Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    USA
    Meldinger
    16

Standard Legen går i spinn pga lav tsh

Hei, jeg har postet for lenge siden vedr mine opplevelser hos dr Arem i USA (kjent endokrinolog, forfatter av The Thyroid Solution). Jeg sliter med å få gjennomslag for hva som etter min mening er riktig dose av levaksin og liothyronin. Jeg går på 75mcg levaksin og 4 mcg liothyronin. Dette er etter egen dosering, fremkommet etter hva jeg føler meg best på. Var inne til kontroll hos legen i slutten av nov-07, og da var mine lab verdier som følger:

tsh: <0.1 (0.3-5.1)
    free t4: 1.62 (0.73-1.95)
    free t4:1.41 (0.73-1.95) av en eller annen grunn er det to tall for t4
    free t3: 3.9 (2.3-4.2)

Legen freser over denne lave tsh og kan ikke godta den. Han reduserte min dose til 25 mcg levaksin og 4 mcg lithyronin. Jeg har ikke fulgt opp, men kj;rer samme dose som før siden jeg føler meg bedre enn noensinne og ikke føler hypersymptomer. Har ikke hjertebank, svetting etter jeg har tatt liothyroninen. Lurer faktisk på om jeg burde øke dosen littegrann for å vite at jeg ligger høyt nok. Kunne også tenke meg å prøve Armour, men føler jeg har kommet til en blindvei med mitt forhold til legen. Jeg tror nesten ikke jeg tør gå til flere kontroller og avsløre hvor ulydig jeg har vært. Hans argument er at en for lav tsh er farlig pga osteoporoserisikoen. Utfordringen min nå er at jeg snart må ha ny resept...

Mitt spørsmål er om noen av dere her inne kunne se på mine verdier og kommentere de. Er jeg helt på ville veier som egendoserer ut ifra hvordan jeg føler meg???

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Jeg syns prøvene dine ser fine ut, og hvis du også føler deg bra så må det jo være helt topp!
    Jeg har TSH på 0,02 og da syns legen at jeg ikke burde øke medisindosen mere. Så det er forskjell på hva de synes.
    Man merker jo selv hvordan man føler seg, men det er viktig å tenke på at det tar lang tid etter økning før man vet hvordan man føler seg med akkurat den dosen. På meg tar det 8 uker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Standard

Jeg syns alle de som føler seg kapable til å egendosere skal gjøre det.
    Det er din kropp og du er ansvarlig for egen helse - ingen andre er det !

Blodprøver skal hjelpe deg til å finne en helsestatus som du er fornøyd med - det er IKKE slik at din kropp skal være en medium for at blodprøveresultater skal bli bra !
    Det skal ikke være "drit i pasienten bare blodprøvene er bra".

TSH er et hormon vi IKKE har bruk for !
    Det gjør ingenting i kroppen vår lenger når kjertelen er blitt uvirksom.

Hvis hesten er kjertelen og TSH er pisken som får hesten til å løpe, så er det slik at pisken fortsetter å piske selv om hesten dør.
    Legene arbeider under den teori at hypofysen fortsetter å produsere TSH på nøyaktig samme måte også etter at kjertelen er blitt uvirksom, og etter at thyroxinet er av en annen type enn ditt eget.
    Ut fra denne selvpålagte arbeidshypotese bygger man så videre at verdien av denne bør være som den er i gjennomsnittet av friske folk.
    Og det er blitt din svøpe !
    De spør seg ikke engang og muligheten av at du har det bra - og da er det fare på ferde.

Hypotalamus er et følelsesorgan som avføler hvor mye thyroxin som er i blodet og gir så beskjed til hypofysen om hvor mye TSH som skal produseres.

Man kan ikke sjekke om dette følelsesorganet er like følsomt for andre thyroxintyper enn det som var ditt eget, så da lager man en arbeidshypotese som forutsetter at det ikke er forskjell - og forsvarer denne med nebb og klør. Når ingen kan bevise den, er det heller ingen som kan motbevise den !

Jeg syns at det du beretter om her viser at man har fjernet seg meget langt fra det som er en legeoppgave. Det er tydelige tendenser til det samme her på berget.
    I den kliniske undersøkelsen er kroppen vår erstattet av et tastatur, og er det eneste legen berører når du blir undersøkt.
    Lenge siden legen din tok på deg ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    USA
    Meldinger
    16

Standard

Takk for svar nFinn og minnie. Godt at det er flere som mener at det er hvordan vi har det som burde bety noe, og ikke bare blodprøveresultater. Ja, det er faktisk lenge siden legen undersøkte meg. Sist tok jeg bare prøver.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er titisenvis eller mer postinger på forumene lav TSH på thyroxinbehandling på nettet.
    Det synes å være en stor mindredel som rett og slett får en velidg lav TSH på riktig dose.
    En del laboratorier har også litt om dette fenomenet på deres nettsider i kommentarene om blodprøver, og en del leger skriver også litt om det forskjellige steder.
    Husker Dr. Anthony Toft som kommer inn på dette fenomenet i Thyroid Interantional som ligger online i artikellen som heter noe sånt som thyroxine treatment ettellerannet. Jeg har sikkert linket til det før.

Min TSH blir 0,02 også og nå driver jeg og diskuterer det med legen igjen. vikaren ahns hadde ingen problemer med det.

Forresten så har andre postet at Arem ikke lar en få en kjempelav TSH. Det er noen som har navn på gode leger som har god greie på thyreoidea i Texas (og ingen av dem er endokrinologer) Du finner instruksjoner på hvordan finne dem på thyroid.about.com forumet.
    Lisatexas sin mann er en av disse legene.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Du kan ikke ha noen cyster eller knuter som forstyrrer litt i signalene dine? Tsh`n min har vært på 0,01 i 3 år, uansett hvordan jeg har styra med doseringen, og nå har jeg fått påvist både cyster og knuter.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn