Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det henvises antageligvis til ent råd hvor Stina forteller langt ut i tråden sin om hvor skuffet hun var etter å ha vært hos en endokrinolog. Jeg støttet henne (bekreftet hennes følelser eller hva man kan kalle det ) ved å skrive at det var mange slike postinger på nettet og jeg postet en link elelr to hvor pasienter i USA beklaget seg over samme. Skulle jeg skrevet tilbake og sagt, nei, du tar feil, du hadde ikke en dårlig opplevelse? Du tok feil? Du misforstod endokrinologen? Jeg ser som in oppgave elelr ideologi å støtte pasienten.
    Og ifølge sykepleierens etiske prinsipper så kal sykeåleieren alltid støtte pasienten hvis det er uenighet mellom pasient og lege. Nå er jeg ikek sykepleier men har vært i timene og hørt på pensum om etiske spørsmål og sånt. Hvorfor skal jeg som medmenneske og felles pasient støtte legen fremfor pasienten? Når det er uetisk for noen i helsevesenet? De legger ut på forsiden på hjemmesiden for sykehusenen sine-pasienten i fokus osv nettopp pga sine etiske forpliktelser. Jeg vet hva de mener pga timene jeg har tilbrakt i autditoriet. Vet ikke hva visse andre har som etiske prinsipper når de reagerer så høylytt på at jeg og forumene støtter pasienten foran legene. De burde opplyse om det synes jeg slik at vi vet hva de står for og hvem de er her for å støtte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Vet ikke hva visse andre har som etiske prinsipper når de reagerer så høylytt på at jeg og forumene støtter pasienten foran legene. De burde opplyse om det synes jeg slik at vi vet hva de står for og hvem de er her for å støtte.
    Hmm... det lader til, at jeres norske forening har lige likvideret sig selv hvad angår formålet med sin eksistens.

For hvis der kun varetages patienter, der i forvejen går fint i spænd med alle læger - er der slet ikke brug for en patientforening.

Desuden undrer det mig voldsomt, hvordan mon det kan gå til - at en forening kan finde på at stille krav til personer, der befinder sig udenfor foreningen?!

Nu ved jeg ikke, om Sonja er medlem af foreningen, men selv hvis hun er - betyder dette så at forummet må så kun rumme, hvad der er i overensstemmelse med foreningens holdninger?

Hvilken ret har en hvilken som helst forening, til at diktere andre mennesker udenfor foreningens medlemsgruppen - hvad de må eller ikke må ytre sig om eller mene?

Denne "sag" er lige til Hegge, hvis nogen skulle spørge mig 8)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Nettopp nora !
    Og, om jeg kan få spørre, skal ikke en pasientorganisasjon støtte pasienten. Jeg mener - uansett og ufravikelig !

Selv en morder har krav på en forsvarer - tilogmed en forsvarer har stoler på.
    Har ikke en hypothyreosepasient samme behov for støtte ?
    Vi får ikke oppnevnt noen forsvarer, men savnet er ikke mindre for det.
    Støtten fra medmennesker i liknende situasjon er både bra og nødvendig.
    Og en støttende pasientorganisasjon er ikke å forakte den heller.
    Man forventer seg bare ikke at en pasientforening går ut mot støttende medmennesker bare for å ri ett eller anne prinsipp eller hva det nå er.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Fortsetter historien:
    Jeg var altså i tråden til stina og postet en link fra thyroid.about com forumet hvor de beklaget seg over et lignende legebesøk som tilfeldigvis het I hate endos eller noe sånt. (det er flere slike tråder vanligvis der og andre steder hver måned og det har vært sånn i årevis og jeg kan ikke huske at noen har reagert.)
    Jeg fikk da epost av B. og så skrev hun til alle lokallag at jeg og noen andre kappes om å skrive negativt om endokrinologer og leger eller noe sånt. Hun fortsatte til Finn og hvem vet hvor mange til.
    For å gjøre et tankeeksperiment, hva hvis det oppstod en forening som hadde som formål å forsvare allmenleger og som gikk etter og skrev epost eller ringte til alle som beklager seg over behandlingen hos fatlegen. Det ville vært skikkelig passé. Det står jo for lengst slike pasienthistorier i lærebøkene og Reisen til Karlsvognen er blitt pensum og ikke oppsiktsvekkende lenger.

Jeg har ikke noe imot en forening som vil samarbeide slik som det var under den forrige lederen.

Jeg kunne sagt mye mer men det trengs ikke.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Enda et tankeeksperiment...tenk om nora, n'Finn, Sonja, Yvette og flere dyktige, kunnskapsrike, taleføre, MEDmennesker/MEDpasienter hadde stått på i ntf, jobbet innenfra og endret styre og ledelse. Det hadde vært noe det!

Hvilken ret har en hvilken som helst forening, til at diktere andre mennesker udenfor foreningens medlemsgruppen - hvad de må eller ikke må ytre sig om eller mene?
    Anisa: Jeg er så enig!

Har hele tiden, når jeg har lest om utmeldinger her inne, ment at det ikke er veien å gå hvis man ønsker endringer. Men når man har med en forening som ikke bare ønsker å kneble sine medlemmer, men også ikke-medlemmer, begynner jeg å vurdere utmelding sjøl. :x

Nora og n'Finn - dere har min fulle støtte!
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei, jeg er innenfor men jeg orker ikke å forandre styre og ledelse, det må da være en demokratisk prosess eller noe som gjør. Jeg tipper at de jobber mer mot viktige ting slik som den nye loven som Manuela Osmundsen jobbet med, mange andre land har tydelige lover som beskytter mot diskriminering av folk med funksjonshemming, slik som England og USA har. De jobber for funkjsonshemmedes rettigheter i lovverk og trygdesystemet og slikt for tiden. Jeg vet ikke noe om detaljer og det står lite informasjon noe sted.
    Om hvem som sitter i Faglig Råd, de opplyser sikkert hvis man slår på tråden til dem. Synes jeg husker det er noen leger og noen andre.

Jeg personlig synes at det godt kunne være med en som har studert sykepleieteoretikerne eller sykepleieteori (jamfør det jeg skrev om etiske retningslinjer til sykepleierne)(å få fram pasientenes egne oppllevelser om skdommen og hvordan mestre den er nettopp også definert et virkefelt for sykepleiere uten at det skal oppfattes som "mediskne råd "som skal liksom være forbeholdt leger.....det manger liksom den tanken eller ideologien til sykepleierteoretikerne...)
    (sykepleieren skal jobbe for best muligopplysning om sykdommen til pasienten slik at han skal kunne gjøre et best mulig valg ang. behandlingen sin)

Her på forumet representerer jeg alltid meg selv,mine personlige betraktinger med mindre jeg presiserer noe annet. (siden jeg nevner at jeg er innenfor)

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Standard Sv: Bente Bakke retter en advarende pekefinger...

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Velkommen til INTERNETT.

Et virvar av ledninger rundt hele kloden hvor det er fritt å si og skrive hva man vil ?
    Det medfører at det finne sider som har til hensikt å lære folk alt - fra hvordan man lager en bombe - eller fremstiller farlige narkotiske stoffer, til hvordan man oppfører seg sømmelig.
    Freakforum diskuterer hvordan man kan gjøre hasj lovlig i Norge og diskuterer villig vekk virkningen av diverse stoffer - og ingen stopper dem.......
    Og det er soffer som er verre for helsa enn Levaxin og Armour det altså.
    Ulovligheter kan fjernes fra internett, men krever omtrent avgjørelse på regjeringsnivå. Virksomheten kan likevel gjenoppstå fra land som tillater det.

Nesten ingen land har filtre mot utlandet. Så vidt jeg vet er det bare autoritære stater som Kina o.l. som vil kontrollere deltakerne.
    Europeiske tanker om at alle EU-land skal kopiere og lagre alt som foregår på nettet i noen år blir forhåpentlig neppe gjennomført.

Redaktøransvar har noen, og http://www.jusstorget.no/article.asp?Ke ... ArtKey=347 gir en juridisk forklaring.

Det er stort sett lett identifiserbare straffbare forhold man er ansvarlig for, og det gjelder neppe noen spesielle forhold for internett.

I et privateid forum som dette gjelder faktisk ikke alminnelig ytringsfrihet. Eieren kan bestemme reglene og avvise og nekte adgang for de som ikke følger dem.
    Jeg ble selv vist på dør av redaktøren av et dataforum på www.WinXP.no , hvor bruk av dialektiske ord og uttrykk ikke er tillatt. Jeg ville ikke bøye meg for påbudet og er nektet adgang.
    Hihi sier nå jeg - internett er så stoooort.

Bente Bakke retter en advarende pekefinger mot mine skriverier her på forumet. I en mail til meg skriver hun at jeg bør passe kjeften min.
    Les selv :
    "Til din orientering har jeg i dag sendt Sonja en mail på bakgrunn av tilbakemeldinger vi har fått om dine og Noras råd om at TSH bør være tilnærmet null.
    Jeg har valgt å gjøre det på den måten fordi jeg ikke ønsker å skade Sonja eller nettstedet hennes. I reglene på forumet kalles det dere driver med for likemannsarbeid, og Sosialdepartementet har i sin veileder flere ganger presisert at likemannen ikke skal gå inn i behandlerrollen men drive med erfaringsutveksling.
    Jeg er helt sikker på at dere vil klare å finne måter å formulere dere på hvor dere viser til egne erfaringer uten å anbefale andre løsninger som for dem kan være potensielt meget skadelige.
    Da jeg tenker du kanskje vil bli litt forbannet på grunn av min henvendelse til Sonja, synes jeg det var riktig å gi deg et lite varsel. Hun vet ikke at jeg har vært i kontakt med deg."
    Og
    "Jeg har jo prøvd å ta opp dette på forumet noen ganger tidligere uten å få noen respons. Når det gjelder dette med at kjertelen er død og TSH-verdien ikke spiller noen rolle, har jeg ikke sett at det er forskningsbasert kunnskap. Hvis min TSH skulle nærme seg null, var det jeg som ville være død.
    Jeg prøver derfor i beste mening å advare dere og Sonja, og jeg tror dere er tjent med å ta den debatten videre i fora som ikke er åpne for de som titter innom i ny og ne uten å være medlemmer."

Bente Bakke og NTF vil altså prøve å forhindre at legene taper sin rett her, men har ikke annet å komme med enn en veileder Sosialdepartementet har utgitt, altså langt fra noen juss dette.
    Dette synes jeg fortoner seg som et opprør i tullingdalen. Skal man gå til verket og rydde opp på internett tipper jeg at de ikke begynner her.

Hensikten med et fora som dette er jo nettopp at deltakerene forteller hverandre om sine erfaringer og hensikten med å oppsøke Sonja er jo et ønske om bedre mestring av sin tilstand.
    Jeg er sikker på at det finnes mange gode behandlere der ute som gjør så godt de kan under de rådene omstendigheter.
    Men det faktum at mennesker søker seg hit er jo et vitnesbyrd om at det ikke står helt bra til med behandlingsresultatet. En kan vel forestille seg at de som greier å finne forumet heller ikke er de verst stilte ? Jeg kjenner iallfall flere som er blitt så kognitivt svekket at de ikke har mulighet til å finne oss.

Behandlerrollen, som foreningen i sin villfarelse vil forsvare, trenger nok ikke hjelp av en forening som gir seg ut for å være en forsvarer av pasientrettighetene.
    De er mektige og har venner de rette stedene. Kvakksalverloven ble opphevet i 2003 - av - - - Dagfinn Høybråten, som tilfeldigvis er ____ av yrke.
    Den ble erstattet av Lov om alternativ behandling av sykdom og om jeg får gjette har nok skolemedisinen sikret framtia. De har fortsatt rett til å nekte alternative behandlere retten til å bruke stoffer og medisiner de selv vil bruke, ja de har også rett til å nekte den alternative legen å bruke medisiner de IKKE vil bruke.
    Som feks Armour........

Jeg ser mange oppgaver for en pasientorganisasjon - en av dem er ikke å forsøke å hindre den opplysningsvirksomhet som foregår i lys av alminnelig samfunnsutvikling på kommunikasjonssektoren.
    Om overskridelser av ytringsfriheten skulle forekomme der (og det er her det) bør foreningen være den siste til å stå for forsøk på å kneble sine potensielle medlemmer til taushet.

Jeg har orientert Bente Bakke om at jeg jeg synes meget dårlig om at man angriper meg for noe jeg ikke har gjort. Det virker som at man ikke kan kritisere meg for det man egentlig vil, og så dikter man opp en "tiltale".
    Jeg har ikke, og vil aldri anbefale noen noe somhelst. Jeg har tvert imot oppfordret til å finne det ut selv. Jeg har konstatert at TSH ofte blir nær null og at jeg selv har det slik, og det er noe ganske annet.
    Kan det være slik at det man misliker mest med mine skriverier, er kritikken av foreningen og av Bente Bakke ?
    Kan jeg få spørre hvordan det er mulig med en TSH på nesten null?
    Får du ikke symptomer på høyt stoffskifte da?

Jeg hadde det selv, i en periode før det ble lavt, og husker ikke at det var en spesiell
    god opplevelse...
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: Bente Bakke retter en advarende pekefinger...

Min tsh er næsten nul - 0,02 - og jeg har ingen symptomer på forhøjet stofskifte. Jeg bruger thyroid, der presser tsh'en ned, og den ville også gå mod nul, hvis jeg brugte syntetisk t3-tilskud oven i min t4-medicin.

Jeg tænker, dette måske bare er anderledes, når tsh'en bliver lav på grund af medicin. Men når det så er sagt, så er vi også forskellige allesammen, og man skal ikke hoppe på den der med, at vi alle bør ha målinger, der svarer til et eller anden gennemsnit ...

For ikke at løbe nogen risiko med hensyn til osteoporose, og hvad man ellers kan 'trues' med, så bruger jeg godt med vitamin D3, op til 100 µ om dagen, når det er vinter (kan spise meget af det, uden at det ser ud af noget videre i blodprøven) samt K2, som gør at kroppen bedre kan få fat i D3.

Nielsigne

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn