Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken

Sitat Opprinnelig skrevet av Gambetti Vis post
    Det han skriver, er vel riktig er det ikke? For det første utsagnet, har jeg lest 70-tallet istedet for 50-tallet, er det der du er uenig?

Det siste utsagnet er også riktig. Ordet naturlig kommer i hermetegn fordi det ikke kommer fra mennesket, men fra dyr, og ratioen T4 til T3 er ikke eksakt overlappende med menneskets behov.
    Heisann
    Ser ut som Hansen har gitt deg god info på hva som er "naturlig" vs naturlig..
    (ref: "De siste årene har bruken av Armour fått en renessanse som et "naturlig"
    kombinasjons-preparat."
    )

Og Sonjas beskrivelse fanget opp hovedpoenget av de signalene jeg mener ligger i Omdals ordvalg
    "Før en lyktes i å fremstille syntetisk T4 lønnsomt ..." -
    Jaha, ja! Så det er lønnsomheten som spiller den viktigste rollen?
    Og ikke pasientenes ve og vel?

Sist endret av Kevlin; 11-03-10 kl 22:55 Begrunnelse: Et sitat til ;0)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken

Det som er så trist, er å se at legene fremdeles er opphengt i den markedsføringskrigen som foregikk her på 70-tallet.
    Det er ikke tillitvekkende at rester av denne fremdeles skal gå ut over pasientenes soleklare rett til best mulig preparatvalg for sin tilstand.
    For vi er fratatt vår valgmulighet - vi får bare "takit - or die" !

Jeg har ikke noe imot syntetisk produserte preparater - det jeg er imot, er at disse alltid skal foretrekkes. Selvfølgelig også at velkjente preparater skal havne på fy-lista av helsevesenets toppledelse.
    Det er klart at det blir krevende for en fastlege å gå imot arbeidsgiverens anbefalinger.

Så er vi (iallfall jeg) lett å trekke opp.
    Ordvalget naturlig ligner for mye på naturmiddel, som jo er et fy-ord. (!)
    Etymologisk er det jo egentlig det som i min forstand er å foretrekke, men jeg kjenner jo legenes holdning og er på vakt etter informasjonsvinkling hver gang en lege bruker det.
    Og det er synd !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Hei
    Jeg vil sterkt oppfordre til at de som sitter på dette "hemmelige" skrivet legger det ut på nettet. For det første oppstår det alletid mange rykter og annet gruff rundt hemmeligholdelse. For det andre er det viktig at vi vet hvilken informasjon som formidles til våre leger. Og for det tredje så er Balder-klinikken en pengemaskin, som svært mange går til når alt butter i mot.

Jeg har selv vært innom klinikken og betalt mine tusenlapper uten at jeg kan si at jeg fikk særlig mye ut av det. Det eneste som skjedde var at stoffskiftet mitt gikk banans etter den obligatiske dietten som jeg ble satt på. Var ikke hos Omdal, men hos en svenske som hadde null peiling på stoffskifte.

Men jeg kjenner flere som har hatt god utbytte av Balder og Omdal. De gjør mye som er bra der, men jeg vil gjerne vite hva Omdal sender ut som anbefalinger til legestanden.

V

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Heisann
    Ser ut som Hansen har gitt deg god info på hva som er "naturlig" vs naturlig..
    (ref: "De siste årene har bruken av Armour fått en renessanse som et "naturlig"
    kombinasjons-preparat."
    )

Og Sonjas beskrivelse fanget opp hovedpoenget av de signalene jeg mener ligger i Omdals ordvalg
    "Før en lyktes i å fremstille syntetisk T4 lønnsomt ..." -
    Jaha, ja! Så det er lønnsomheten som spiller den viktigste rollen?
    Og ikke pasientenes ve og vel?
    Det er riktig som du sier, Kevlin. Men så er jeg glad for at jeg kom med en innvending mot hva du sa, og så fikk jeg nye informasjoner. Det var til og med en matematisk resonnement med halveringstider i det Hansen sa, så jeg synes at det gir god mening.

Forresten, kom jeg nylig over en side som viste at Lars Omdal til og med behandler binyretrøtthet med Cortef, så kanskje må han få høy score på preparatvalg av stoffskiftehormom, full score på binyretrøtthet og full score på alternativ vinkling på vitaminer og annet som byggeklosser i T3-konvertering mv. Men så mangler det bare dette med at han er så opphengt i TSH da. (Og så skal det legges til at for pasienten kan det være forskjellen på å være i full vigør og i full jobb, og å leve et skyggeliv på uføretrygd).

Der er han ikke alene riktignok, siden Ridha Arem mener noe av det samme og han er en lysende fortellerbegavelse i forhold til å beskrive sykdom. Jeg fikk flere a-ha opplevelser, og endatil dukket det opp spørsmål i meg for bestemte symptomer som "hvordan vet du eksakt dette om meg, jeg har da ikke fortalt det til noen". Men det kan enda være håp. Jeg leste et intervju med John Dommisse, en lege som forkaster TSH tenkningen, og han kommenterte om Arem:

"MS: What do you think of Prof. Ridha Arem's new book, 'The Thyroid Solution', published in June by Ballantine Books?

JD: I read it in a few days, fascinated, because here, virtually for the first time, was a conventional endocrinologist who (1) actually listened to his patients, including the female ones, and responded to their needs rather than, in the usual cold academic way, brushing them off with "The problem is not in your thyroid gland, it is normal. Next case, please."; (2) admitted that the standard approach is not the answer in many cases, that some patients 'with normal blood values' do seem to be hypothyroid and to respond to treatment with thyroid hormone (T4); (3) added small doses of T3 2-3 times per day in some cases who did not respond favorably to T4-only. and (4) beautifully and seamlessly integrates physical and psychiatric symptomatology and response to treatment.

So I called him up, to congratulate him and to ask if he would be interested to see my approach of the last 11 years, which has been to include all 3 the accurate tests in all screening and most monitoring, and to re-define the normal range in the TSH, and possibly also in the free-T3 level. Rather than accepting that 'the tests are normal but the patient needs treatment'. As I expected, judging from his open-mindedness in his book, he was very interested and we are exploring ways in which we can collaborate in some writing in the future."

Og da blir det kanskje dumt om jeg ikke også kopierer over et lite utdrag av hva John Dommisse sier om TSH. (Og beklager at jeg tar tråden for et lite øyeblikk 'off topic'):

"The so-called 'normal range' is way too high. Even in conventional circles it has become acceptable to make a diagnosis of grade-3 hypothyroidism (the mildest grade) when the TSH level is "in the upper half of its 'normal range'" (above 2.0, rather than 4.0 or 5.0 mIU), although very few conventional physicians will do this, or treat this 'mild, sub-subclinical' degree of hypothyroidism. But isn't that strange? Doesn't that immediately render the TSH normal range cut in half, to a new normal range of 0.4-2.0? For several years I adhered to the grade-3 primary hypothyroidism range, with 2.0 as my cut-off point. But, eventually, I ran into too many patients who had classic hypothyroid symptoms, which cleared completely on appropriate thyroid treatment, and whose TSH was below 2.0 (but above 1.5) and with FT4 and FT3 levels in the low ends of their 'normal ranges'. So I lowered my range to 0.2-1.5. For several months I was happy to be helping more people (those whose TSH fell between 1.5 and 2.0). Finally, I found some patients with several symptoms and signs of hypothyroidism whose TSH was between 1.0-1.5; so I lowered my range, for the last time, to 0.1-1.0; I now treat primary hypothyroidism with a TSH of >1.0 (if the FT4 and FT3 are low-normal, not above the middle of their 'normal ranges'). Some physicians are still waiting for the TSH to go above 6.0 or even 10.0 mIU before they'll agree that the patient's hypothyroidism needs treatment!"

Du har sikkert lest dette allerede, Hansen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

joda Gambetti, jeg leser jo litt når jeg har perioder jeg kan konsentrere meg mer enn et minutt om gangen.
    Akkurat i denne saken kan jeg vel blære meg litt ved å påstå at jeg var først - sammen med flere her på forumet.
    Vi hadde vel noe hold i diverse skriv som fantes på nettet, og som ville forkaste mye av den tolking som legges på TSH.

Arem er viktig - han er jo endokrinolog, men det er totalt u-forstålig at de som jo skulle sitte på mest kunnskap kommer sist i rekka av de som vil endre TSH-tolkingen.

Jeg syns ikke det er underlig at pasientene var først ute - vi har tross alt skoen på og vet hvor den trykker. Jeg kjenner ingen skoselgere som vil overprøve sine kunder - men enokrinologer.......

Jeg syns jo jeg kan se en kobling her.
    Behandlingen endokrinologene står for, er å erstatte ett eneste av kjertelens produkter med et syntetisk produsert molekyl som ligner på T4.
    Samtidig går debatten om hormonhermere og hvor skadelige disse er for oss.
    Og hva er Levaxin, om det ikke er en hormonhermer da ?
    For å forsvare sitt eget behandlingsregime, er de nødt til å koble dette tett til TSH. Det vil gi behandlingen legitimitet å kunne dokumentere at TSH skal være som før - altså som den var den gang den reagerete på det egene hormonet.
    For da er jo alt som før, og klager pasienten er det "noe annet"....... (hørt den før ?)

Det er bare det at de klarer det jo ikke.
    De har mange tilfeller av behandling uten tilstrekkelig effekt. Så mange at de er nødt til å kreve av fastlegene at de ikke henviser andre enn !intressante tilfeller".
    Ingen som bare skal sitte der å klage å syte over at endokrinologens valgte behandling ikke virker. Når blodverdiene sier at behandlingen virker, så gjør den det uansett hva pasienten måte mene. Denne er jo bare en blodklump man kan stikke nåler i.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken

Sitat Opprinnelig skrevet av Vår Vis post
    Hei
    Jeg vil sterkt oppfordre til at de som sitter på dette "hemmelige" skrivet legger det ut på nettet. For det første oppstår det alletid mange rykter og annet gruff rundt hemmeligholdelse. For det andre er det viktig at vi vet hvilken informasjon som formidles til våre leger. Og for det tredje så er Balder-klinikken en pengemaskin, som svært mange går til når alt butter i mot.
    Hei på deg

Jeg fikk jo en papirkopi, men å ta avskrift av det hele... det er bl.a en tabell..
    og jeg er så sliten og også usikker på om det isåfall kan spores til meg..

Jeg håper Admin finner sitt eksemplar og legger det ut.

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg håper Admin finner sitt eksemplar og legger det ut.
    Jo, vi har det i pdf-fil som image, dvs. kan ikke copy-paste' s og disse 3 A4-sider skal derfor først afskrives manuelt. Det tager lidt tid og derfor er ikke lagt på endnu.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Sitat Opprinnelig skrevet av Joni Vis post
    Fra THYRA, nr. 4:
    "Armour Thyroid: Veiledning for leger.
    På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.

I veiledningen gjøres det rede for at det ikke finnes kontrollerte kliniske studier på bruken av Armour, men klinisk erfaring er at en del pasienter responderer bra. Andre merker ingen forskjell fra behandling med Levaxin, og noen opplever T3-relaterte bivirkninger. Det gjøres oppmerksom på potensiell uheldig virkning av Armour på tilstander som hjertesykdom, insulinresistens, diabetes type 2, osteporose og nedsatt bentetthet".

"Lars Omdal intervjues i Thyra nr. 1-2008.
    I Thyra nr. 1-2008 er det lege Lars Omdal som står for tur i vår intervjuserie av medlemmene i NTFs faglige råd. Han vil der si mer om sine erfaringer med å bruke Armour i behandlingen av noen pasienter som ikke oppnår god nok effekt av behandlingen med Levaxin eller kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin."
    Sitat Opprinnelig skrevet av kris Vis post
    Finnes det noen fastleger i Norge som ikke har stoffskiftesyke på sin pasientliste...? Det tviler jeg sterkt på. Og antakelig ville en stor andel av disse pasientene kunnet profitert behandlingsmessig på å forsøke naturlig tyroksin (Armour/Westhroid), enten alene eller i kombinasjon med Levaxin.

Etter mitt syn burde dette skrivet sendes ut til absolutt alle almenpraktiserende leger i landet, slik at de ble gjort oppmerksomme på at det finnes alternativer til Levaxin og Liothyronin. Alternativt publiseres i Tidsskriftet - men det er kanskje ikke publiserbart der i sin nåværende form?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Marianne Vis post
    Dette er jeg helt enig i, skrivet burde automatisk sendes ut til alle praktiserende leger i landet! Dette burde være en naturllig prosess i et land med demokrati som styreform.

Hvorfor gjøres ikke dette? Hvilken og hvem sin økonomiske og/eller politiske interesse er det at det kræsjer med..?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joni
    kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.
    Er dette lovlig da? Det må i tilfelle være en anonym henvendelse fra pasienten. Ingen har da noe med hvorfor en pasient henvender seg til legen. Det er jo taushetsbelagt informasjon. Hvordan har de tenkt å løse dette mon tro?
    Armour Thyroid
    Veiledning for leger
    Juni 2009

Hva er Armour?

Armour Thyroid inneholder både T4 og T3, og er et standardisert ekstrakt av porcin (fra svin) glandula thyreoidea, produsert af Fores Pharmaceuticals, St Louis, USA. Armour standardiseres til en fast T4/T3-ratio (mcg/mcg) på 4,22. Før en lyktes i å fremstille syntetisk T4 lønnsomt på 50-tallet var kjertelekstrakter fra svin, okse eller sau standard substitusjonsbehandling ved hypotyreose.

Grunnet problemer med måling og standardisering av T4/T3-innhold og -ratio ble kjertelekstrakter av thyreoidea fra dyr fra begynnelsen av 60-tallet sett som avleggs / foreldet medisin. Etter hvert ble problemene med standardisering av T4/T3-innhold løst, og er i dag ikke lenger noe problem (for eksempel påviste en auvhengig studie fra 1977 tilfredstilende stabilitet i konsentrasjonen av T4 & T3 i Armour Thyroid).

De siste årene har bruken av Armour fått en renessanse som et "naturlig" kombinasjons-preparat. Det har vært reist spørsmål vedr tryggheten av å bruke kjertelekstrakter fra dyr i medisinen, grunnet mulig smitte med bakterier, virus, prioner, etc. Det har ikke vært rapporter (så vidt bekjent) om slik smitte fra Armour etter flere tiårs produksjon.

Indikasjon

Substitusjonsbehandling ved hypotyreose (som tillegg til redusert dose Levaxin) primært for pasjenter som ikke responderer tilfredsstillende på standard substitusjon med optimal dose Levaxin alene (TSH i målområdet 0,5-1,5), og der en ikke finner andre årsaker til de fortsatte symptomene. Armour kan også forsøkes ved manglende tilleggseffekt av kombinasjonen Levaxin/Liothyronin. Det er usikkert om det er mulig å identifisere respondere på Armour/kombinasjonsbehandling på forhånd.

Forsiktighetsregler

Armour (og substitusjon med T3 generelt) skal unngås ved arrytmier som for eksempel arterieflimmer. Arrnour bør ikke brukes ved koronarsykdom og til eldre (75+). Armour bør heller ikke brukes ved insulinresistens, metabolsk syndrom og diabetes type 2.

Metabolsk syndrom er bl.a. karakterisert av økt sympatikus-aktivitet (adrenerg tonus), og T3-tilførsel fra Arrnour kan forsterke den adrenerge tonusen og selve den metabolske dysfunksjonen (og dermed paradoksalt nok bidra til vektøkning).

Armour skal ikke brukes ved etablert osteoporose, ved osteopeni kun hvis klinisk nytte oppveier risiko, og det ikke påvises progresjon av osteopeni ved jevnlig monitorerlng.

Bivirkninger

T3 er "rett på sak" i forhold til T4, som først må dejodineres til T3 i lever, nyrer og annet perifert vev. Derfor kan T3 lettere og raskere gi hyperthyreose symptomer som hjertebank, rask hvilepuls, "dirrende følelse i kroppen", søvnvansker, nervøsitet, indre uro, rastløshet og "gira opp"-følelse. Enkelte pasienter er spesielt sensltive forT3-bivirkninger, og noen føler seg dårligere enn med T 4 alene. Armour må da nedjusteres i dose eller seponeres.

Dosering

Forå unngå for stor T3-"spike" etter tablettinntak, og fordi T3 har relativt kort halveringstid, bør døgndosen Armour to-deles. Det anbefales å ta en morgendose ca ½ time før frokost og en ettermiddagsdose ca ½ time før middag. Unngå for sent tablett-inntak på kvelden, da dette kan gi problemer med innsovning.

Det er meget viktig å ikke overdrive T3 dosen. En bør vanligvis ikke overskride total døgndose på 15(-20) mcg T3. Armour 90 mg (= 1 "grain") inneholder T3 13,5 mcg, en bør sjelden foreskrive større døgndose Armour enn 90 mg (unntaksvis 120 mg). Typiske døgndoser er 60 og 9Omg, dosert som 30+30 og 60+30 mg.

Unngå høyere enkeltdoseinntak av T3 enn 10 mcg (Armour 60 mg / 1 grain inneholder 9 mcg) grunnet rask absorpsjon og større mulighet for hypertyreote symptomer etter tablettinntak med T3. T4/T3-ratioen i Armour (4,22) er trolig for lav i forhold til optimal humansubstitusjon, og ren Armour-behandling gir gjerne lav/lav normal frott T4 og høy/høy normal fritt T3. Derfor bør det ved bruk av Armour gis et tillegg med ren T4 (Levaxin) på 12,5-50 mcg for å få opp T4/T3-ratioen (optimalt 7-8?). Denne Levaxin-dosen tas fortrinnsvis sammen med morgendosen Armour.

Som ved all Thyreoidea-substitusjon bør dosene styres ved hjelp av regelmessige blodprøve-kontroller, med mål-TSH rund 1,0 (0;5-1,5). Levaxin og/eller Armour kan justeres opp eller ned ved behov for dosejusteringer. Unngå supprimert TSH (enkelte unntak), det er ikke rigtig at TSH skal være supprimert ved bruk av Armour (eller annen T3-substitusjon).

Det er vanlig med et lite fall i fritt T4 ved overgang fra ren Levaxin-behandling til kombinasjonen Armour-Levaxin. Mange pasjenter har via bl.a. internett fått et feilaktig bilde av bruken av Armour, og tror det er rigtig å bruke Armour i doser på 150-180 mg og oppover. Dette medfører omtrent alltid overdosering med supprimert TSH, tachykardi og andre hypertyreote symptomer.

Overgang fra ren T4-behandling til T4+Armour kan gjøres direkte (men ved opptrapping til 90 mg i dagsdose, gå gjerne via 60 mg i noen få dager først). Instruer pasienten i typiske hypertyreote symptomer, og ved slike symptomer utover 1-2 dager (adaptasjon) bør pasienten redusere dosen etter avtale.

Husk hyppigere kontroller i starten for innstilling av rigtig dose, for eksempel hver 2.-3. mnd. Levaxin, Liothyronin og likeledes Armour bør ikke inntas samtidig med mat, vitamin/mineral-tilskudd, og enkelte medikamenter (statiner, syrehæmmere) grunnet nedsatt absorpsjon. Spesielt jern og kalsium nedsætter T4/T3-absorpsjon.

Forskrivning, pris og tilgjenglighet

Armour må skrives ut på registreingsfritaks-resept. Primært brukes tabletter på 30 og 60 mg. Tablettene har ikke delestrek, men kan deles (ca) med tablett-deler som fås på apotek. Inneholder ikke laktose. Tablettene finnes i bokser på 100 tbl.

Typisk utsalgspris fra apotek er ca 289 kr for 100 tbl. Det blir billigere for pasienten å bruke 60 mg tbl og tablett-deler. Dekkes ikke av FoIketrygden (blåresept), medmindre endokrinolog søker spesielt om refusjon. Alle apotek skal kunne skaffe preparatet, noen ganger tar det litt tid (noen få dager).

Hva som kan forventes

Klinisk erfaringer er at en del pasjenter responderer bra på Armour, og rapporterer om bedret energi, mer krefter, bedret kognitiv funksjon, bedret stemningsleie, bedret kapasitet til mental og fysisk aktivitet, mindre kuldefølelse, etc. Andre merker ingen forskjell fra monobehandling med Levaxin. Andre igjen opplever primært T3-relaterte bivirkninger, og Armour må seponeres. Hvis en ikke har fått en tilleggseffekt etter 3-6 mnd bruk er det neppe noen vits i å fortsette med Armour, og en kan gå tilbake til monobehandling med Levaxin.

Det er ingen publiserte kliniske studier på bruken av Armour. Siden 1999 er det publisert ca 8-10 kontrollerte (dobbelt-blinde) kliniske studier som sammenligner T4 alene med kombinasjonen T4/T3. Kun en liten studie fant tilleggseffekt av kombinasjonsbehandling (på livskvalitet, energi, kognitive tester og psykiske symptomer), mens de andre ikke finner noen klare forskjeller mellom behandlingene. Likevel er der flere av studiene (som hade cross-over design) som finner økt preferanse hos pasientene for kombinasjonen T4/T3.

Potens-ekvivalens mellom Armour og T4 (Levaxin)

• Armour 30 mg (T4 19 mcg + T3 4,5 mcg) ~ T4 37,5 mcg
    • Armour 60 mg (T4 38 mcg + T3 9 mcg) ~ T4 75 mcg
    • Armour 90 mg (T4 57 mcg + T3 13,5 mcg) ~ T4 112,5 mcg

Overgang fra Levaxin til Levaxin-Armour: Doserings-eksempler

• T4 50 mcg ~ T4 12,5 mcg + Armour 30 mg (30+0; 15+15)
      Total: T4 31,5 + T3 4,5 ratio 7,0
      ---
    • T4 75 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 45 mg (30+15)
      Total: T4 53,5 + T3 6,75 ratio 7,9
      ---
    • T4 100 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 60 mg (30+30)
      Total: T4 63 + T3 9 ratio 7,0
      ---
    • T4 125 mcg ~ T4 50 mcg + Armour 60 mg (30+30)
      Total: T4 88 + T3 9 ratio 9,8
      ---
    • T4 125 mcg ~ T4 25 mcg + Armour 90 mg (60+30)
      Total: T4 82 + T3 13,5 ratio 6,0
      ---
    • T4 150 mcg ~ T4 50 mcg + Armour 90 mg (60+30)
      Total: T4 107 + T3 13,5 ratio 7,9

Les mer i tråden Armour Thyroid: Veiledning for leger
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Lars Einar Ruud
    Av Kevlin i forumet Advarsler
    Svar: 0
    Siste melding: 30-10-11, 01:01
  2. Fant denne kommentaren av Lars Omdal
    Av viravira i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 4
    Siste melding: 14-03-10, 22:41
  3. Thyreoidea hormon resistens - artikkel av Lars Omdal
    Av Siriliss i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 31-03-08, 21:33
  4. foredrag av Lars Omdal 3. og 10.okt.
    Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 19
    Siste melding: 16-10-07, 16:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn