Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 35
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du har nok graves, siden du har antistoffer. Normalt skal de være 0. Forstår ikke at legen mente det var uviss. Bekrefter bare at endokrinologer bare ser på tall...hvis du er såvidt innenfor er du liksom frisk.

les litt rundt her, det er masse å lære.

Min datters antistoffer og graves bare fosvant når hun prøvde glutenfri kost. Da var hun i sin andre graves-episode og de ville operere henne.

nora

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Du har nok graves, siden du har antistoffer. Normalt skal de være 0. Forstår ikke at legen mente det var uviss. Bekrefter bare at endokrinologer bare ser på tall...hvis du er såvidt innenfor er du liksom frisk.
    Frisk var vel aldri et ord han brukte og Graves ligger nok i bakhodet hans, men siden jeg bare var så vidt over ( som jeg forstod på han) så var det vanskelig å si så mye om diagnosen, derfor han ville ha meg inn igjen etter et halvt år og ikke ett. Selve tallene snakket vi ikke så mye om, men referanseverdiene sier jo noe om hva som kan være normalt å ha og ikke. Som det står under referansen på Haukeland sine sider: Selv om resultatet er innenfor referanseområdet kan en ikke utelukke autoimmun sykdom. Man kan jo ha antistoffer selv om man ikke har Graves, og jeg får jo behandling. Teorien angående mitt tilfelle er at jeg ha hatt et "normalt" tilfelle med høyt stoffskifte etter fødsel, men på grunn av to spontanabortert har dette ikke fått gått tilbake på normalt vis slik det skulle ha gjort.

Så han var nok åpen for det meste og ikke bare opptatt av tall. Som lærer i stoffskifte for legestudenter må jeg jo forvente at han vet hva han snakker om.... men frisk er jeg nok ikke!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Akkurat TRAS er det ikke normalt å ha litt av, derimot har normale mennesker 0 i TRAS.
    Det ene er referenseområder, og det andre er hva som er normalt.
    Det er to forskjellige ting.
    Det pleide å stå noe om forskjellen på nettsidene til Fürst blant annet.

Og referanseområdet for ft4 er for eksempel 7-16 her, men jeg vet om ingen som er normal med en ft4 på 7. Dem jeg vet om på levaxin har ft4 i øvre halvdel. Og det stikker mange innom her med lav ft4 innenfor referanseområdet, men de er ikke friske.

referanseområdet er når man tar for eksempel 100 blodprøver tilovers fra kolesterolscreening og tester for resultatene, og tar vekk de 2,5 høyeste og 2,5% laveste reaultater. Det er selve definisjonen.

Hvor mye levaxin tar du i tillegg til neo-mercazolen? du får vel blodprøver for å sehvor du har havnet ang. ft4 etter noen få uker og ikke først etter et halvt år?

Foresten så er graves kjent for å vare ettogethalvt år, og ofte brenner den ut av seg elv etter 18 mnd. Man tar prøver og følger TRAS og når den er forsvunnet, kan man prøve å seponere neo-mercazole, etter først å ha trappet ned og brukt mindre og mindre.
    Det foregår forresten en petition for å få laget mindre tabletter siden dosen er for stor for denne delen av behandlingen. det kan være et stort problem for pasientene å kunne dele tablettene likt i så små biter....

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Jeg tok jo nye blodprøver nå på tirsdag og da var det to og en halv uke siden sist. Har ikke fått svar på de enda, endokrinologen skulle ringe meg, men om jeg ikke hører noe i dag så ringer jeg legekontoret mitt senere for jeg ba han sende svarene der også. Han sa at normalt sett så skulle stoffskiftet mitt være stabilisert etter ca fire uker. Han sa jeg skulle til legen min for å sjekke hvordan det lå an om en ca to måneder og så skal jeg tilbake til endokrinologen 3. september. Jeg tar en tabelett med levaxin nå, 100 mg var det vel.

For nå håpe at jeg ikke er første pasienten han behandler sånn at han vet hva han snakker om!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hehe ---mikrogram var det nok. Hunder bruker i størrelsen milligram, og ca halvannen milligram kan være vanlig.

Dosen levaxin er høyst individuell. Mange av dem med hashimotos (oss som er på hypothyreose-delen av forumet) sliter i ett eller to år for å finne sin dose. Man justerer dosen ca alle seks-åtte uker. Oftest bruker man en dose som bringer ft4 og ft3 omtrent like høyt i sitt referanseområde, og ca to tredeler opp er kanske vanlig. Det nøyaktige tallet er individuelt.
    Dere som har graves får ofte en lav TSH i mange måneder selv på neo-mercazole og det samme gjelder som for oss, at man må medisinere etter symptomer og ofte er det ft4 som stemmer og ikke TSH. Altså du må være obs på at både ft4 og TSHkan være lav, og at man da må se på ft4 og få den et sted i den øvre halvdelen av referanseområdet (holder ikke at ft4 er såvidt klar av bunnen---ser det alt for ofte med tilhørende hyposymptomer)

Bra du får bra oppfølging.
    Du kan lese litt på forumene hvor Elaine Moore (graves-pasient og forfatter) er, samt hennes webside. http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... b-thyroid2
    http://www.suite101.com/writer_articles.cfm/daisyelaine
    http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... se/88875/1
    http://autoimmunedisease.suite101.com/b ... _stressors
    http://www.suite101.com/articles.cfm/graves_disease
    http://www.suite101.com/welcome.cfm/graves_disease
    http://www.suite101.com/articles.cfm/gr ... sease/more

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av jola
    Hei!
    Endokrinologen min har sagt at man kan gå gravid hvis man bruker en dose på 20mg/dag Neo-M eller mindre. Samme dose gjelder v amming.
    Det stemmer ikke med hva min endokrinolog sa, overlege på Thyreoidea-klinikken på Aker: HVIS man må bruke den type medisin under svangerskapet bytter man til Propyltiouracil, som kal ha færre kjente bivirkniger for fosteret.

Dessuten forsøker man gjerne å slutte med den typen medisin, siden svangerskapet ofte justerer seg stoffskiftet underveis, slik at man vanligvis trenger mer tyroxin (men kjertelen går ofte bananas etterpå igjen).

For dem med "bare" lavt stoffskifte pleier behovet for tyroxin å øke med så mye som 1/3, ca 30-35%, i løpet av første trimester, og for dem som trenger å "slå ned" stoffskiftet vil dermed behovet for f.eks. Neo-M eller propyltiouracil å minke.

Jeg gikk på Neo-M når jeg oppdaget at jeg var gravid, bare 3 uker uti svangerskapet, måtte slutte og se hvordan det gikk, for evt. å vurdere propyltiouracil. 6 måneder tidligere hadde jeg fått radiojod for å "nuke" toksiske knuter.

Blodprøver ble tatt hver 3. uke eller når jeg kjente at noe var i forandring.
    Jeg trengte ikke å begynne med propyltiouracil, men måtte øke dosen med Levaxin ganske raskt. 3 dager etter fødselen skulle jeg igjen redusere dosen med Levaxin med 1/3, fremdeles vha hyppige blodprøver.

Og ja, barna ble bra, de, nå 13 og 5 år (og et halvt!).

Med førstemann hadde jeg antakelig begynt å få problemer med stoffskiftet et par år tidligere, med nr. 2 var det alt styret over

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

TSH er det det som går fra hjernen og som forteller hvor mye skjoldbruskkjertelen skal produsere?? Litt gresk den terminologien enda! Han endokrinologen skulle liksom ringe meg for å informere om prøveresultatet, men har ikke hørt noe enda.. Ringte til legen min nå, legesekretæren kunne jo selvfølgelig ikke oppgi noe resultat, de hadde visst fått det i går.. Nå skulle hun gi beskjed til legen min om hun måtte ringe meg.. Hun leste litt fra epikrisen hvor det stod at jeg lå i et sånt grenseområde så derfor skulle jeg sjekkes igjen om 1-2 mnd hos lege og om ca 6 mnd hos endokrinolog. Har fått time der 3. september og hos legen 19. juni.

Mikrogram ja... visste ikke at det var noe som het det en gang.. Hvor lang tid tar det før Levaxin virker? Følte meg en god del bedre etter kort tid på NM, og nå har jeg voldsom energi! Er det noen fare for at at jeg kan bli høy eller lav i stedenfor normal når jeg går på sånn block and replace medisinering?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Kommer an på om du har vært heldig og akkurat truffet din riktige dose....vi hypo bruker ofte lang tid på å finneriktig dose. Dere hyper har et tilleggsmoment, det er at dere kan bli satt på for lav dose fordi TSH ofte lenge fforblir lav pga disse blokkerende antistoffer....det er det Elaine Moore skriver om av erfaring.
    Hvis du har mye energi så har du enten litt høy dose eller passe..... Spennede å se hva prøvene viser.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Gulp...

Etter å ha prøvd lenge og vel på å bli gravid uten resultat så velger det å skje når vi IKKE prøver og i tillegg bruker prevansjon!!

Vi har mottatt den positive testen med skrekkblandet fryd og med virkeligheten ganske langt framme i pannen! Jeg har gått på medisin knapt en måned.. Følte meg mye bedre når jeg bare gikk på NM, men begynte på kombinasjon med Levaxin og ble dårlig.. dette kan jo også ha med graviditeten å gjøre.. Har sluttet på levaxin nå siden endoen sa at man ikke kunne gå på kombinasjonsbehandling når man var gravid! Skal til legen i morgen, får høre hva hun sier.. men jeg er ganske redd.. Det var jo slett ikke planlagt at dette skulle skje nå, derfor prevansjon!!.. sukk..

Går på laveste dose NM nå 20 mg pr dag fordelt på 2 gr daglig. Jeg får enten den andre typen medisin eller så håper jeg at jeg kan gå ned på dosen siden jeg har lest at man har høyere dose NM når man også tar Levaxin.. Iflg en artikkel jeg har lest i dag kan man gå på vedlikeholdsdose NM selv om man er gravid, men dette varierer vel fra lege til lege kan jeg tenke meg..

Jeg hadde negativ TRAS og derfor er legen usikker på om jeg har graves eller vanlige problemer med stoffskifte som følge av fødselen til sønnen min for 15 mnd siden og to aborter..

Håper alt går bra, men er forberedt på det verste! Om det er noen som har tips eller råd så tas dette i mot med takk før legetimen i morgen!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Oppdatert....

Legen min var optimistisk. Hun trodde nok det at jeg bare hadde trengt at kroppen skulle komme i gjenge igjen! For når jeg var på Haukeland og tok blodprøver 6. mai så var jeg helt normal!! Fikk da en type kombinasjonsbehandling, en medisin for høyt stoffskifte og en for lavt. Dette for at kjertelen min ikke skulle produsere noe som helst selv. Medisinen for lavt stoffskifte er egentlig bare et naturlig hormon som de med lavt stoffskifte mangler. Poenget er at han spesialisten jeg var til (endokrinologen eller endoen) sa til studentene at det IKKE var farlig å være gravid med mindre man hadde alvorlig Graves, det er da ikke sikkert at jeg har denne sykdommen og har jeg det så er den i alle fall ikke alvorlig, men at jeg kunne ikke gå på kombinasjonsbehandlingen. Sluttet derfor for medisinen for lavt stoffskifte i går og fortalte dette til legene min. Hun var ikke sikker så hun ringte vakthavende endo på Haukeland og fikk der beskjed om at jeg kunne bare gå på kombinasjonsbehandling, men jeg måtte endre høyt stoffskiftemedisin til et annet merke.. Dette derimot fikk legen min IKKE lov til å skrive ut, han skulle selv ringe meg i dag for å få meg inn på en time på Haukeland i morgen.. sukk.. Greit å få oppfølging da, men hadde vært greit om de var enige også! Sjekket litt på nettet angående sånn kombinasjonsbehandling i går og jammen skal jeg ta med meg de artiklene i morgen! For med denne behandlingen så holder de meg på jevn dose medisin i stedenfor å senke den når jeg blir normal og det må jo være bedre for barnet om jeg går ned i dose??? Litt oppgitt, men likevel ved godt mot!

Legen min sa i alle fall at jeg skulle få komme på undersøkelse hos henne så ofte jeg bare ville!! Håper de snart sender meg på UL da ;)

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn