget mere info der?

Der er også en god artikel af vores danske Radiodoktor Carsten Vagn-Hansen. Han er en god mand og en god læge, hvis artikler gerne må kopieres der, hvor de kan gøre gavn.

--------

Snævert håndledsbånd - karpal tunnel syndrom

Karpal tunnel syndrom skyldes hævelse omkring håndledsbåndet på håndfladesiden af håndleddet. Herved kommer nerver, sener og blodkar til hånden i klemme, hvilket giver føleforstyrrelser, smerter og nedsat kraft i hånden, især i tommel-, pege- og ringfinger.

På håndfladesiden af håndleddet sidder der et senebånd henover en kanal, hvor nerver, blodårer og sener til hånden passerer. Ved overbelastning samt ved for eksempel gigtlidelser, sukkersyge og for lavt stofskifte samt efter håndledsbrud kan der komme hævelse ved dette bånd, så både nerver og blodkar kommer i klemme. Karpal tunnel syndrom optræder ofte hos kvinder, som er gravide, eller efter fødslen.

Symptomerne er føleforstyrrelser, især i tommel-, pege- og langfinger, og det er almindeligt med smerter og kraftnedsættelse i hånden.

Banker man på håndledsbåndet med en finger, vil der ofte komme føleforstyrrelser i fingrene, og det samme gælder, hvis man et minut bøjer hånden opad med håndfladesiden mod underarmen, så meget man kan. Symptomerne er ofte værst om natten, hvor man kan vågne med stivhed og følelsesløshed i hånden. Det svinder så noget, når man bevæger hånden i nogle minutter.

Ved mistanke om karpal tunnel syndrom vil lægen undersøge for sygdom og henvise til en ortopædkirurg eller til en neurolog, og en nerveundersøgelse (elektromyografi) kan bekræfte, at der er en nerve i klemme, men syndromet kan godt foreligge, uden at nerveundersøgelsen viser noget unormalt.

Lægen vil også undersøge for to punkts diskrimination, hvor patienten skal kunne adskille berøringen af to punkter på hånden samtidig. Det kan man også selv gøre ved hjælp af en papirclips, som rettes ud til at have de to spidser et par millimeter ved siden af hinanden.

Behandlingen er aflastning, og hvis det ikke er nok, vil man ved en lille operation gennemskære håndledsbåndet, så der igen bliver plads til nerver mm. Der kan godt gå lidt tid efter operationen, før symptomerne forsvinder, men de fleste bliver helt raske.

Der findes en tilsvarende lidelse i fødderne, kaldet tarsal tunnel syndrom. Her er nerven i klemme under et senebånd ved ankelknoen.

Er der tale om overbelastning, vil det rigtige være at nedsætte belastningen af hænder og håndled. Når symptomerne kommer, er det godt at gøre enkle, forsigtige cirkelbevægelser med håndleddet. Kolde omslag kan også hjælpe.

Videnskabelige undersøgelser har vist, at behandling med vitamin B6, pyridoxin, samt magnesium kan lindre symptomer ved karpal tunnel syndrom. Fx 100 mg B6 dagligt og magnesium 400 eller 500 mg x 2. Der går i reglen 6-12 uger, før virkningen slår igennem.

Mangel på B12-vitamin kan forværre tilstanden, så det er bedst at få målt B12-vitamin og homocystein i blodet. Kilder til B6-vitamin i kosten er blandt andet bananer, spinat, fjerkræ, fisk, kød og bønner.

Enzymet serrapeptase, som produceres i silkeormens krop, er meget anti-inflammatorisk, det vil sige modvirker de betændelsesagtige forandringer i vævene, som medfører smerter, hævelse, væskeophobning mm.

Ved SMS Medical College i Indien har forskere undersøgt virkningen af serrapeptase på 20 patienter med carpal tunnel syndrom. de fik 10 milligram serrapeptase to gange dagligt i 6 uger. 65 procent af patienterne fik det klart bedre, og der var ingen bivirkninger.

Både B6-vitamin og serrapeptase modvirker vædskeophobning i vævene. Man kan ikke købe serrapeptase i Danmark, men det kan købes over Internettet fra andre EU-lande. For eksempel fra England på www.GoodHealthNaturally.com Serrapeptase, der er et naturligt enzym, kan I nogle tilfælde påvirke blodfortyndende og anden medicin.

I et læserbrev i British Journal of General Practice, July 2001, påpeges det, at anbefaling af, at elektrofysiologisk undersøgelse af nervefunktionen i hånden bør foretages inden operation med overskæring af håndledsbåndet, ikke understøttes af den videnskabelige litteratur og kan føre til, at patienten får en forsinket behandling.

En mulighed er det også at benytte magnetfeltbehandling, som dels modvirker smerter, dels giver et bedre kredsløb og dermed en bedre genopbygning af normalt væv. Man kan bruge et magnetarmbånd eller anbringe en magnet på håndleddet ved hjælp af hudvenligt plaster.

Carsten Vagn-Hansen, d. 3. 07.2008

Kilde: http://www.dsgnet.dk

Og så en anden artikel af samme forfatter: Hævede hænder, smerter og skrivekrampe. Carpal tunnel syndrom?
    Sist endret av Anisa; 01-02-09 kl 15:27
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    63

Vært på ultralyd i dag.Han fant betennelse i skuldra og litt trangt i håndleddet..så da får jeg se hva legene sier.Var privat ultralyd dette.
    nå har jeg prøvd alle mulige behandlinger og leger osv.Alle har sagt det ikke er noe vits med ultralyd.Så er det han som fant noe...ER DET MULIG!!

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Vel, med all respekt å melde - det vet man jo ikke ?
    Lidelsen er jo overrepresentert hos pasienter med lavt stoffskifte.
    Også blandt Levaxinbrukere.

Legene har sånn klippetro på at bare Levaxindosen returnerer blodprøver innenfor det definerte normalområdet - så er man frisk.
    Likevel får man dette, og en rekke andre typske plager som stoffskiftepasienter også har.
    Ofte har pasienten fått dette på grunn av at de har gått lang til u-behandlet med lavt stoffskifte.
    Likevel blir de ikke bedre i en behandlingssituasjon med Levaxin.
    Da får man høre at plagene skyldes "noe annet".

Jeg tror ikke på det, og vil heller forklare den uteblitte bedring med at behandlingen man mottar ikke fungerer godt nok.

Jeg har ikke grunnlag for å hevde at andre medisintyper hadde klart å normalisere pasientens symptomer, men det har ikke de heller all den tid de ikke vil forske på det. Ei heller vurdere det lille som dog finnes.
    Er det flere som har blitt operert for karpaltunnel syndrom (Carpal Tunnel Syndrom)?

Jeg har vært plaget med dovnende fingre i flere år, noe som ikke ble bedre med Levaxin. Hendene har dovnet vekk både om natten og når jeg gjør håndarbeide. Jeg våkner om natten og må riste hendene løs. Når jeg strikker må jeg ofte legge arbeidet vekk, og jeg er faglærer i forming, grunnskolen.

Først tok jeg dette opp med manuellterapeuten, som gjorde noen enkle klemtester på håndleddet, og spurte om jeg kjente noe. Jeg kjente støt helt opp til albuen og oppover overarmen på begge sider, så manuellterapeuten mente at jeg måtte ta problemet opp med medisinmannen for henvisning videre.

Vel, som sagt så gjort, fastlegen henviste meg til sykehus.

På sykehuset fikk jeg strømstøt i fingrene på begge hender og en lang nål inn i muskelen på den eene hånden for å måle hvordan musklene reagerte.
    Det ble konstatert karpaltunnelsyndrom.

Fastlegen forslo kortisonsprøyte, og satte det i venstre håndledd, siden den hadde verst utslag. Kortinsonsprøyten syntes å virke, og én måned etterpå tok jeg også kortinsonsprøyte i høyre hånd. Denne behandlingen virket dessverre kun i ca 6 uker. Da kom alle symptomene tilbake. Hadde det virket, hadde jeg vel ikke trengt operasjon.

Heldigvis tok det ikke mer enn to måneder før jeg ble operert i den ene hånden (jeg valgte den jeg ikke skriver med). Dessuten må det gå 3 - 4 måneder mellom operasjoner i begge hender.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av nuttisen Vis post
    Er håndleddet deres ganske beveglig eller stivt?Er fingrene bøyd/krokete?
    Legen og fysioterapauten min sier at håndleddet mitt er så beveglig,så da er det ikke det.Men det stikker/brenner veldig midt i håndleddet som går utover i hånden.Klarer ikke gripe hardt og klemme ting.F.eks pynte ei kake med smørkrem eller melis så må man trykke på posen...skjønner?Har sliti en stund nå.Har vært på røngten og MR i Juli,og da så alt normalt ut.Noe må det jo være.. :(
    Jeg har hele tiden hatt bevegelige ledd i hendene. Det tar ikke bort at jeg likevel har carpaltunnelsyndrom. Hendene særlig fingrene dovner vekk.
    Jeg spurte først manuellterapeuten hva som gjorde at jeg hadde fingre som dovnet vekk.

Manuellterapeuten gjorde en enkel test ved å klemme inni håndleddene (der man tar pulsen). Da gikk det strøm oppover til albuene og i overarmen.
    Han sa at jeg måtte ta det opp med medisinmannen som er den som kan henvise til sykehus.

Jeg ble henvist og kom innen kort tid til nevrologisk avdeling hvor de tok strømføringstest i fingrene på begge hender. I tillegg målte en lege lyden musklene mine ga på i den ene hånden.
    Hele testene tok én time.

Prøvene viste utslag på carpaltunnelsyndrom i begge hender, verst i venstre. Allerede noen dager senere fikk jeg brev fra sykehuset hvor jeg ville bli innkalt til operasjon innen to måneder. Jeg kom inn etter kun én måned.

Min fastlege ga meg kortisonsprøyte som virket ca 6 uker i den ene hånden og overhode ikke i den andre. (Hadde dette fungert, kunne jeg slippe operasjon.) Legen min mente at jeg hadde gått for lenge når kortison ikke ga virkning. Jeg har hatt problemet med dovning ihvertfall siden 2007, og merker det godt når jeg sykler og tviholder i styret.

Venstre hånd ble operere først. Legene åpnet carpaltunellen og gjorde den videre for å gi bedre plass til nervene som går til fire fingre (alle unntatt lillefinger som har egen tunell).

Den opererte hånden fikk jeg ikke bruke kun holde den høyere enn hjertet gjøre knytteneveøvelser 100 ganger daglig.

I tillegg hadde jeg to sårskift og etter ca 14 dager skulle fastlegen følge opp og bl.a ta stingene.

Den andre hånden skal opereres innen 3 - 4 måneder.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,073

Post Sv: Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..

En video med strekkøvelser for .. alle egentlig,
    men spesielt de som har carpal tunnelsyndrom:

Her er massivt med info om hva som foregår i hender og armer:
    http://carpaltunnelmaster.com/
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 3 av 3 Først 123

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn