Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Veiledningen / villednningen er på tre A4-sider;
    så dere har bare fått en liten smakebit
    det kan best beskrives som skitt & kanel.

Hva med (signalene i) denne, da:
    "Før en lyktes i å fremstille syntetisk T4 lønnsomt på 50-tallet var kjertelekstrakter av thyreoidea fra svin,
    okse eller sau standard substitusjonsbehandling ved hypotyreose."

Eller denne:
    "De siste årene har bruken av Armour fått en renessanse som et "naturlig"
    kombinasjons-preparat."
    Jøye meg!!
    Til dere det måtte gjelde, jeg ønsker meg denne villedningen

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

"Før en lyktes i å fremstille syntetisk T4 lønnsomt på 50-tallet var kjertelekstrakter av thyreoidea fra svin,
    Jaha, ja! Så det er lønnsomheten som spiller den viktigste rollen? Og ikke pasientenes ve og vel?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Vi mener, at en bruger har sendt til os en kopi af dette skriv for nogle måneder siden. Det kunne jo være, at vi skulle finde det frem og offentliggøre her på forummet, så mystikken omkring dette skriv bliver fjernet, når ordene ligger frit fremme i dagens lys?
    Har denne blitt lagt ut noe sted?

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    15

Eller denne:
    "De siste årene har bruken av Armour fått en renessanse som et "naturlig"
    kombinasjons-preparat."
    Det han skriver, er vel riktig er det ikke? For det første utsagnet, har jeg lest 70-tallet istedet for 50-tallet, er det der du er uenig?

Det siste utsagnet er også riktig. Ordet naturlig kommer i hermetegn fordi det ikke kommer fra mennesket, men fra dyr, og ratioen T4 til T3 er ikke eksakt overlappende med menneskets behov.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det jeg var så sterkt imot, var at legen skulle få dette skriver fra NTF uten at pasienten fikk vite hva som sto i det.
    Det må jo bare være en underlig pasientorganisasjon som vil være med på å administrere dette på slike vilkår.

Så ser jeg jo behovet for at fastlegene kan kommunisere fagilg med en som har erfaringer de trenger.
    Så absolutt - det trengs virkelig !

Jeg er ganske sikker på at syntetisk T4 ikke var tilgjengelig så tidlig. I Norge kom ikke dette før midt på 70-tallet og ble heller ikke enerådende før mange år senere.
    Så er det ikke riktig at det ble brukt thyrioder fra bovine dyrearter. Det har vært fra gris sålenge det har vært en industriellt produkt.
    Da mener jeg ikke den tiden Tyrodiet ble Apotekerfremstillt - da kan det nok ha vært fremstillt fra forskjellige kilder.
    Da det ble oppdaget, var det fra sau.

Åraken til at T4/T3-forholdet er noe anderledes i tabletten enn det friske individet i gjennomsnitt har i blodet - er at tabletten lages av kjertelvev.
    I kjertelvev er dette forholdet høyere enn i blodet. Det er det hos mennesket også, så dette blir ikke bedre om man hadde kunnet lage dette av humane kjertler.

Så er det jo slik at hormoner ikke har noen arts-spesifikke egenskaper. Iallfall er disse ikke oppdaget enda, så vi kan i praksis bruke hormoner fra alle pattedyr.
    En digresjon er det jo at det bare er pattedyr som har thyreoida - krypdyr og fisk har ikke stabil kroppstemperatur, og har ingen thyreoidea.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg har lest brevet til legen fra Balder. Jeg synes det er et underlig brev. Det er "på den ene side", "men på den annen side" hele veien. Fullt av forbehold. Jeg kan godt forstå at almennleger blir usikre på å gi pasienten denne medisinen, Thyroid, overhodet, etter å ha lest denne blekka. Det å gi Thyoid fremstår, slik Balder beskriver det, som et usikkert prosjekt. Det er ramset opp en hel haug mennesker som ikke bør få Thyroid, folk over syttfem foreksempel. I tillegg sier de at man kan legge på seg av Thyroid. Jeg mener å ha hørt det motsatte.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Jeg kjenner jeg veldig gjerne skulle lest dette, gitt.Ingen som har det og kan legge det ut, evt sende på pm?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Er helt enig med deg Vigdis !
    Det er i beste fall svært uheldig formulert, og er ingen balansert fremstilling av de behandlingsalternativer som finnes.
    Og derfor er det jho så viktig at vi får beholde det åpne samfunn !
    I den grad vi har det da .....

Jeg vil vite hva de skriver om meg og min behandling - og det har jeg etter loven krav på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    15

Tror dere ikke at det dreier seg om å være politisk korrekt, og å sikre seg:
    1. Han skal ikke fornærme pasientene sine, så han gjør notatet hemmelig for pasientene (Det er forøvrig i meget lang legetradisjon å holde informasjon skjult for pasientene. Selv budskap om uhelbredelig sykdom ble holdt tilbake fordi pasientene bare ville engste seg for det. Omdal ser jo helt forbløffende ung ut, men se på når han er født, og tenk når han må ha blitt utdannet, og hvilke holdninger han har vokst opp med som lege)
    2. Han skal holde seg inne med almenpraktikerne som får informasjonen hans. Disse legene har bare hørt om de vanlige preparatene, så informasjonen må vinkles slik at det nye bare passer inn i sammenhengen. Han kan ikke si noe revolusjonerende
    3. Han skal ikke fornærme universitetsmiljøene. Han kan ikke si noe som ikke skulle være såkalt forskningsbasert.
    4. Han driver privat. Dermed er han mer uavhengig faglig, men avhenger finansielt av pasienter og kan heller ikke skrive ting som kan dukke opp i en helsetilsynssak.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Åraken til at T4/T3-forholdet er noe anderledes i tabletten enn det friske individet i gjennomsnitt har i blodet - er at tabletten lages av kjertelvev.
    I kjertelvev er dette forholdet høyere enn i blodet. Det er det hos mennesket også, så dette blir ikke bedre om man hadde kunnet lage dette av humane kjertler.
    Det visste jeg ikke...

Jeg har lest Ridha Arems synspunkter i 'The Thyroid Solution' og han nevner det ikke. Det er fra pasienter, man får vite det. Flott Hansen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo - det er mye som ikke kommer frem først,øverst og tydelig.
    Klart at kjertelen bruker tid på å fylle opp 5liter blod med hormoner.
    Så tilkommer at T4 er i blodet 3-4 uker mens T3 er i blodet 3-4 timer.
    Forbruket skjer jo hele tiden og halveringstiden for T4 er en uke, mens den for T3 er en dag.
    Det er komplissert, men her ligger årsaken til forskjellen i blod og i kjertel.

Det er mye å lese på internett, mye går på det samme, men av og til er en heldig.
    Mye av det jeg ahr intressert meg for, har vært vanskelig eller umulig å finne.

Ahrem er kanskje ikke så godt kjent her, så linken : http://www.thyroidwellness.com/

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Lars Einar Ruud
    Av Kevlin i forumet Advarsler
    Svar: 0
    Siste melding: 30-10-11, 01:01
  2. Fant denne kommentaren av Lars Omdal
    Av viravira i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 4
    Siste melding: 14-03-10, 22:41
  3. Thyreoidea hormon resistens - artikkel av Lars Omdal
    Av Siriliss i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 31-03-08, 21:33
  4. foredrag av Lars Omdal 3. og 10.okt.
    Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 19
    Siste melding: 16-10-07, 16:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn