Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 35
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Bare for å understreke.. jeg har ingen planer om å bli gravid nå. Jeg skal gifte meg i februar neste år så et eventuelt svangerskap får vente til etter det.

At 20 mg NM pr dag er ganske mye kan jeg ikke helt forstå siden det er laveste anbefalte dose iflg pakningsvedlegget.. Det er fem mg mer enn vedlikeholdsdose som er 5- 15 mg. Det er jo selvfølgelig mer enn jeg kunne tenke meg å ha, for helst kunne jeg jo tenkt meg å ha ingenting!!

Jeg har også bare vært en gang til legen etter at jeg fikk beskjed om at jeg hadde for høyt stoffskifte, jeg har tatt to blodprøver med to ukers mellomrom og det viste seg som stabilt. Legen har derfor ikke hatt noen grunn til å uttale seg om at jeg er vanskelig å stabilisere. Eneste hun mente var vel at siden jeg bare var så vidt utenfor "normalen" så kunne jeg risikere å gå fort ned. Jeg har ikke tatt nye blodprøver etter at jeg begynte på NM. Skal til endokrinolog i neste uke så jeg kommer til å gjøre som du sier, bruke god tid hos han.

Jeg vet at du mener å komme med velmenende råd, men jeg må si at jeg blir litt deprimert av å lese innleggene dine. Jeg vet så lite om sykdommen enda, dog litt mer nå enn første innlegget her. Jeg tror det er vanskelig overgang. Før så levde jeg med den tanken at det som skjer, det skjer.. Vi ønsket oss jo flere barn. Nå får jeg plutselig ikke lov til å bli gravid, men jeg er jo ikke syk heller! Føler meg jo ikke sånn og har heller ikke gjort det.. Jeg håper ikke du tar dette som kritikk. Jeg er veldig takknemlig for at du svarte, og jeg ønsket jo et ærlig svar!! Men du skjønner kanskje litt av hvordan jeg føler det akkurat nå?

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Overhode ikke for å gjøre deg deppa nei! Har selv en liten gutt det tok 5 år å lage - Kunne veldig tenkt meg en til - vell vitende om at sanda i timeglasset holder på å renne ut - men må bare innse at det ikke er tida for det ennå - samme hvor mye jeg ønsker meg det. Det er ikke alltid like koselig å leve med en kronisk sykdom - sånn er det bare..... Jeg har ikke noen intensjon om å skremme vettet verken av deg - eller noen andre - synes bare at det er viktig at du hvet at dette er kompliserte saker som krever oppfølging av spesialist. Det er mange her inne som ikke har vært like heldige..... Har aldrig hatt sansen for å svartmale verden - men å ta de store valgene i livet bassert på kunnskap og innsikt for hva en går til - det har jeg sansen for....... Leve farlig får de gjøre de som har sansen for sånt. Kall meg gjerne bakstrebersk! Lykke til med bryllupp og barn!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Det er den overgangen jeg sliter litt med akkurat for øyeblikket. Ã… gå fra å være frisk til å ikke vite hva jeg har å forholde meg til.. Håper jeg vet litt mer når jeg har vært hos endo!

Men takk for svar!! Jeg setter pris på det selv om det kanskje ikke virker sånn!

Lykke til til deg også!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Tror ikke det skal være en umulighet å bli gravid med hyperthyreose, her satt det i boks, til og med med p-piller. Hadde ft4 på 35.

Hyper-barnet er snart 12 år! :glad-nyheter:

baremei Gjest

Standard

Bare for å løfte humøret litt: jeg hadde høyt og lavt stoffskifte om hverandre pga knuter i kjertelen det tok 10 år før legene fant ut av.

Førstemann kom 2 år etter, den neste kom etter 7. Men jeg var dårlig, i perioder nærmest som en amøbe som manglet sin ene hjernecelle.

Så når det ble barn her, enda så dårlig jeg var, uten medisin, på Neo-Mercazole, på block and replace (NM+Levaxin), radioaktivt jod, manglende effekt av Levaxin og full pakke, da er det håp for dere også.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Heisann og baremei: Tusen takk for gode nyheter! Jeg antar jo at det også har gått bra med deres små siden dere ikke skriver noe om det! Det er godt å vite! Skal til endokrinolog i morgen og grugleder meg veldig!

Igjen.. TUSEN TUSEN TAKK for at dere viste noen gladnyheter også! Ikke så kjekt å være i familieplanleggingsfasen og ikke kunne gjøre noe som helst med det.. :(

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    10

Standard

Hei!
    Endokrinologen min har sagt at man kan gå gravid hvis man bruker en dose på 20mg/dag Neo-M eller mindre. Samme dose gjelder v amming.

(edit: feil tekst fjernet av administrator, lagt til i eget innlegg)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Har sittet litt samme opplevelse innimellom ja - noen leger sier ditt og noen datt - i lærebøkene står det også litt forskjellig. Tom. endokrinologer sier litt forskjellig..... Dette gjør det omtrent umulig for oss som bare er vanlig folk å forholde oss til.....

Hørte bare et saftig oppgitt sukk fra legen min da jeg ble gravid en mnd. etter å ha sluttet på Neo uten hennes velsignelse....... Trappet ned og forsøkte å slutte med medisin etter veldig kort tid - i ren desperasjon tror jeg - var passe sur for å ha holdt meg frisk i 5år - og samtidig ikke klart å bli gravid..... Graviditeten kom etter en litt vell koselig sydentur...... ETTER at planlegginga var lagt på is...... helt utrolig at vi klarte å bli graveide MED p-piller - men ikke UTEN! Var livredd de første 5 mnd - og turde ikke si et pip til noen før etter ultralyden.....
    - Men gutten ble bra han!

STÅ PÅ FOLKENS - LAG BARN - MEN IKKE FIR EN TOMME PÅ GOD OPPFØLGING UNDER VEIS!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Hei igjen,

Tusen takk for svar Jola! Jeg går på 20 mg Neo- Mercazole nå.. Var hos endokrinolog i går og jeg behandles nå med block and replace metoden, som jeg forstod på han var det ikke forenelig med å bli gravid. Ble jeg gravid så gikk de vel bare over til å behandle med NM. Forstod ikke helt for han snakket egentlig til en student og når folkespråket til og med er gresk for øyeblikket så er i alle fall fagspråket det!.. Studenten spurte også om jeg ikke kunne bli gravid nå, men han sa at det var helst i kraftige tilfeller av Graves dette kunne bli et problem. For øyeblikket er diagnosen min uviss. Jeg hadde 32 på ft4(? er det rett??) og TRAS på 1,4 ( som visst nok var innenfor referanseområdet akkurat. Ref.området er 1,5) og så var det lavt på et eller annet hormon som sendte signaler fra hjernen og til kjertelen. Behandlingstiden er vanligvis ett år, men siden jeg ble karaktisert som et "lett" tilfelle regnet han med at jeg ikke trengte så lang tid så jeg skal tilbake for sjekk om et halvt år. Antar vi klarer å vente så lenge med å bli gravide tenker jeg.. passer fint inn med bryllup også!..

Beate: Må le av historien din da! Ikke uten p- piller, men med!! Bra det ordnet seg tilslutt i alle fall!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Da har jeg vært hos endokrinolog for første gang..

For øyeblikket er diagnosen min uviss. Jeg hadde 32 på ft4(? er det rett??) og TRAS på 1,4 ( som visst nok var innenfor referanseområdet akkurat. Ref.området er 1,5) og så var det lavt på et eller annet hormon som sendte signaler fra hjernen og til kjertelen. Behandlingstiden er vanligvis ett år, men siden jeg ble karaktisert som et "lett" tilfelle regnet han med at jeg ikke trengte så lang tid så jeg skal tilbake for sjekk om et halvt år. Min ft4 var visst ikke sånn kjempehøy. Prøver å tolke ref. området på Haukeland sine sider og der ser det ut som om det er 10,3-24,5. Blir nå behandlet ved hjelp av block and replace. 20 mg NM og 100 mg Levaxin. Endoen mistenker nok graves siden jeg har hatt litt problemer med rennende øyne, men jeg har jo ikke noe særlig antistoffer så derfor konkluderte han med usikker diagnose. Vanlig behandlingstid er ett år, men på grunn av usikker diagnose og at jeg var et "lett angrepet" tilfeller regnet han med at det ikke kom til å ta så lang tid! Skal tilbake om et halvt år og håper at jeg da kan slutte med medisin..

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn