Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Tråd: Øynene

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Øynene

Hei.

Jeg har lavt stoffskifte og går på medisiner for dette. Er noenlunde under kontroll og siste målinger var bra. TSH på 0.9. Husker ikke de andre, men de var også fine.

Jeg har i perioder i løpet av ca ett år hatt smerter i øynene når jeg lukker de. Dvs, ikke direkte smerter, mer "susing" i hodet. Vanskelig å forklare. Dette er så plagsomt. Det kan gå over til dagen etterpå. Jeg får tårer i øynene om jeg ikke lukker de opp igjen.

Kan dette ha med det lave stoffskiftet å gjøre?

Mvh

Vilde

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Man kan ha Thyroid eye Disease både ve hyperthyre og hypothyreose og euthyroid.
    Du kan jo ha noe sånt.
    Har du TRAS i tillegg til anti-TPO?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard

Tusen takk for svar.

Jeg vet faktisk ikke om jeg har TRAS i tillegg. Er faktisk usikker på hva TRAS er. :-(

Hva er symptomene på Thyroid Eye Disease?

Nv

Mvh

Iselin

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Linker fra pasienthåndboka til deg.
    Der står mye.
    http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=3554
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard

Tusen takk for svar!

Er bare sliten for tiden, og jeg begynner å bli litt nervøs og redd...

Jeg er ubeskrivelig trøtt, og det å jobbe 50 prosent, føler jeg at jeg snart ikke lenger makter...

I tillegg er jeg nervøs, fordi ryggen min verker, men det som er vondest er å bøye nakken min, som da fører til store "strøm" smerter nedover i ryggen. Samtidig blander jeg ord om en annen, kan mene ett ord og si et annet som ligner, og som da ikke gir sammenheng. Jeg er mer usikker på hvordan ting skrives / bruker en del tid på å finne ut om ordet er skrevet riktig. Og er redd for MS.

Jeg er så idiotisk som er redd for dette...

Vilde

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

De strøm smertene dine høres ut som nervesmerter. Det kan være noe som klemmer et eller annet sted i nakken. Det er ikke farlig så langt jeg har funnet ut. Jeg har lignende ting/punkter i ryggsøylen.

Det med ord osv er en del av stoffskifte. Høres ut som konsentrasjonsproblemer. Det høres akkurat ut som dysleksi faktisk, men har du ikke hatt det før, er du nok lav på stoffskiftet. Jeg kan være veldig plaget med slikt selv. Det kan bli så ille at jeg er så sliten at jeg ikke forstår i det hele tatt hva mennesker sier til meg. Som om jeg har blitt døv. Det folk sier gir ingen mening selv om jeg hører de snakker så er det som om jeg bare kan høre mine egne tanker. Når stoffskiftet er bedre så har jeg ingen problemer (unntatt dysleksi som jeg alltid har hatt ;) ).

Øyeproblemer har faktisk mange med lavt stoffskifte også. Ta en tur til en øyelege eller optikker og sjekk det.

Det med utmattelse/tretthet er også noe mange sliter med. Og når du beskreiver symptomene dine vireker det jo ikke som om du er optimalt behandlet. Det finnes mennesker som trenger sine prøve utenfor normalen for å bli bedre. Synes du bør be om nærmere undersøkelse jeg. Og fortell legen om hvordan du har det. Særlig trettheten som spiser deg opp. Det er viktig å si i fra når du egentlig går over grensene dine og presser deg for å klare jobben. Da trenger du noe mer for å bli bedre. Be h*n om hjelp til det og se hvilken respons du får

Ikke bekymre deg for MS, dette er faktisk helt normalt for stoffskiftepasienter (kanskje ikke nervesmertene. Det vet jeg ikke. Men de kan du sikkert bedre ved fysio/kiropraktor. Det hjalp meg å knekke opp ryggen)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

TRAS - er en forkortelse for TSH Reseptor Anti Stoff.
    Altså en test som oppfanger stoffer i blodet som ødelegger hjernens kontroll med kjertelens TSH-reseptor, og dermed korppens egenkontroll med hvor mange stoffskiftehormoner som skal være tilstede i blodet.

Det er også oppdaget at noen personer kan ha celler i øyehulen bak øynene som har slike reseptorer, og som også kan påvirkes av TRAS.
    Det skaper en betennelsestilstand som flytter øyeeplet framover.
    Som bilder viser.

Så bare at dette ikke var direkte besvart.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. problem med øynene
    Av pling i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 11
    Siste melding: 14-03-09, 10:27
  2. Problemer med øynene
    Av Yvette i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 37
    Siste melding: 29-05-07, 16:14
  3. Hevelser under øynene
    Av Tynn Tråd i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 16