Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: verdier

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard verdier

Hei!

Så har jeg fått svar på blodprøver, min lege sier at der er ikke noe galt med mitt stoffskifte. Alle tall ser fine ut.
    Ths 0,74
    Tf4 20,0
    Tf3 5,0
    Det jeg så undrer meg litt over er når jeg så leser at A-hus referanseomr. ligger mellom 7-16 på Ft4?
    Da jeg har mange muskelsmerter, tretthet, øjenproblemer, ja mange av de symtomer man har ved stoffskifte problemer og har haft det lenge, vil jeg bare høre om noen av dere som har erfaringen kan si om disse tallene er helt normale eller ej. Jeg kan se at Ths ligger fint, også Ft3.
    Min lege mener jeg har stress, derav alle symtomer. Han mener jeg vil ha gavn av å gå til psykolog.
    Har vært ved øyenlege og fått konstatert tørre øyne som skal dryppes 10 gange om dagen. Skal til nærmere udredning på sygehus for dette den 7 april.
    Dette udspringer vel ikke av stress. (det var bare et forsøk på og være morsom!) Legen ser på meg som lidt hysterisk tror jeg.
    Håber der er noen der vil svare på det med Ft4...

Hilsen marie66
    marie66

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei

Du bør finne ut hvilke referanser labben som analyserer ditt blod har. For referanser varierer mye.

Det er til tider veldig vanskelig å si om man har noe galt med stoffskiftet eller ikke før det er tatt antistoff prøver. Da mener jeg anti-TPO, anti-TG og TRAS, alle kan vise at du har eller utvikler stoffskifteproblemer.

Min lege mener jeg har stress, derav alle symtomer. Han mener jeg vil ha gavn av å gå til psykolog.
    Det er jo det samme de sier til alle damer som de ikke klarer å finne årsaken til symptomene hos. Jeg har også gått igjennom det der, og nektet blankt ;) Si at du vil vurdere det når andre ting er vurdert og utredet. Da tenker jeg på hvis du ikke føler det stemmer.

Hvilke symptomer har du? Vær klar over at mange ganger så kan man forveksle lavt og høyt stoffskifte, siden vi ser at symptomene kan være veldig like.. Særlig i starten mener jeg å erindre.

Subkliniske stoffskiftelidelser er veldig diskutert, men selv var jeg syk i 10 laaaange år før det viste seg på standardprøvene (t4,tsh) (lavt stoffskifte). Så ikke gi deg er mitt råd. Ta med deg noen artikler osv til legen.

Snakk også med øyelegen din om stoffskifte problematikk også, mange øyeleger vet en del om hvordan stoffskiftet kan påvirke øyne osv. Og kan gjerne hjelpe deg videre om legen din er litt sein i reaksjonen.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    danmark
    Meldinger
    12

Standard verdier

Hei igjen!
    Hvilke symptomer jeg har, - jeg er altid trett, men det hjelper ikke og sove. Har ingen energi, problemer med og huske, konsentrasjons besvær, problemer med og takle stress, mister hår, har problemer med tørre øjne, har smerter bag øjnene og hodepine. Muskel og leddsmerter.

Jeg har kikket lidt mer på mine blodprøver og hemoglobin verdien er 8,8 dette sier min lege er helt fint. Men ref. er 11,5 - 15,3. hvordan skal jeg tolke dette?
    Når det gelder ref. områder:- hvorfor er det forskellig fre lab. til lab?
    F.eks t4, noen steder er ref. 9-22 og a-hus 7-16.
    Dette forstår jeg ikke?!
    marie66 :(
    marie66

Hildemor Gjest

Standard

Det med referanseverdier er ikke noe og henge seg opp i - det varierer fra lab til lab, avhengig av testutstyret. Noen har 10-23, andre 8-20 etc etc. Det viktigste er dine verdier i forholdt til ref. verdiene der du har tatt prøvene. Og ikke minst hvordan du føler deg.

Prøvene dine ser helt normale ut.

Hemo er jo lavt, men be om og få tatt Ferritin også - det er viktig og se disse i sammenheng evnt også transferring og S-Jern. Jeg ville sjekket B-12 også, hvis det ikke er gjort allerede.

Du kan jo be om en anti-tpo og tras prøve også, hvis du ikke er helt overbevist om at plagene dine ikke henger sammen med stoffskiftet ditt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du må alltid oppgi referanseområdene for prøvene tatt på DITT lab.

Kjører man samme blodprøve ved forskjellige lab, vil svaret bli forskjellig, fordi de bruker testkits fra forskjellige produsenter.

Hvis du sender blodet til Aker vil vel øvre grense være 22 eller noe sånt, Kristiansant 28, og Ahus 16.

så et svar på for eksempel 20 vil bety noe helt annet fra hvert av de ovennevte lab.

en slik lav hemoglobin er ikke normal.

Har du blitt sjekket for cøliaki , som jo typisk gir anemi og en veldig trøtthet? bare et forslag fra løse lufta.

Du trenger antistoffprøver som sagt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Sjøgrens gir tørre øyne og slimhinner og diverse andre symptomer. Har du blitt testet for det?

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn