Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard thyreoideahormonresistens

Er det noen som kan forklare meg hva dette går ut på? Finner ikke så mye om det når jeg søker på nett. Har blitt kalt inn til ny time hos min lege etter en spesialist har sett på prøvene mine. I brevet jeg fikk stod det at mine verdier kunne skyldes thyreoideahormonresistens eller/og hypofyseadenom. Så skal inn for å ta noen nye prøver og MR av hypofysen.

Men jeg skulle gjærne vist litt mer om dette, siden jeg synes det er lettere å få svar på spørsmålene når jeg vet litt om emnet. Er det noen her inne med noen kunskaper om dette? Hadde satt pris på svar

Mvh
    Mari
    Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
    • Man lærer så lenge man lever, ihvertfall jeg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De tenker vel på kombinasjonen lett forhøyet TSH samt at ft4 og ft3 ogåer høye.
    Dette er genetisk og man tror det er sjeldent. det vil si at det er mange som går rundt med det og har det bra og ikke er oppdaget ennå.
    Men, når man blir hypo og skal ha stoffksiftemedisiner, så stemmer prøvene ikke.

Det er en lengre artikkel i legetidsskriftet men denne er ikke online, man må finne den i arkivet online på www.tidsskriftet.no og då gå til nærmeste høykole som har fysisk papirutgavene i arkivet.
    Jeg har tatt en fotokopi selv og den ligger et sted...

Søk på nettet både med thyroideahormonresistens, tyreoidehormonresistens og mulige andre stavemåter.
    Uansett så er det masse på nett på utenlandsk.
    sjekk for eksempel på www.thyroidmanager.org , et nettsted som følger med på siste forskning.
    Ellers er det mer på http://jcem.endojournals.org og mange andre steder.

Det var en innom her på forumet noen år siden med thyreoideahormonresistens.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Har lest artikkelen på http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1283204
    men syntes egentlig ikke den gav så mye svar annet enn det jeg viste. Det var vel også den eneste jeg lærte noe av, gen feil og noen sympt. Men finner ikke ut om det hva det vil si å ha det.

Er det kanskje slik at det ikke gir noen spesielle plager så det er helt greit å leve med, men siden det stod det ikke fantes noen spesifikk behandling for dette så virket det som om dette skulle ha noe å si for livskvaliteten.

Nå er det vel små sjanser for at jeg har det siden det er en sjelden diagnose, men det ville jo forklare min høye TSH og T4 (9.3 og 26.4). Har ikke så mye plager som de fleste her, men nå kan det jo hende at jeg har blitt vant til at kroppen min er slik så jeg reagerer ikke på ting som unormalt.

Vil thyroideahormonresistens ha noen invirkning på noe annet en prøvesvarene mine? Har det noe å si for kroppen? Er det andre problemer man får av dette? Det er kanskje ikke noen som kan svare på dette men blir så nyskjerig. Håper legen min kan litt om dette så jeg kan få noen svar.

Hva er mest vanlig hvis man har hypofyseadenom? Blir man operert for det, eller følger man bare med på utviklingen?

Mvh
    Mari

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Høres ut som om du har dette, men kan ikke si noe sikkert.
    det er ikke at kroppen er blitt vant til det, men mer at kroppen trenger høyere ft4.
    Eneste er at hjertet ikke er resistent og at noen trenger betablokkere.

Jeg har fulgt med artiklene om thyreoideahormonresistens fordi legene da endelig har kommet med sin viten om de andre parametrene de har for stoffskiftet.
    Ve høyt stoffskifte er for eksempel ferritin typisk høy,
    kolesterol lavt, og masse annet har de typiske parametre for. Ikke bare den evige TSH. Vi andre sliter med å få gehør for at vi har lavt stoffskifte med en TSH på 3 eller 4 eller 5.

Hos deg så tar de en blodprøve med helblod til genprøve, antar jeg, samt at det kan være lurt at de sjekker disse berømte parametrene som de vet de har men bare bruker hos dere.....
    Unnskyuld for at jeg er litt gretten idag, sov dårlig. Har ikke noe med deg å gjøre. Du er et ganske spennede tilfelle.
    Hvis du har det, så har det lite å si.
    Bare at du må passe på bentettheten pga høy ft4 (spis kalk og D-vitamin)
    Og at før i tiden så fikk noen pasienter feilaktig behandling for høyt stoffskifte.

det var en annen stor artikkel om thyreoideahormonresistens i tidsskriftet og et lite sammnedrag er på en annen søkeside, sjekk på nett og da kan du gå til et bibliotek som har det. Tror du finner det på bibsys, da står det hvor det er et eksemplar nær deg. Jeg har kopi selv. den er flere sider og har noen kasus.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

I den linken til tiddskriftet Mari82 har du satt et punktum til slutt og da virker den ikke før man fjerner dette.
    Til dere som linker, husk at det skal være mellomrum både før og etter linken.

Syns også det er intressant når artikkler viser hvordan det tenkes omkring visse spørsmål, som feks. i denne : http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=315189 som omhandler en annen sjelden tilstand.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    68
    Meldinger
    1,063

Standard

Med ALLE forbehold da jeg har en tendens til "å speile" ting, men mener jeg har lest at ved hypofyseadenom blir TSH--HØY, men både FT4 og FT3 er svært lave......
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Det kan ikke stemme gunnda.
    Adenomer er ganske vanlige og om de blir store kan de enten sperre eller øke produksjonen av TSH og de andre hjernehormonene.
    Er TSH høy - uansett av hvilken grunn - så jages kjertelen til å øke produksjonen. Da skal fT4/fT3 bli høye og blir de det er kjertelen OK - blir de det ikke er den syk.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    68
    Meldinger
    1,063

Standard

Som jeg sa.. jeg har altså "speila" nok en gang. Du har så rett, n,Finn...helt sikkert. Jeg sier jo høyre når jeg mener venstre o.s.v. Jeg bør egentlig "holde kjeft" og bare bevege meg blant kjente (skjer når en har fått seg en skikkelig i hode....)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Det er fort gjort gunnda - har gjort verre saker enn det.......

Jeg kom over en over en artikkel som berører emnet : http://www.lilly.no/Ni/objects/no_p ... rmonre.pdf

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    64

Standard

Takker for alle svar

Ble litt klokere nå. Skal til legen å ta disse hormonprøvene i morgen: Prolaktin, LH, FSH, veksthormon, lgF-1, cortisol og ACTH. Og jeg skal ta MR av hypofysen for å utelukke adenom. Det blir spennende å høre hva de finner ut.

Hvis jeg skjønte det som stod i linken n`Finn la ut så kunne det by på problemer hvis man hadde lavt stoffskifte siden det da ble vanskelig å justere dosen. Kan det da hende at jeg ikke har lavt stoffskifte siden min FT4 var på 23.4 første gangen jeg tok prøvene? Og den har nok gått opp til 26,4 siden jeg går på 100mcg Levaxin.
    Bør jeg kanskje slutte med disse? Skal ta det opp med legen min i morgen men er alltid glad for andres synspunkter. Kankje pillene bare har hatt placeboeffekt på meg siden jeg har følt meg mer "stabil" etter jeg startet med de.

Jeg har vært veldig heldig med legen min og det virker som om hun og spesialisten skal komme til bunns i dette. Så jeg er nok i gode hender

Fiksa på linken nå så da er det bare å prøve igjen.

Hvis noen finner mere stoff jeg kan lese meg opp på må dere bare skrive inn linken, leser gjerne alt jeg kan komme over.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn