Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av heisann
    MEN, jeg føler meg bedre på lavkarbo-mat, etter at jeg kommer over den verste "blodsukker-svingninger-trafikken".
    Hehehe... jeg hadde denne blodsukker-svingningen selv... den var helt for j*vlig!
    Ble bedre etter noen dager, da ble humøret litt bedre også :-)

Jeg fikk vite i går at insulinet mitt (som var faretruende høyt) har gått ned etter at jeg kuttet ut brød, pasta, pizza etc.
    C-peptid er fremdeles høyt, men innenfor grense. Kolesterolet mitt har blitt enda bedre (var bra)! Og jeg har lav fruktose (dette skal være lavt i mitt tilfelle, men var under referansen).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard

Jeg føler meg også bedre på lavkarbo. Har holdt på med det siden september i fjor. Forsøkte meg med vanlig kost og en del utskeielser i jula, og må si at så syk er det en stund siden jeg har vært...
    Jeg bestemte meg for å begynne utskeielsene 18. desember som er bursdagen til faren min, og det holdt bra frem til julaften. Da ble jeg sjuk! Bokstavelig talt dritsjuk, og natt til 1. juledag gikk for det meste i d...
    Jeg holdt ut hele 1. dag, men så fant jeg ut at jeg bare måtte gå over til lavkarbo igjen. Så fra 2. juledag var jeg tilbake på diettopplegget igjen.

Hadde en dag her for et par uker siden hvor jeg fikk akutt lyst på spaghetti til middag og spiste det, og ble skikkelig sjuk igjen. Så jeg er ikke i tvil om at lavkarbo er det beste for meg!
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Hei Sonja, tror du beskriver noe som er til felles for flere av oss der.
    Jeg tåler ikke en eneste utskeielse, ikke en som sitter uvitende heller.

Det blir veldig fort klart om jeg har gjort noe dumt...
    (lærer av mine feil gjør jeg heller ikke ;-) ).

Men potet og ris går greit for meg! Kun korn og gjærprodukter som gjør livet litt mer lik helvete :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

nå kan jo bare jeg snakke for meg selv som har operert halve kjertelen bort - og jeg tror mye av greia ligger på dette.

Har man en hel kjertel kan man helt sikkert gjøre en del grep for å stimulere den - men det kommer sikert også helt an på hvor høy dose man vanligvis er avhengig av.
    Det er jo lettere å erstatte et behov på 50 mg enn 200.

Jeg fryktet veldig medisinene før og tenkte på piller som helt forferdelig. Men det er jo faktisk bare et tilskudd av noe kroppen min mangler, og jeg merker godt når jeg glemmer å ta de for å si det forsiktig.

Alle mennesker får utbytte av godt kosthold og bevegelse, så det er jo ingen skade å legge om!
    Alle vet også at stor andel av hurtige karbohydrater er ugunstig - lavt stoffskifte eller ikke.

Selv velger jeg heller å ta pillene mine, trene og spise sunt. Det er jo utrolig tidskrevende å ha en komplisert diett i hverdagen med full jobb(og barn for mange).
    Middelveien er en fin vei

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Tenker også i de baner.
    Må man ha en full hormondose er kjertelen somregel borte. Kroppen fjerner jo alt som ikke funker. Da er det for seint å legge om kostholdet, for en slik omlegging må jo ha til hensikt å stimulere kjertelen til større produksjonsinnsats.

Er kjertelen borte har det liten hensikt, men kostomlegging er viktig for dem som er på en full dose også. Det er lite fokus på dette i behandlingssituasjonen, og grunner seg på legenes klippetro på at Levaxinen fullt ut erstatter ens endogene system - og da er jo ikke Levaxinpasienten i noen særstilling - eller Armourpasienten for den sakens skyld, hvis de eksisterer da.

Lavere intak av lett tilgjengelig brennstoff er nødvendig - dagens behandling er ikke noe som gjør oss friske.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    43
    Meldinger
    4

Standard Sv: Regulere stoffskiftet kun med kost.

Jeg mener, at alle der ønske at have det optimale stofskifte skal spise på en måde så stofskiftet fremmes - Jeg følger selv Ray Peat's diæt. En af de vigtigste anbefalinger fra Ray Peat, er at man skal undlade alle former for umættede fedstoffer og olier. Det vil sige: raps olie, solsikkeolie, tidselolie, fiskeolie, hørfrø olie og så videre. Det er fordi disse olier hæmmer stofskiftet på flere forskellige måder. I stedet skal man bruge smør og kokosolie. Rå kål, bønner og linser samt nøder og mandler hæmmer også stofskiftet og eliminering af disse fra kosten er derfor vigtig -Herudover har Ray Peat en lang række råd og anbefalinger, som jeg selv følger. Nogle kan klare sig bare med en Kostomlægning andre skal have stofskiftehormoner + kosten. Men medicinen skal aldrig stå alene.

Mvh
    Benedicte
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej og velkommen til
    Ham her, den amerikanske læge Datis Kharrazian, holder på, at man kan klare sig ved at regulere kosten alene - hvis altså man starter op i ordentlig tid http://thyroidbook.com/blog/autoimmune-gut-repair-diet/

Her på forummet kan man læse om disse såkaldt goitrogene fødevarer bl.a. i denne tråd http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=3955 De der planteolier m.v., du nævner, skal man selvfølgelig holde sig fra. Men at fiskeolie skulle være dårligt for os har jeg aldrig hørt eller selv mærket noget til. Min mor, der også har lavt stofskifte og antistoffer (Hashimoto's) har utroligt stor gavn af at ta fiskeolie hver dag; hun får lettere ved at bevæge sig og får meget færre smerter, selv i de små led, som ellers er plaget af slidgigt. Når hun ind imellem glemmer fiskeolien i nogle dage, minder kroppen hende hurtigt om det.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    43
    Meldinger
    4

Blood sukker?

Jeg kan se at der er en del snak om blodsukker - og det har jeg også selv haft mange problemer med at holde stabilt - Jeg har lært af Dr. Ray Peat, at det er utroligt vigtigt at holde blodsukkeret konstant - det er fordi at liveren skal bruge glukose til at omdanne T4 til T3. Derfor er det godt at drikke appelsin juice og at spise frugt i løbet af dagen. Ray Peat anbefaler at man holder sig fra pasta, ris, brød, osv. og i stedet får de fleste kulhydrater fra frugt, almindeligt sukker og honning- som alle indeholder både fruktose og glukose - fruktosen sørge for at glukosen bliver optaget på en mere hensigtsmæssig måde. Stivelse i form af pasta for eksempel indeholder ren glukose, og det kan påvirke blodsukkeret negativt.

Mvh
    Benedicte
    Sist endret av Admin; 06-08-13 kl 23:26
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Regulere stoffskiftet kun med kost.

Sitat Opprinnelig skrevet av Benedicte Vis post
    Blood sukker?

Jeg kan se at der er en del snak om blodsukker - og det har jeg også selv haft mange problemer med at holde stabilt - Jeg har lært af Dr. Ray Peat, at det er utroligt vigtigt at holde blodsukkeret konstant - det er fordi at liveren skal bruge glukose til at omdanne T4 til T3. Derfor er det godt at drikke appelsin juice og at spise frugt i løbet af dagen. Ray Peat anbefaler at man holder sig fra pasta, ris, brød, osv. og i stedet får de fleste kulhydrater fra frugt, almindeligt sukker og honning- som alle indeholder både fruktose og glukose - fruktosen sørge for at glukosen bliver optaget på en mere hensigtsmæssig måde. Stivelse i form af pasta for eksempel indeholder ren glukose, og det kan påvirke blodsukkeret negativt.
    Aha? Fruktose? Det må jeg sige, at jeg er ikke enig i. Forklaringen på hvorfor jeg er uenig kan læses her: Er fruktose (fruktsukker) bedre end hvidt sukker? Derudover anbefales at google fructose and cancer og fructose and diabetes.

Og hvad med binyrerne, der er særlig udsatte i hypothyreose? Der er noget om at almindelige kulhydrater som pasta og brød presser binyrerne til at udsondre 4 gange mere cortisol end normalt, hvor sukker herunder frugtose forårsager 6-dobbelt udsondring af cortisol fra binyrerne i forhold til normal udsondring. Det betyder at sukkerholdige "accessories" eller "overdose" af frugt vil altid forårsage et overflow af cortisol, der kan vare op til flere timer efter indtagelsen...

Og hvad med hypoglykæmi, så ufatteligt hyppig ved hypothyreose og/eller binyreinsufficiens? Den kan nærmest kun tæmmes ved streng styring af sukker i kosten.

Det er muligt at denne anbefaling regulerer stofskiftet hensigtsmæssigt hos sunde og friske, men jeg tror slet ikke at den gavner os med hypothyreose uanset med eller uden binyreinsufficiens.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Å styre hormonnivåer med mat og ikke medisiner tror jeg kan få katastrofale følger ved autoimmun hypotyreose.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn