Side 4 av 4 Først ... 234
Viser søkeresultater 31 til 35 av 35
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard Re: Oppdatert....

Hei!

Hyperthyreose er en vanskelig sykdom å behandle. Legene er uenige om behandling av gravide..... og om hvor mye / hvilke medikamenter som er ok... Det varierer også med hvor du er i svangerskapet hva som regnes som ok eller ikke. Kort oppsumert:

1) Noen sier: Ikke bruk kombinasjonsbehandling. Ikke gi NeoMercazole
    men bytt til Propyltiuracil. Gi dette i lavest mulig dose.
    2) Andre sier - NeoMercazole er ok hv. dosen er tilstrekkelig lav.
    3) Kombinasjonsbehandling er ok hvis dosen av Propyltiuracil er tilstrekkelig lav. NeoMercazole/ propyltiuracil paserer morkaka lettere enn Thyroxin- dette kan være et problem ved høye doser.

Helt gennerelt: De fleste opplever å bli bedre under svangerskap. Imunsystemet svekkes for at du ikke skal frastøte barnet - som
    bi-effekt vil Graves-sykdom bli mindre hissig (andre årsaker til høyt stoffsikfte hvet jeg lite om). Mange kan slutte helt med medicin etter
    3-4 mnd. Hvis du ikke har målbar TRAS er dette et veldig godt tegn!

- Dette går nok bra - men du ma passe på å gå ofte til kontroll å få tatt prøver gjevnlig! - Husk - det skal også tas TRAS prøver.
    - Barnets utvikling og vekst skal følges med spesielt - du skal til kontroll hos hos spesialist eller lege veiledet av spesialist - IKKE til jordmor under svangerskapet. De har ikke kompetanse på dette.

Lykke til

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Var til endokrinolog på fredag og da han ringte meg om torsdagen var han enig med meg i at jeg ikke skulle bruke levaxin heller, han ville at jeg ikke skulle bruke noe, noe som passer meg bra. Skal tilbake til han om ca to uker. Tok blodprøver nå på fredag og skal ta nye i begynnelsen av neste uke. Jeg skulle følges godt opp av de sa endokrinologen og legen min har også sagt seg villig til å følge meg opp så mye som jeg vil! Kjennes ganske godt å vite. Endokrinologen sa at jeg også bare måtte ringe de om jeg følte for det!

Skulle jeg måtte bruke det så var det propyltiuracil, men vi håper at jeg skal slippe noe som helst og da skulle jeg gå på lavlav dose.. Det jeg har lest om kombinasjonsbehandling er at det ikke er anbefalt i og med at en må gå på høye doser NM/P for at det skal virke. Normalt vil en jo senke dosen når man blir "normal", men det gjør en ikke når en går på kombinasjonsbehandling. Jeg var jo kommet innenfor normalen etter to og en halv ukes behandling på 10*2 mg NM pr dag.. Dette er i alle fall sånn jeg har tolket det jeg har lest.. Correct me if I'm wrong!

Jeg tror dette skal gå bra. Føler meg i alle fall annerledes enn de andre gangene hvor jeg har mistet. Jeg kan jo faktisk kjenne noe, men jeg er likevel veldig nervøs fortsatt.. og det er jo veldig tidlig enda! Skal føle meg tryggere når jeg er kommet til seks uker uten blødning! (neste mandag)

Målbar TRAS, er det 0? Sist hadde jeg negativ TRAS, men jeg hadde litt antistoffer som lå innenfor referanseområdet.. Blir spennende å se hva jeg har denne gangen! Føler meg i alle fall mye bedre nå enn da jeg gikk på Levaxin og NM.. Pulsen har roet seg og det samme har skjelvingen og svimmelheten!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Når jeg tok blodprøver hos endokrinologen 6. mai så viste det seg at jeg var stabilisert som de kaller det, men antistoffene var på samme nivå som første gangen.. de hadde også målt noen andre antistoffer (TPO?) som var godt innenfor referanseområdet. Tror ikke jeg har hørt om det antistoffet før.. Måtte inn igjen til endokrinologen for en uke siden fordi jeg klarte å bli gravid selv om vi brukte prevansjon ! Får nå god oppfølging og har sluttet på all medisin foreløpig, men blir spennende å se hvordan blodprøvene mine var når jeg var hos endokrinologen. Føler meg i alle fall mye bedre nå! Skal tilbake til endoen på onsdag...

Jorun Gjest

Thumbs up Sv: Gravid med høyt stoffskifte?

Hei! For noe tull at man ikke bør bli gravid med høyt stoffskifte. Ja, går man på neo merkazole bør man på ingen måte bli gravid. Men går man på thyroxin er ikke dette noen problem. Ble gravid og økte dosen under graviditet. Gikk helt fint og babyen var ikke liten men faktisk over gjennomsnittet 3,8. Det viktigaste er å sjekke stoffskiftet med legen hyppig under graviditet. Da går det helt fint. Venter nå mitt andre barn med høyt stoffskifte. Legen sier at dette får helt fint.

Uregistrerte Gjest

Standard Sv: Gravid med høyt stoffskifte?

Tror du har misforstått litt her. Hvis du har høyt stoffskifte er behandlingen Neomercazole eller Propyltiuracil som begge passerer morkaka og kan skade barnet. Levaxin/thyroxin er behandling for LAVT stoffskifte, og erstatter bare hormonet som mangler og skader ikke barnet. Er du operert eller har tatt radiojod har du ikke høyt stoffskifte - du har lavt, og behandles for det!

Side 4 av 4 Først ... 234

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn