Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard Ok å være sykemeldt?

Er det ok for oss med hypothyreose å føle at sykemelding er eneste mulighet i blant? Eneste mulighet til å komme ovenpå igjen når man føler seg dårlig? Verdiene mine har gått opp og ned som en jojo de siste mnd, den ene måneden er jeg hyper (i følge prøvene), neste måned er jeg hypo. Har hele tiden hatt hypo-symptomer. Verdiene er også i stor grad uavhengig av doseøkning/ senkning. Det er vel i hovedsak tsh som svinger mye. Mine prøver de siste mnd:

29.06.07: Tsh: 7,7 Ft4: 18,8
    22.08.07: Tsh: 0,43 Ft4: 18
    16.01.08: Tsh: 12 Ft4: 22 Ft3: 3,9 Anti-tpo: 64
    12.02.08: Tsh: 0,86 Ft4: 20,4 Ft3: 4,4
    (Referanseverdier: Tsh: 0,2-4,0 Ft4: 9-22 Ft3: 2,3-5,7)

Etter prøven tatt 16.01 økte jeg dosen levaxin fra 125 daglig til 150 daglig og ble henvist til aker sykehus for utredning hos endokrinolog. etter det har formen gått rett i kjelleren etter at jeg var hyper med hjertebank og skjelvinger de første dagene. Vil bare sove, ukonsentrert, glemsk...you name it,-jeg har det.
    Er sykemeldt tom mandag, vært i to uker da. De siste ukene på jobb var jeg et vrak, jeg var helt tom fra 12 og ut dagen, kjenner nå at jeg varer litt lenger utover. Er skeptisk til i hvilken grad det evt blir tilrettelagt noe for at jeg skal ha det litt lettere når jeg er tilbake på jobb. Det skjedde i hvertfall ikke før jeg ble sykemeldt, ingen spurte en gang om hvordan det gikk. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare det, orker ikke å komme tilbake på jobb og jeg igjen skal bli like skrall og deppa. Tenker nå at jeg må komme meg ovenpå igjen før jeg går tilbake på jobb..Føler samtidig at det ikke er "greit" å gå sykemeldt så lenge "bare" pga stoffskiftet, får dårlig samvittighet og føler ikke at arb.giver og tom legen helt forstår hvor dårlig jeg føler meg. Hadde jeg bare hatt feber eller noe så hadde det i hvertfall vært "legitimt"...vet det er helt feil å tenke sånn men gjør det nå likevel...Har tenkt på aktiv sykemelding eller redusert sykemelding, men jeg er redd det kommer til å bli like hardkjør når jeg er tilstede på jobb uansett.

Er det noen andre som har gjort seg noen erfaringer om dette med hypothyreose-jobb-sykemelding? Hvor lenge har "kan" man gå sykemeldt? Hva sier legene? Tenkte å ringe til legen i morgen, litt redd for hva hun kommer til å si...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg har i vært sykemeldt i 1 1/2 år i strekk med "bare" stoffskiftet. Jeg har også hatt rehablitering i 2 år. Gått ca 1 år på attføringspenger, venting på attføring, attføring og venting på ny rehablitering. Alt dette bare pga av stoffskiftet. Ingen tviler på at jeg er ekte syk for å understreke det hele
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Hildemor Gjest

Standard

Det er ikke annerledes for oss med stoffskiftesykdommer enn andre som er syke. Er du ikke i stand til og jobbe pga sykdom, er det eneste riktige sykemelding.

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    9

Standard

Jeg har vært delvis sykemeldt siden august 2007, og økt gradvis, selv om legen i begynnelsen ønsket å sykemelde meg 100 %.

Det vanskelige er å forutsi formen så lenge jeg holder på å øke, og at jeg mest av alt trenger tid til å omstille meg fysisk og til tider psykisk.

Noen dager går ting glatt, andre dager skulle jeg helst gravd meg langt ned under dyna :(

Jeg blir mest av alt sliten av spørsmålene om hvordan tilrettelegge for å komme tilbake 100 % fortest mulig, både fra NAV, bedriftslege og sjefen, som ikke helt skjønner at det kan være "så ille" - for jeg er jo blid osv....

Glad jeg har legen min som buffer!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg blir mest av alt sliten av spørsmålene om hvordan tilrettelegge for å komme tilbake 100 % fortest mulig, både fra NAV, bedriftslege og sjefen, som ikke helt skjønner at det kan være "så ille" - for jeg er jo blid osv....
    Ja der sa du det! Hva er det for en holdning at vi skal sitte hjemme og være deprimert og syte fordi vi er kronisk syke?? Har selv møtt den holdningen en del ganger, og skjønner ikke bæret av det. Som om man med en gang man er glad er mindre syk... Og å le er nesten en synd

;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det er vel det med oss at vi ofte ser så godt ut ( det vil si har lagt på oss) og alle som er gode og runde de er jo så friske så. :evil:

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn