Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Tipper det er for at hun har tilpasset seg de mannlige kollegers syn og måte å omtale sykdommen på.
    Det synet er muligens i ferd med å bedre seg litt - iallfall utad - men de har en lang vei å gå fra betegnelser som sytete og innbildt syke .....
    Jeg ser frem til den dagen det kommer et grepa kvinnfolk som ser saken som den er og uttaler seg så man kan kjenne seg igjen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg ser frem til den dagen det kommer et grepa kvinnfolk som ser saken som den er og uttaler seg så man kan kjenne seg igjen.
    Enig med deg der n'Finn. Men hva er sjansen for at noen som ikke selv har kjent det på kroppen vil skjønne? De fleste av oss som ikke blir bra får jo ekstra diagnoser etter som tiden går. Og da blir jo "ansvaret" for at vi er dårlige plassert en annen plass enn stoffskiftet. Så i statestikken ser det kanskje veldig bra ut (ikke at jeg vet det altså ;) )??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Helt enig i at man får disse ekstradiagnosene hvis en ikke holder kjeft og avfinner seg med symptomer samt lav ft4 eller lav ft3 eller ikke riktig medisin....
    Men dette tv-programmet var for å informee om sykdommen fikk jeg inntrykk av og da ville de ikke skremme folk.

Titt en gang iblandt på kvinneguiden-forumet, noen som husker link dit, det er mange der som tar sin levaxin er er bra. De kommer da ikke hit....det var en sidkusjon om dette en stund siden, en var ikke bra og de andre hadde blitt bra.

Min personlige teori er at de fleste har diverse symptomer som de ikke tilskriver hypothyreosen samt ikke optimal medisinering men har ikke peiling. De godtar sin leges ord på at alt er såre vel tror jeg.
    Legen min for eksempel nektet for at vondt i musklene etc etter dosenedgang har noe med levaxin å gjøre. Men det (vondt) var nettopp en av symptomene Kren Dahl listet opp på tven....legen min sier at jeg er alt for opptatt av blodprøvetallene. Betyr vel at alle de andre pasientene driter i å følge med.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Var lett å finne den : http://forum.kvinneguiden.no/
    Har ikke sett på denne og får vel klare meg uten......

Så er det jo riktig at jeg glemmer det positive Koren Dahll sa - det var vel fordi jeg beit meg i leppa. Og det var jo mye positivt der.

Så skal jeg ikke leve livet for noen jeg, men kanskje jer er litt enig med legen din Nora
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hehe men jeg føler tydelig hvis en av tallene (ft4 eller ft3) er under midten .
    Jeg synes ikke jeg er kravstor, med henblikk til at det offisielt heter at pasientene vanligvis trenger ft4 i øvre tredel. Jeg kan nøye meg med at den er over 50% men legen vil ha den enda lavere....går på bare 100 µg nå for å få den hellige TSH opp. Det er jo bare et hypofysehormon.

Der Er skrevet end el om at pasientene ikke blir helt bra, skal legge ut mer linker og referanser.
    Her er den klassiske (sjekk også fullversjonen)
    http://www.eje-online.org/cgi/content/abstract/149/2/91
    Intrinsic imperfections of endocrine replacement therapy
    JA Romijn, JW Smit, and SW Lamberts
    Department of Endocrinology, Leiden University Medical Center, Leiden, The Netherlands. j.a.romijn@lumc.nl

Hormonal substitution therapy has been extremely successful, with respect to morbidity and mortality, in the treatment of the major syndromes of endocrine insufficiency. However, many patients treated for endocrine insufficiencies still suffer from more or less vague complaints and a decreased quality of life. It is likely that these complaints are, at least in part, caused by intrinsic imperfections of hormone replacement strategies in mimicking normal hormone secretion. Unfortunately, these complaints are often difficult to assess by clinicometric or biochemical tests, because the effects of hormones in general, and thus of hormone replacement strategies in particular, are difficult to quantify at the tIssue level. Therefore, in clinical practice we rely mostly on plasma variables - 'plasma endocrinology' - which are a poor reflection of hormone action at the tIssue level. Appreciation of these intrinsic shortcomings of endocrine therapy is of utmost importance to prevent incorrect labelling of the complaints of many endocrine patients and to achieve further improvement in endocrine replacement strategies.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Her er en til artikkel som sier at man bare blir delvis bra:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1632 ... d_RVDocSum
    tror at man kan korte den ned til http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16322379
    artikkel både på www.eje.org (søk der) samt link til en til kopi fra pubmed
    1: Eur J Endocrinol. 2005 Dec;153(6):747-53. Links
    Cognitive functioning and well-being in euthyroid patients on thyroxine replacement therapy for primary hypothyroidism.Wekking EM, Appelhof BC, Fliers E, Schene AH, Huyser J, Tijssen JG, Wiersinga WM.
    Department of Psychiatry, Academic Medical Centre, University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands. ewekking@fsw.leidenuniv.nl

OBJECTIVE: Hypothyroidism is associated with neurocognitive impairment. Sparse data suggest that treatment of hypothyroidism, resulting in a return to euthyroidism, may be associated with only partial recovery of overall neurocognitive functioning. The aim of this study was to assess neurocognitive functioning and well-being in euthyroid patients with primary hypothyroidism on adequate thyroxine (T4) treatment. We also investigated whether serum TSH and thyroid antibodies are determinants of neurocognitive functioning and well-being. DESIGN: We assessed neurocognitive functioning and well-being in 141 patients with primary hypothyroidism. METHODS: Neurocognitive test results and scores on questionnaires measuring well-being of 141 patients were compared with the reference values for these tests as published and used in Dutch clinical neuropsychological practice. Assessment of neurocognitive functioning included tests for cognitive or psychomotor speed, attention, working memory as well as learning and memory. Well-being was measured with the Symptom Check List-90 total score and the Rand 36-item Health Survey subscales for 'mental health' and 'vitality'. RESULTS: Patients showed poor performance on various domains of neurocognitive functioning compared with mean standard reference values, especially on a complex attention task and on verbal memory tests. Levels of well-being were significantly lower for patients compared with those of the general population. Neither serum TSH nor thyroid antibodies were determinants of neurocognitive functioning and well-being. CONCLUSION: The results of this study suggest that neurocognitive functioning as well as psychological well-being may not be completely restored in patients with hypothyroidism, despite T4 treatment.

PMID: 16322379 [PubMed - indexed for MEDLINE]
    og hvis man leter litt mer på pubmed (på lignende artikler osv ) dukker sikkert flere opp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hiver på litt mer om det å ikke bli bra. Noen biter tatt ut av denne "saken" Trine Bjøro har skrevet.

Det største problemet er den reduserte livskvaliteten mange kvinner opplever, til tross for at stoffskiftesykdommen blir behandlet. Behandlet hyperthyreose, uansett behandlingsalternativ, kan føre til hypothyreose og livslang thyroxinbehandling. En del av hyperthyreosene skyldes autoimmune prosesser (Graves sykdom) som kan gi betydelige plager spesielt på grunn av oftalmopati med dobbeltsyn, redusert synsstyrke i tillegg til det rent kosmetiske. Både hypo- og hyperthyreose kan gi hudforandringer, hevelse, muskel/skjelett og leddplager.

Vi har ikke tall på hvor stor andel av både hyper- og hypothyreosepasientene som fortsatt har plager til tross for tilsynelatende adekvat medisinsk behandling, men at det er et stor problem er opplagt. En kompliserende faktor er at det ofte kan være vanskelig å skille mellom psykososiale årsaker til plagene og de rent endokrinologiske/biokjemiske.

Forstyrrelser i stoffskifte, både hyper- og hypothyreose, kan gi betydelige psykiske plager – slik som endret humør, aggressivitet, labilitet, depresjon, lette manier, redusert hukommelse og konsentrasjonsevne. Dette affiserer sannsynligvis en meget stor del av pasientene uten at vi har tall for det.

Mange av hypothyreosepasientene har symptomer og plager som ikke bedres av thyroxinbehandling. Det er viktig å kartlegge psykososiale forhold og avdekke eventuell depresjon. Videre er det økt forekomst av andre autoimmune sykdommer hos pasienter med autoimmun thyreoideasykdom. Det er viktig at andre lidelser også diagnostiseres og behandles.

Vi har ikke noen behandling rettet mot mekanismene bak den autoimmune thyreoiditten. En del pasienter har plager som ikke bare skyldes manglende thyreoideahormon, men som skyldes den autoimmune prosessen.

En stor del av hypothyreosepasientene har også et betydelig vektproblem som ikke uten videre løses ved hjelp av thyroxinbehandling. Her er igjen informasjon og råd om kosthold, mosjon og livsstil meget viktig.
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=353285

Det er jo hoved vekt på psykososiale ting og depresjon osv. Pluss at man kan ha andre autoimmunesykdommer. Men ikke noe om at det kan ha med at medisinen ikke passer alle eller at det bør sees nærmere på. Det skal legges til at det er skrevet om Thyreoideahormonresistens som en annen til som kan forklare at man ikke blir bra.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Vi har altså mange gode referanser på at pasienter på thyroxinbehandling ikke blir bra.
    Og så har vi på den andre siden her på forumet en del pasienter some endelig fikk et bedre liv på Armour Thyroid.
    Savner altså mer offentlighet om dette.
    Jeg synes det er veldig positivt altialt at NTF har begynt å ta dette opp. Fortsett å skrive/ringe til dem og skriv innlegg i Thyra-bladet. Nytter lite å poste her, debegrenset hvor mange som kommer innom her. Man kan skrive på andre forums også. slik som kvinneguiden forum og vg helse hvor mange mange flere er innom.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Driver å leser og er ikke ferdig - ganske mye som kommer fram her og legene har vel samme tastauret som oss vel ? Og - - snakker ikke de med pasientene sine da ?
    De MÃ… vite om dette, men hvorfor forties det ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Fastlegene leser vel ikke endokrine spesialtidsskrifter.
    de leser kanskje såvidt legetidsskriftet, skulle tro de ikke har lest noen av artiklene om stoffskiftet.
    Og så slår de opp på www.legehandboka.no som de må betale for og der står det direkte oversatt dansk info om stoffskifte og at sublkiniks hypothyreose er omstridt osv og ikke noe særlig nytt elelr spennede.
    Merk at de i danmark skriver at f. eks. parfymeallergi er psykosomatisk og mye annet som vi har svar på her i Norge er psykosomatisk. Leste om det i den blekka om vanskelige pasienter.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Noen som har vært på foredrag med Louise Koren Dahll
    Av Alice i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 4
    Siste melding: 24-02-08, 17:50
  2. Åpent møte med foredrag av Louise Koren Dahl i Bodø
    Av Siriliss i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-10-07, 18:18

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn