Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    70
    Meldinger
    1,063

Standard "The Lightning Process" by Phil Parker.

Sikkert mange som meg- så nyhetene på NRK i går kveld. En engelsk lege, Phil Parker, har gode resultat med behandling av ME- pasienter. Hans teori er at det er adrenalinet som har hengt seg opp i hjerna. I løpet av tre døgn "omprograminerer" han vår egen evne slik at den bevisste delen av hjerna skal ta kontrollen over den underbevisste. Han er i Norge nå for å holde foredrag for norske leger.....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det var en sstor artikkel i vg helg en stund siden, og kommentarer i me-forums og Eyr. Noen leger svarte straks med å se det som bevis på at det ikke feiler slike pasienter annet enn noe psykisk....

Lightning process bruker velkjente teknikker fra NLP (Institutt Hougen for eksempel har brukt det her i landet veldig suksessfullt mot spiseforstyrrelser i mange år) (Hougen har skrevet diverse brev til staten om at kanskje psykolog-og psykiatirbehandlig burde evalueres, om det er nyttig i det hele tatt (i det minste for spiseforstyrrelser) for alle hans pasienter har vært gjennom masse behanling og innleggelser uten effekt, og de blir bra med hans behandling....men nå var vi litt utenfort tema, eller kanskje ikke)

Les mer : https://web.archive.org/web/20081214...q1/010804.html men det er mange flerer innlegg der, se også året før https://web.archive.org/web/20080119...about5987.html

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Standard Dumt spørsmål?: Lightning Process og stoffskifte

I forbindelse med at min lege mener at jeg muligens har ME i tillegg til hypothyreose, har jeg begynt å tenke på Ligthning Process. Metoden som har vært så mye i media i det siste, der ME-pasienter blir friske/mye bedre etter å ha gjennmgått kurs, der de bla lærer mentale strategier for å lindre symtomene. Har også skjønt av "reklamen" at metoden kan brukes på "alt". En skal selvfølgelig ha en sunn skepsis til alle mirakelkurer. Men jeg begynte å tenke på om det kanskje går an å bruke den på hypothyreose - i de tilfellene der en ikke blir frisk og alle andre behandlingsalternativer er uttømt? Er det noen som har hørt om noen som har prøvd dette?

Hildemor Gjest

Standard Sv: Dumt spørsmål?: Lightning Process og stoffskifte

Ja dette har jeg hørt om, men har ingen egenerfaring.

Slik jeg har forstått det handler det om bevisstgjøring om hvordan dine negative tanker påvirker din kropp og psyke. Du lærer altså hvordan dine reaskjonsmønstre og ditt tankesett kan dra deg ned eller bygge deg opp. Så skal du trene da, sikkert hardt for å endre både kroppsholding og tankesett for derigjennom kunne påvirke aktivt hvordan ditt liv kan endres gjennom endret adferd og måte å tenke på.

Dette er med andre ord noe som de fleste er kjent med fra før og sitatet, det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det er nærliggende å bruke.

Dette er altså bevisstgjøring og endring som vil føre til forandringer. Ikke i sykdommen/e, men hvordan du forholder deg til dem og hvordan leve bedre med dem.

Jeg er ikke skeptiker og tror det har noe for seg. Man vet jo at positive tanker avler positive tanker og ja negative avler negative. Dette er med andre ord ikke noe revolusjonerende nytt, men kognitivt arbeid satt i system. Jeg tror du kan vokse på det, at du kan bli bedre kjent med hva tanker og kroppsholdning faktisk har av betydning for hvordan du føler deg.

Så lykke til hvis du velger å forsøke og del gjerne erfaringene dine med oss her inne

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

ME ( kronisk tretthetssyndrom ) bl. a. er en del av stoffskifteproblemet. ME skyldes blandt annet ofte gamle virusinfeksjoner og andre infeksjoner ( kan også være sopp- eller borrelia m.m. blandt dem) som blir liggende i kroppen og som ingen skolemedisinsk behandling sålangt kan fjerne.
    Når man går ut fra den generelle betegnelsen ME, så har skolemedisinen laget en stor sekk der man har kastet opp i alt det som de ikke vet hva det er- eller som de ikke har behandling for.
    Lightning prosess kan hjelpe bra når det dreier seg hovedsaklig om psykiske blokkeringer, men den kan ikke fjerne virusinfeksjoner eller lavt stoffskifte fra kroppen. ME foreningen har som jeg har hørt tatt grundig avstand fra lightning- prosessen. Det er mange kursdeltagere som har klaget over at de ikke har oppnådd noe som helst med dette dyrebare kurset. Her er det ganske så mange som har betalt i dyre dommer og ikke fått resultatene som forventet. De få det har lyktes for så lenge, de ble behørlig omtalt i mediene.
    Lightning prosess er ikke noe annet enn et kurs i NLP. = neurolingvistisk programmering.
    Det å tenke positivt er bra i alle livets situasjoner, men det får da være måte på grådigheten til behandlere som gjennomfører dette. Kr. 15000 for et kurs på 3 dager / det dreier seg egentlig om ganske så få timer per dag er uforskammet. Lette penger å tjene. NLP kan du lære deg selv til en billig penge. Kjøp boken " Ubegrenset Kraft " av Anthony Robbins, så kan du lære deg NLP til knappe 300 kroner og har attpåtil et oppslagsverk for livet. Besparelse kr. 14.700.- i forhold til lightning prosess kurset. Lykke til

baremei Gjest

Min beste venninnes tenåringsdatter fikk diagnose ME noen år etter at hun hadde hatt kyssesyken. Hun har alvorlig syk, og sengeliggende opptil flere dager pr. uke, og hver minste utflukt måtte planlegges nøye og ofte avlyses.
    Hun fikk diagnosen hos en eller anne spesialist på Rikshospitalet, som visstnok er en av de beste på dette.

Mamman tok seg ekstrajobb og dro datteren med til London. De var borte i tre dager, og datteren har vært frisk og full av fart og futt siden og er helt fornøyd med tilværelsen. Det er nå over et år siden de kom hjem, og ingen antydning til tilbakefall.

Jeg vet ikke riktig hva jeg skal tro, for min venninne er en ytterst saklig og fornuftig skapning med sunt vett og forstand og bena godt plantet. Datteren var så dårlig at alt var verdt et forsøk, og jammen hjalp det. Og egentlig er det likegyldig hvorfor. Hun er frisk, og det var målet.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Kyssesyken settes i forbindelse med Epstein Barr virus. Hva som er årsaken at din venninnes datter ble bra og mange andre overhodet ikke - kan ikke så lett og enkelt å forklares. Epstein Barr virus kan også forårsake autoimmun sykdom som f. eks Guilliam Barre syndrom som er ganske så skremmende. Ikke alle som har blitt smittet av EBV virus får kyssesyken eller blir påvirket i samme grad. Det har sikkert sammenheng med dette at noen får hjelp og andre ikke. Det ville ha vært feilaktig og misvisende å si at lightening prosess kurerer ME, fordi de fleste ikke har oppnådd den hjelpen de hadde forhåpet. Dette vet jeg av ganske så sikre interne kilder. Tenk på all de stakkarne blandt kronisk syke mennesker som har sett på dette som et halmstrå de har forsøkt å klamre seg på. De har ikke mye å rutte med når de er på uføretrygd og de har tatt opp lån i håp om å bli bra - og så står de der uten noe som helst. Umoralsk mener jeg når de har blitt lokket med at dette er løsningen på problemet de har ventet på. Da må man si ærlig at dette kan muligens hjelpe -men det er langt ifra sikkert. Men en slik formulering bringer vel ikke så mange kursdeltakere. - og det er vel først og fremst penger dette gjelder her også.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Lightning Process

Lege og ME-syke Maria Gjerpe har skrevet et sterkt innlegg på bloggen sin om Lightning Process.

Flere kritiske blikk på keiserens nye klær http://blog.tjomlid.com/?p=2961
    Maria på Legeforeningens blogg

Tjomlid sier blant annet
    Det som umiddelbart får alarmbjellene til å ringe når det gjelder denne behandlingsmetoden er navnet. Det fulle navnet er nemlig: The Phil Parker Lightning Process™. Jada, trademark og hele pakken. Dette er ikke en behandlingsmetode som er forsket frem over flere tiår med solide studier for å underbygge den. Neida. Dette er en metode som en enkeltperson, Phil Parker, har kokt sammen tilnærmet ut av det blå, og tar seg godt betalt for å la andre benytte seg av og lære videre.
    Tjomlid avslutter
    The Phil Parker Lightning Process™ mangler per i dag vitenskapelig dokumentasjon for å kunne påberope seg noen positiv effekt for ME/CFS, eller noen som helst annen lidelse enten den er av psykisk eller somatisk art. Behandlingsmetoden benytter seg av skumle metoder og hemmeligholdelse, undergraver syke menneskers rettigheter og krav på respekt, markedsfører seg med villedende informasjon, anerkjenner ikke svært alvorlige bivirkninger og er åpenbart mer opptatt av å masseprodusere LP-behandlere og kurs heller enn å finne ut om metoden faktisk virker og om noen tar skade av treningsprogrammet.

Det er uetisk, det er farlig og det er en behandlingsmetode som krever årevis med vitenskapelig forskning og dokumenterte positive resultater før myndighetene bør ha noe som helst med den å gjøre.
    Maria sier blant annet
    Dagens trend ser ut til å være at hver og en av oss skal ha det fulle og hele ansvar for vårt liv, inkludert egen sykdom. Man kan ta nettkurs i kognitiv terapi eller angstbehandling. Det er fint for den som skal spare penger på helsebudsjettet. For dem som er syke, og som ikke blir “friske” ved å endre sitt tankesett – hva vil de sitte igjen med når den medisinske hjelpen skjæres ytterligere ned og helsevesenet satser på “tenk-deg-frisk”-kurs?

Mange leger vil trekker frem “psykisk”- eller “stress”-stempelet når de ikke finner forklaringen på pasientens symptomer gjennom prøvene de tok. Hvor lett er det ikke å peke fingeren mot pasienten? Skal det være enkelt å trekke slutninger fra symptomer til årsak? Jeg lurer på hvor vanskelig det er å innrømme egen uvitenhet, og hvor lett det er å lage egne teorier når vår viten ikke lenger strekker til?
    Det engelske forbrukerombudet har forbudt reklame for friskhet og helbredelse gjennom LP grunnet manglende dokumentasjon. I Tromsø har den kommersielle aktøren fått drøye 2 timer til et rent saksinnlegg.
    Det interessante er at jeg for ikke så veldig lenge siden var inne på Live Landmarks blogg, det er hun som står bak Lightning Process i Norge. Der brukte hun det at hun var invitert til diverse konferanser, blant annet i en medisinskfaglig konferanse i Tromsø i Legeforeningens regi. Selvfølgelig. Hvem ville ikke brukt det som egenreklame? Men hvordan kunne Legeforeningen, som hele tiden roper etter bevis og forskningsresultater, være så blåøyd å invitere noe sånt, unnskyld uttrykket, møl, inn i sine gemakker? Nå er i alle fall Live Landmarks blogg nede, og dette at hun bruker Legeforenings "støtte" for alt det er verdt kan ikke lengre leses. Jeg håper snart noen leger kan stå frem og si "beklager, vi lot oss blende, keiseren er naken".

Wikipedia sier om The Lightning Process
    The Lightning Process baserer seg blant annet på kognitiv terapi, hypnoterapi, løsningsfokusert terapi samt nevrolingvistisk programmering.
    Kurset varer 3 dager og påstår å skulle endre gamle tankemønstre samt stimulere hjernen til å gå inn i nye nevrologiske spor.
    Synet på kurset er delt. Tilhengere mener at det kan gjøre pasieneter friske eller mye bedre av sine tilstander eller sykdommer. Kritikere peker på at det ikke foreligger noe ekstern dokumentasjon på at kurset har effekt, og at flere pasienter har fått sin tilstand forverret på lengre sikt.
    Om dere er syke, ikke la dere lures til å bruke 15 000 på noe sånt møl.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Lightning Process

Hos me-nyheter ligger det en sterk beskrivelse fra en som har deltatt på et Lightenling Process kurs, og hva som skjedde med henne i etterkant av kurset.

En ME-pasients erfaring med Lightning Process
    Av Birgitte onsdag 17/11/2011

Jeg pleier ikke å skrive så mye om dette emnet, da det ikke har noe med biomedisinsk forskning å gjøre. Jeg går denne gangen på kompromiss med mine prinsipper, da jeg nå har blitt spurt av en av mine lesere om jeg kan legge ut hennes erfaringer med den kontroversielle kursmetoden. Hun ønsker å dele denne historien med andre pasienter med ME/pårørende, og da jeg vet at det er mange med liknende erfaringer, tror jeg det hun forteller er viktig:

“Etter å ha vært syk med ME i en årrekke, var ønsket om å bli frisk svært sterkt da jeg hørte om LP våren 2009. I ren desperasjon bestemte jeg meg derfor for å delta på et 3-dagers kurs hos Aktiv Prosess. Bare opptakskriteriene i seg selv burde jo ha fått varselbjellene til å ringe tungt og høyt. Men troen og håpet på at dette kunne hjelpe var større. Etter utfylt og innsendt skjema (uten rom for andre svar egentlig enn det som ble ansett for å være godkjent svar for å bli tatt opp), samt “opptakssamtale” pr telefon med Aktiv Prosess, var jeg kommet gjennom “nåløyet” og funnet motivert nok. Da gjenstod det bare å betale inn den ublu kurspirsen på kr. 15.000, så var jeg straks i gang.

Jeg kom på kurs med åpent sinn og enormt håp om at dette virkelig skulle gjøre meg frisk, selvom jeg innerst inne var veldig skeptisk. Vi var en gruppe på 8 personer på mitt kurs. I tillegg var det en 4-5 “observatører” tilstede. En av disse var en lege som skulle i gang med å utdanne seg til LP-instruktør. At det var en lege tilstede gjorde at jeg med en gang følte meg litt tryggere - når leger til og med erkjenner LP som en metode for å bli frisk – ja da MÅ det jo være hold i dette tenkte jeg. I tillegg hadde vår LP-coach selv vært 3 år i en “utmattelsestilstand” slik at det også gjorde det hele enda mer troverdig. Likevel følte jeg en slags frykt og utilpasshet jo mer kurset skred frem, men det turte jeg ikke å si noe om. Det var en svært myndig og sterk coach som henvendte seg til oss på en tøff og meget bestemt måte da hun satte i gang med å lære oss “prosessen”. Dette var metoden vi skulle bruke ved alle de utfordringer som vi ville komme til å erfare i forhold til sykdommen vår og andre vanskelige hendelser i livet. Vi fikk streng beskjed om at vi måtte komme oss ut av offerrollen vi hadde satt oss selv i, deretter ble vi innprentet følgende: bare vi var “flinke” nok til å gjøre prosessen alltid – og med tilstrekkelig innlevelse - så ville vi få det livet vi elsker. Dvs – få tilbake det livet vi hadde før vi ble syke.

Etter endt kurs var det en “Halleluja-stemning” blant alle deltakerne og vi erklærte oss selv en etter en friske (muntlig) før vi fikk lov til å “slippe ut”. i tillegg fylte vi ut et skjema som skulle returneres til Phil Parker om jeg ikke husker helt feil. Jeg mener også bestemt at det på dette skjemaet ikke var andre alternativer enn å svare ja på alt (at vi var blitt friske etc.), men jeg tør ikke si det 100 %. Både av hensyn til stemingen og de andre deltakerne føltes presset så stort at det ikke var annen mulighet enn å si at jeg var frisk og ikke lenger “gjorde” ME. Selvom sannheten var at jeg overhodet ikke følte meg frisk..

I noen uker etter kurset var jeg fremdeles “høy og i halleluja-stemning” og hadde stort håp om at jeg også skulle klare bli frisk bare jeg fortsatte å være flink å gjøre prosessen og stoppe de negative tankene/følelsene som utfordret meg i hverdagen med sykdommen. Jeg var ivrig og gjorde prosessen uttallige ganger hver dag – overalt. Jeg neglisjerte samtidig behovet for å hvile eller lytte til kroppens signaler – jeg fortsatte som jeg hadde lært – jeg var frisk og hadde derfor ikke behov for hverken å sove eller å hvile. Det tilhørte mitt gamle liv. Vi ble også bedt om å kvitte oss med ting hjemme som vi forbandt med vår tidligere sykdom. Ommøblere, kjøpe til nye ting, endre på gamle. Sengen var forbudt område foruten å sove der om natten. Sofa’n skulle ikke brukes til annet en til hyggelige ting, forbudt for hviling.

Tiden gikk og etter noen måneder innså jeg at jeg ikke var det grann friskere og hadde et enormt behov for å få “lov” til igjen få sove og hvile. Jeg fortsatte likevel å presse meg videre med LP hele veien, men tok etterhvert likevel små “ulovlige” hvilepauser. Da helst liggende på spikermatte på gulvet fordi det ga meg litt mindre dårlig samvittighet i forhold til den krigen som foregikk inni meg selv fordi jeg gjorde noe jeg ikke hadde lov til å gjøre. På et tidspunkt kom jeg til slutt til den konklusjonen at uansett hvor mye jeg ønsket at jeg skulle bli frisk med LP ville jeg ikke bli det.

Det i seg selv var et enormt nederlag. Både i forhold til meg selv og omgivelsene rundt meg. Jeg var jo redd for at alle nå skulle se på meg som at det var min skyld, at jeg ikke ønsket NOK å bli frisk og ikke var flink nok til å gjøre prosessen som skulle gjøre meg bra. I denne perioden begynte jeg med holistisk yoga – noe som jeg tror var med å “redde” meg fra å bli enda sykere og å havne inn i en svært tung og negativ spiral om at dette er “kun min feil” tankegang. Med en fantastisk yoga instruktør fikk jeg bla. hjelp til å forstå hvor viktig det er å lytte til kroppens signaler og hvor stor betydning hvile har for restituering av kroppen. Jeg hadde også stor nytte av en medkursdeltaker. Vi støttet hverandre i LP prosessen – både når vi var midt inne i den og når vi begget til slutt ”droppet” ut. Vi fikk egentlig ikke “lov” til å snakke med de andre kursdeltakerene hvis vi var i en “negativ tilstand” – kun når vi var “oppe” – hvis ikke kunne vi ødelegge for de andre. Vi fikk også utdelt en “motivasjonscd” på kurset. Denne fikk vi streng beskjed om at vi ikke kunne la andre få høre på, da de likevel ikke ville forstå. Nok en ting som skulle “hemmelighetsstemples” slik jeg oppfatter det.

Til tross for negative opplevelser etter kurset, bestemte vi oss for å delta på et 3 timers oppfølgings-/oppfriskningskurs. Nå i dag er det komplett uforståelig for meg at vi valgte å gjøre dette. Jeg tror det handler både om den “makten” LP hadde over oss og som nok kan ha mange likhetstrekk med det å være med i en type sekt. Alle suksesshistoriene i media påvirket oss nok også i stor grad. Hvorfor klarte ikke vi å oppnå en slik suksess når så mange andre gjorde det?

Både stemning og atmosfære var mye vennligere og mindre bastant på oppfølgingskurset. Så vidt jeg husker var det 1 av ca 15-16 stykker som stod frem med en mirakelhistorie. Om hun hadde hatt ME kan jeg ikke huske. Resten av oss var der fordi vi strevde med å oppnå resultater, så hvorfor damen med mirakelhistorien var på dette kurset da forstår jeg egentlig ikke. Både jeg og de aller fleste på kurset ga uttrykk for at vi syntes det var vanskelig å oppnå resultater og ikke var blitt friske. Budskapet til oss var viktigheten av å fortsette å bruke “Prosessen” på god og riktig måte. Samtidig fikk vi høre at kursinstruktørene egentlig var fornøyd med at de fleste var blitt litt bedre eller hadde fått en noe bedre livskvalitet. Vi ble nå fortalt at det var media sin skyld som hauset opp tallene over antall friske etter at de hadde fullført 3-dagers kurset. Altså en helt annen virkelighet enn det vi ble innprentet da vi først kom på LP kurs i utgangspunktet.

Kort tid etter oppfølgingskurset tok jeg til slutt tok et oppgjør med LP i forhold til meg selv. Jeg innså fullt og helt at dette ikke ville gjøre meg frisk og jeg stoppet å gjøre prosessen. Det føltes godt å endelig kunne gi helt slipp.

Etter selv å ha fått LP på avstand – og ikke minst fått se og høre så mange skremmende historier om mennsesker som har blitt enda mye sykere – etter å ha deltatt på LP kurs, er jeg svært takknemmelig over at TV2 har satt dette voldsomme fokuset på ME. Det oppleves også svært skremmende at LP-leieren, og da spesielt ved Live Landmark, har klart det kunststykket å få med seg deler av det øverste av helse Norge til å gå god for en metode som så vidt meg bekjent ALDRI har kunnet vise til noen som helst vitenskaplig forskningsresultat. At man likevel har tatt LP som god fisk og støttet seg kun til Landmarks resultatoppnåelser i forhold til en liten del av deres deltakere (fra 2008) er helt uforståelig. Hvor mange av disse deltakerene hadde faktisk ME, hvor mange har blitt HELT friske – og som fremdeles er helt friske etter f.eks 1 år/2 år, hvor mange har blitt sykere etter kurs? Hvorfor blir hun aldri konfrontrert med dette og rett og slett pålagt å legge frem reelle tall og forskningsresultater? Det er ubegripelig. Det siste jeg har registrert nå er at Skien kommune/NAV tilbyr LP kurs til sykmeldte. Kurset blir betalt av kommunen/NAV for de som ønsker å delta. Rett og slett skremmende at det offentlige nå tilbyr udokumentert behandling i det offentliges regi.

For ordens skyld så var jeg 100% sykmeldt da jeg deltok på kurs. I dag er jeg 100% ufør. Men med stort håp om at jeg en dag vil bli mye friskere – bare ikke med LP”

116 kommentarer
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Lightning Process
    Av Vigdis i forumet Nyttige linker
    Svar: 20
    Siste melding: 28-11-11, 22:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg