Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    6

    Standard Noen som har erfaring med Radioaktiv jodbehandling?

    Jeg hadde for 1 år siden radioaktiv jodbehandling for høyt stoffskifte. Da jeg dro på "check up" en mnd senere så var allerede mitt stoffskifte lavt, og jeg startet med Levothyroxin.

    I de siste 6 mnd så har jeg brukt dose av 175mikrogram levothyroxin. På min første blodtest på den dosen var T4 litt høy, men ok (husker ikke resultatet)... På min andre blodt test 3mnd senere hadde T4 gått ned, men fortsatt innenfor normalen, .. Jeg fikk nytt blodprøve resultat i dag, og nå er min T4 for høy på 24,9 og TSH på 0,1 likevel om jeg fortasatt tar samme dose... Hva er det som skjer..? Holder kjertelen min på å våkne opp igjen, eller er det normalt etter radioaktiv jodbehandling at resultatet går litt opp og ned?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

    Standard

    Har ikke noe fasitsvar til deg, så det må bli en undring jeg selv har observert.
    Levaxin passet ikke for meg, så man prøvde seg fram med mange doser. Jeg merket da at når jeg gikk ned i dose så fikk jeg symptomer som var der når stoffskiftet var lavt med en gang og det varte en god stund. Så kom symptomer på høyt stoffskifte tilbake.
    Dette ble aldri stabilt og jeg fikk aldri greie på hva det kom av.
    Jeg opplever ikke det nå som jeg bruker Armour.

    175µ/dag er en høy dose, og det er vanlig når man har fått radiojod.
    Likevel er det viktigste at TSH holdes på lave tall og ikke så viktig hva de andre parameterene blir bare du trives med verdiene.

    Og det sier du ikke noe om, enda det er jo det viktigste
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  3. #3
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

    Standard

    Kjertelen kan våkne opp igjen etter radioaktivt jod for høyt stoffskifte. De gir egentlig en liten dose som bare skal svekke kjertelen synes jeg å huske. Men etter hvert pleier kjertelen å svekkes allikevel.
    Man kan gå hyper etter en radioaktivt jod -behandling fordi kjertelen som ødelegges slipper ut hormon når den dør.
    Ã…ssen føler du deg med den høye ft4?

  4. #4
    Hildemor Gjest

    Standard Radioaktiv jodbehandling

    Jeg har erfaring med dette Jeg tok radioaktivt jod for 5 år siden og må stadig justere dosen Levaxin.

    Jeg bruker på nær ikke så mye som deg - så jeg innbiller meg at min fortsatt etter alle disse årene fortsatt er litt aktiv.

    Jeg tror dessverre vi i likhet med andre med stoffskifteproblemer, dvs der hvor ting ikke blir akkurat slik man forventet, må lære oss og leve litt med dette.

    Nå ser det rett og slett ut som du får i deg for mye Levaxin. Jeg ville diskutert med legen om en liten justering ned er riktig, før du får symptomer på høyt - som jeg synes er svært plagsomt.

    Det er ikke sikkert det er mye mindre Levaxin du skal ha - men T4 på 24 et eller annet ville før eller siden skapt problemer for meg.

    Men som en annen sier her, det handler om hvordan du føler deg og ikke jeg. Jeg tåler rett og slett ikke T4 på over 20 - da raser hjertet avgårde.

  5. #5
    Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    6

    Standard

    Takk for mange gode svar.
    Glemte å si at jeg har fått symtomer på for høyt stoffskifte som hjertebank, utrolig trøtt om ettermiddagen, og alltid sulten, så legen anbefalte å trappe ned til 150 mikrogram pr dag. Jeg er ny når det kommer til lavt stoffskifte, men før behandlingen da mitt stoffskifte var høyt så trivdes jeg best da T4 var på ca 19-21.
    Men.. hvordan vet man om man trenger ekstra t3 tilskudd?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn