Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard øyensymptomer

Hej!
    Jeg har i ca.3/4 vært plaget med binnehinnebetennelse, - Episclerit. Øyenlegen har forklart at det er kroppens imunforsvar der angriper og at det er en slags gigt sykdom. Jeg har haft konstante smerter bakved øye og daglig hodepine. Har også i snart flere år hatt mange av de symtomer der er beskrevet i forb. med stoffskifte forstyrrelser.
    Har vært til lege et utall av ganger, men han er overbevist om at de er psykisk betinget alle mine plager. Han har hver gang jeg har vært ved ham tatt blodprøver. Disse ville jeg nå ha utskrift av, og tenk der var ikke registrert at der var tatt noen blodprøver på meg siden 2005!
    Så han er jo overbevist om at jeg er hypokonder, og har tatt disse blodprøvene for og berolige meg. Men jeg har nå fått tatt nye blodprøver og får svar i morgen, og da vil jeg ha utskrift med sykehusets logo på.
    Er det noen av dere der ude som gjenkjenner noe av de øyetingene jeg beskriver??

Hilsen marie66
    marie66

baremei Gjest

Standard

Hvis det er det samme som vi kaller regnbuehinnebetennelse ville jeg krevd øyeblikkelig hjelp. Det skal behandles, raskt og skikkelig.

De som oftes rammes er de med Beckterews, altså revmatisme av en bestemt type. Enkelte andre revmatismer er også rammet, men i mindre grad.

Gjør et søk og se om det stemmer med ditt tilfelle. I så fall er det definitivt ikke psykisk!

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard øyensymptomer

Hei!
    Nej det er ikke regnbuehinnebetennelse, jeg har jo vært ved øyenlege og hun skulle nok ha satt noe igang hvis det var tilfelle.
    Hva det kalles på norsk det ved jeg ikke, men "sykdommen" eller den type betennelse jeg har kalles Episclerit.
    Det jeg var lidt interessert i var om der var noen der har høyt stoffskifte, og problemer med øynene hadde haft symtomer der ligner mine.
    marie66
    marie66

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

jeg hadde slike øyeproblemer i lang tid (kanskje år) itillegg til at det svei inn på øynene.
    Skjønte jo senere da jeg fikk diagnosen Graves (høyt stoffskifte) at det var årsaken.
    enda nå-9 år etter diagnosen- og med lavt stoffskifte så plages jeg tidvis med øynene.
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard

Tak for svar!
    Jeg har fått svar på mine blodprøver, og det var ikke noe og se på mitt stoffskifte. Ths lå på 0,76. Så nå vil jeg kontakte øyenlægen igjen og høre om hun har noen bud på hva der kan være galt.
    Symtomene mine ligner ihvertfall de Graves pasienter forteller om.
    marie66
    marie66

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

tsh på o,76,kan kanskje tyde på at du er iferd med å få lavt stoffskifte?be om nye prøver innimellom og følg med.
    Har du tatt antistoff prøver? det er jo dem som lager trøbbel med øynene hos oss graves pasienter-iallefall i første del av sykdomsperioden.senere gjelder det å ha en stabil tsh og ikke bli for lav for det trigger øyeproblemene-samt visst du røyker.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard

Hei atv!

Når du nevner antistoffer, mener du så B- Leukocytter park? (5,0) Det har jeg lest meg til at undersøger om du har infeksjoner, men det er vel ikke det du mener?
    Fik bare utskriften på mine blodprøver da jeg var ved legen, fikk ham ikke til å forklare noe som helst. Han sa at alle prøvene så normale ut og at nå skulle jeg ta meg sammen og ikke fokusere på mulige symtomer!
    Hva er normale ths verdier hos helt friske mennesker. Jeg ligger indenfor normalen, men tettere på 0,4 enn 3,5.

marie66
    marie66

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

for min del så er det Anti Tpo( som skal være <10) og TRAS(<1) når de sjekker antistoffer.Tras er vel den som forteller noe ang høyt stoffskifte.
    Når det gjelder normalen på Tsh hos friske så gå inn på "lavt stoffskifte" her på forumet og les en av de siste innleggene ang det.jeg spør enkelt og greit om Tsh hos de friske er rundt 3.
    Men som de sier ref omr er tatt som snitt av friske og varierer fra 0.5-4.5.
    avhengig av ref fra hvert enkelt sykehus,men det som er normale verdier for den ene gjelder ikke for den andre.
    Det er når symptomene kommer inn,at det gjelder å finne en lege som hører på deg.
    det er du som kjenner din kropp best...
    Hadde jeg hatt en tsh på 0.76 og en T4 på alt over 12-så hadde jeg hatt veldig hyper symptomer,og ville ikke vært der lenge.
    men jeg kjenner andre som har det supert og da gjerne med en mye høyere T4.
    Igjen...det er snakk om symptomer og de er gjerne snikende før hele lasset velter.

Hildemor Gjest

Standard

Hei Det er viktig og ta vare på sin egen helse - men det er også viktig at du ikke blir overfokusert på den. Du kan sikkert finne haugevis av tilstander/sykdommer som minner om Graves hvis du ser på symptomer alene. Er blodprøvene dine normale - så er de det, og da er det kanskje viktig og slå seg til ro med det også.

Eventuelt måle igjen om noen måneder for og se om det er en endring på stoffskifteprøvene. Tsh-prøven din er helt normal og tyder ikke på noe sykdom - jeg vet jo ikke hvordan det står til med FT4 og FT3 og Anti-TPO?

Men føler du deg ikke frisk - er det jo viktig og lete videre for og finne årsaken til det. Men svaret ligger kanksje ikke i stoffskifteproblematikk

Håper du finner ut av ting og tang

Hildemor Gjest

Standard

B-leukocytter er forøvrig hvite blodlegemer - verdien din er også der helt normal. Verdien her øker hvis du har infeksjoner/betennelser eller ved mer alvorlige sykdommer. Dette er kroppens forsvarsceller.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn