Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Borreliose - Lymes - Flåttbitt

Det har vært skrevet endel om dette i diverse tråder.
    Og det danner seg en oppfattning om at diagnose og behandling ligger "noe tilbake" her på berget.
    Helsedirektoratet kom med denne idag, så det er kanskje et håp ?
    Man skriver dog at "testene er dårlige", men unnlater å fortelle at utlandet lenge har hatt pålitelige testmetoder - bare ikke her............

http://www.helsedirektoratet.no/syke...tsykdom_644474
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Borreliose - Lymes - Flåttbitt

Den eneste sikre testen er PCR-test, men den slår lite ut. Testene i utlandet er litt bedre, men heller ikke særlig sikre.
    Her følger man CDC-standarden for epidemisk oppfølgning, som CDC selv sier ikke har noe med diagnosen å gjøre. Diagnosen er rent klinisk.
    Man bruker her altså noe som aldri har vært meningen av dem som har utviklet testene, først en Elisa-prøve (antistoffer IgG og IgM) og hvis den slår ut, western Blot hvor de har tatt vekk de to viktigste båndene pga noen vaksineforsøk hvor de vaksinerte har de to båndene.

laboratoriet i Augsburg i og i Köln har sin egen western blot , Tønsberg har en ganske bra en, og Igenex i USA har en egenutviklet en. Alel rapporterer også bånd som er like sterke som referansebåndet, noe som de andre lab ikke rapproterer, de må være sterkere enn referansebåndet.
    (altså, de har bånd men ser vekk fra dem)

Har ikke hørt om noen PCR test her i landet.

De sykeste har helt negative prøver, fordi Elisa- og western-blot-testene er antistofftester, og lyme ødelegger immunforsvaret slik at antistoffer ikke dannes. De friskeste har sterke prøvesvar, og de sykeste har de svakeste prøvesvar. Og spinalprøven er også ganske sjeldent postiv, men mindre nøyaktighet enn å kaste en mynt, slår bare ut 40%.
    OG, det fins flere borrelia-varianter, og hvis testen ikke bruker riktig primer, da blir prøven negativ. Her i Norge bruker noen sykehus helt feil primer som ikke slår ut på norske borreliose-stammer.

http://sunshine35446.yuku.com/reply/162750#reply-162750

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    119

Standard Sv: Flått bitt - borrelia

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    Kom over et forum for dem som er syke pga flått bitt. Ble veldig overrasket over hvor likt det er stoffskifte symptomer og ME..

http://sunshine35446.yuku.com/topic/368 ... tml?page=2
    Grøss jeg har jo nesten alt dette. trodde det var lupus jeg hadde. men det er ikke så rart for borrelia-syken kalles også the great imitator og masse folk går rundt med det uten å vite det. ikke alle trenger å huske å ha blitt bitt engang! Det er for dårlig opplyst om dette i media. jeg trodde de "overdrev" men det viste seg å være motsatt. Det er alltid en spin på ting som kommer big pharma til gode!!! At folk ikke får svar og at leger ikke tar tak i det beror på ukunnskap og ikke minst politikk.

Se filmen under our skin. underourskin.com Kan sikkert finne den på you tube.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    75
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Flått bitt - borrelia

Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
    Se filmen under our skin. underourskin.com Kan sikkert finne den på you tube.

Under Our Skin Panel filmmaker discusses Lyme Disease

Under Our Skin Panel Discussion
    Panel talk on Lyme disease with Dr. Joseph Burrascano, Dr. Peter Raia and Stacey Sobel. This talk was part of an event sponsored by Hamptons Take 2 Documentary Film Festival. The documentary "Under Our Skin" was show at the event and used to start this discussion about Lyme disease.

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    119

Standard Sv: Borreliose - Lymes - Flåttbitt

Jeg ble testet for borrelia for ca en mnd siden men det var negativ selvfølgelig. Jeg bad legen å undersøke om jeg hadde fått western blot. han bare trakk på skuldrene. Jeg ringte selv til sykehuset i Kristiansand og spurte hvilken test de tar på borreliose. svaret var: "det er borelliose test" og før hun i det hele tatt svarte ville hun vite hvem det var som spurte, lege eller pasient. Jeg sa at det spiller vel ingen rolle, men at jeg er pasient. Hun ville ikke si navnet på testene før jeg selv sa dem og hun bekreftet at det var ELISA først, og så Western blot om det slo ut positivt på den første.
    Hun kjente absolutt ikke til usikkerheten med prøvene.

Jeg tenker De er med i en kult uten å vite det selv og uten å vite hvem
    kultlederen er. Blind tiltro og lydighet!

Viktig for oss her på forumet er at Lyme fører til hypothyreose og det slår gjerne ikke ut på blodprøvene for det handler om at kroppen ikke klarer å gjøre om t4 til t 3 på cellenivå. Borreliose kan angripe leveren.

Det kalles thyroid hormon resistens (THR) Dette forklarer jo hvorfor så mange ikke får god virkning av T4 medisin.

Anbefaler å lese gjennom "Hormonelle forstyrrelser ved borrelia etter flåttbitt" fra borrelioseforumet til mosken http://friends-forum.mosken.com/view...p?f=95&t=11135

For min del begynner jeg endelig å forstå hva i all verden som kan være på gang med meg, hvorfor testene er negative/normale selv om jeg er veldig dårlig.

Viktig å vite er også at borrelia ikke bare smitter gjennom flått. Det smitter også gjennom sex, fra mor til barn gjennom placenta og brystmelk og dessverre er det andre insekter som kan ha med smitte også. Se etter om de skriver om dette i avisene til våren. Neppe!

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn