Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: B-12

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard B-12

Hej igen,igen!

Jeg synes at læse forskellige steder at har man en B.12 værdi på 253 så er den for lav? Min er på 250... kunne der tænkes at på trods af at den holder sig indenfor referanse området, at den kan være for lav?
    marie66
    marie66

Hildemor Gjest

Standard

Jeg fikk nettopp svar på min - den var 336, og referanseverdier fra laboratoriet var oppgitt til 150-650.

På Akershus Unuversitetssykehus sider står det: "under 100 kan tyde på mangel, men at det er en vid gråsone. Og funksjonell mangel kan forekomme selv om nivået er innefor referanseområdet. For nærmere utredning bør man måle metylmalonat og homocystein. Hvis disse er normale og B-12 verdi er lav - skal man ikke behandles".

Men din B-12 er jo ikke lav på papiret, så da må du selv eventuelt avgjøre om det andre skal måles for at du skal være sikker på at din B-12 er funksjonell.

baremei Gjest

Standard

Noen som klarer å finne ut om det med homocystein og B12?

Legen min klør seg i hodet over min lave B12 OG lave homocystein.

Vanligvis stiger homocystein hvis man har B12-mangel.

Jeg har ofte hatt en hcy på 3, av og til 4, nå sist var den jaggu på 5 for første gang. Normalområde 5-15.

Altså FOR lav! Og det klarer jeg ikke finne noe om.

Jeg har lett og søkt, men finner ikke noe om lav hcy. Antakelig spiller det ingen rolle, men siden han klør seg i manglende hår og rasper i skjegget mens han mumler og slår opp i bøkene sine er jeg nysgjerrig.
    Vi er vel like kloke begge to, tror jeg...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Leste en artikkel for en tid tilbake. Der sa en lege at man burde begynne å behandle b12 ved 250, for man kunne ha nevrologiske utslag og ha høyere verdier enn det..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    10

Standard

Hei
    Når det gjelder referanseområder så er det beregnet ut fra en viss mengde av populasjonen. Jeg har hört at selv om du er litt utenfor de gitte referansegrensene så kan det være normale for deg. Men uansett så er 250pmol/L i b12 helt fint
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    10

Standard

Referanseområdet er 150 til 650 ja. Og hvis mma og hcy er normale i tillegg, så er det iallfall ingenting å tenke på.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn