Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Gravid med høyt stoffskifte?

Hei,

Er det noen som har våget å bli gravid med høyt stoffskifte før det var normalisert? Eller fått tillatelse til det? Hva har verdiene deres lagt på da? Jeg har ikke fått mine verdier enda. Venter (forhåpentligvis ikke) mensen på mandag, samme dag som jeg skal til legen.. har allerede hatt to aborter som mest sannsynlig kom av uoppdaget høyt stoffskifte. Fikk en sønn for 14 mnder siden og abortene er kommet etter det. Svangerskapet med han gikk helt fint.. Både håper og ikke håper at jeg er gravid.. de forrige abortene var liksom tilfeldig, sikkert en grunn, feil ved foster etc, men om jeg aborterer nå så er det vel på grunn av stoffskiftet og det er ikke noe særlig å tenke på...

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Legebesøk

Skal til legen på mandag. Var og testet stoffskiftet mitt for to uker siden og fikk beskjed i forrige uke om at det var fior høyt så jeg måtte ta flere tester. Var tilbake på mandag for å ta disse...

Hva bør jeg spørre om, være obs på etc når jeg skal tilbake på mandag. Har lest litt her inne, men jeg må si at mye av det det er snakk om virker nærmest som gresk for meg!!.. Noen tips?

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

hei
    jeg er ny i dette selv,men har slukt det meste av informasjon om dette alt
    du sier litt lite om hvordan du har det og slik,og hvilke prøver som er tatt.
    men jeg kan fortelle det jeg opplever selv.
    mine prøver var innenfor "normalen"men økte såpass fort at jeg har fått symtomene og all elendighet dette fører med seg.
    jeg har gått litt ned igjen på forrige prøve,så jeg slipper medisinering mot dette for øyeblikket,men når det er sagt så er dette en veldig ubehagelig sak.

symptomer du kan få er jo hjertebank,høy puls,nervøsitet,veldig uro,svimmelhet,vondt i bringa...osv

jeg begynte selv med veldig uro og høy puls.har fått medisiner mot pulsen(betablokkere)selo-zok disse roer jo ned endel,men man kjenner nok mye uansett.

skriv litt om hva du lurer på osv så blir det litt lettere å svare deg

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Er ikke så lett å spørre når man ikke vet skjønner så mye av hva som skjer, har jo ikke snakket med legen etter at jeg fikk beskjed om at stoffskiftet mitt var for høyt, fikk bare brev i posten og var innom laben for å ta blodprøvene...men skal prøve..

Gikk egentlig til legen fordi jeg trodde stoffskiftet mitt var lavt.. var veldig trøtt og svimmel + at jeg hadde gått mye opp i vekt. Merker nå at jeg har høy puls og blir lett anpusten, men trodde jo at dette hadde med at jeg var i dårlig form å gjøre. Har også tendenser til skjelving på hender og bein, samt MYE hodepine!

Hvilke prøver som ble tatt vet jeg ikke sikkert. Det var tre ting som skulle testes nå sist jeg var og tok blodprøve og det ene var nok antistoffene og de andre var kanskje T3 og T4??? Ikke sikker..

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

det er jo helt riktig det du skriver i forhold til opplevelsene av formen.

både høyt og lavt kan ha ganske like symtomer har jeg skjønt.
    det er riktige prøver som skal tas med de du sier der ja,det som da skjer videre er jo at hvis de kontroll prøvene fortsatt er for høye,vil du ok mest sannsynlig bli medisinert,som regel så bruker de å prøve tabletter først(neo.mecrasol)de bruker også jod stråling,og eventuelt operasjon.
    dette er jo skjoldbruskkjertelen som gjør at vi blir syke,og i dårlig form,da denne produserer for mye thyroxin.
    man kan jo håpe at sykdommen brenner ut av seg selv,men det tar lang tid det også.
    du burde sjekke pulsen din, hvis denne blir høy bør du ha puls senkende medisiner,fordi kroppen i en slik situasjon går på høy gir m alle organer

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard Re: Gravid med høyt stoffskifte?

Ã… bli gravid med veldig høyt stoffskifte og før stoffskiftet er stabilisert er vel bortimot umullig? Ã… blir en gravid - så er det litt av et medisinsk opplegg som skal til for å følge med at det går bra......
    Ã… bli gravid med høyt stoffskifte er IKKE anbefalt - Barna blir små og underutviklede og kan få varige men...... Ã… bli gravid mens en går på store doser med Neo-Mercazole er også strekt frarådd - dette er fordi medisinene paserer morkaka og påvirker fosteret slik at barnet får lavt stoffskifte - med fare for hjerneskade.
    Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg ringt legekontoret for å fått P-piller på røde rappen! Synes faktisk det er uansvarlig av legen din å ikke ha tilbudt deg det allerede! Håper for din del at du har funnet ut at du ikke er gravid nå- det hadde i allefall jeg håpet hvis jeg var deg!

Lykke til hos legen!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Jeg hadde ikke sånt kjempehøy stoffskifte, men nok til at jeg får medisin for det. Går på 2*2 5 mg Neo- Mercazole pr dag. Jeg vet ikke hva som er store doser?? I følge pakningsvedlegger går jeg på laveste dose. Skal tilbake til legen 9. mai og da tror jeg hun nærmest forventet at jeg var kommet ned i lavt stoffskifte for hun snakket om at jeg kanskje måtte ha en tilleggsmedisin, og slik jeg forstod det var det for lavt stoffskifte...

Har ingen planer om å bli gravid akkurat for øyeblikket, men siden jeg fikk beskjed en uke før jeg ventet mensen at jeg hadde for høyt stoffskifte var det vanskelig å reversere.. Glemte å spørre om hvor høyt det var, men både legen og legesekretæren sa at det var litt over verdiene, iflg legesekretæren var det to verdier som var så vidt over normalen. Skal også til endokrinolog, regner med jeg får vite litt mer da...

At det er vanskelig å bli gravid har jeg ikke merket.. har også normal syklus med eggløsning. Men jeg har abortert da. Legen mente at grunnen til at jeg hadde høyt stoffskifte har kommet som vanlige etter- fødsel- svingninger, men på grunn av abortene mine så har det vedvart i stedenfor å normalisere seg.

Jeg har også fått tilbud om p- piller, men det tåler ikke kroppen min så det takket jeg nei til. Her blir det nok kondom framover...

Takk for at du svarte!

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Jeg hadde visst litt for høyt,men glemte å spørre hvor høyt det var eller etter en utskrift av blodprøvene mine.. Går på 20 mg Neo- Mercazole pr dag nå. Skal tilbake til legen for sjekk 9. mai og da hørtes det ut som om hun forventet at jeg hadde fått lavt stoffskifte.. Skal også til endokrinolog for sjekk. Håper ting ordner seg kjapt!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Ved høyt stoffskifte kan jo kjertelen være iorden - men den jages opp til for høy produksjon på grunn av antistoffer (TRAS) i blodet.
    En prøver å ta knekken på disse med Neo-Merc. og greier man det er man frisk.
    Men langvarig behandling nedsetter kjertelaktiviteten så mye at det kan hende at en også må gi Levaxin.

TRAS målinger vil reflektere behandlingens effekt, og når disse kommer under et visst nivå kan en redusere Neo.M. dosen.

Det blir somregel noe dosejonglering .....
    Og det tar tid .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

2x2 regnes som ganske mye ja..... 1/2 - 1 tabl er det de fleste regner som en vedlikeholdsdose. Gravide bør ned på en tabl. eller mindre. - men anbefales gjør det IKKE! Det skal veldig lite til før barnet påvirkes. - svingninger i stoffskiftet er ikke bra...... uavhengig av meidisndose. Hvis du er anbefalt kombinasjonsbehandling med både NeoMercazole og Levaxin - betyr det somregel at legen mener stoffskiftet ditt er vanskelig å holde stabilt. Kombinasjonsbehandling frarådes dessuten under graviditet - nettopp fordi du da må ta større doser NeoMercazole...... Kroppen din kan også ha et stoff som heter TRAS i lange tider - selv etter at du har sluttet med medicin, - dette kan også påvirke barnet. Bruk tida hos enokrinologen godt! Erfaringsmessig kan allmenleger finne på å si utolig mye rart........ Dette er kompliserte saker! Lykke til! Og for all del ikke forhast deg. - Undersøk godt på forhånd - slik at du hvet hva du går til.

Side 1 av 4 123 ... Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn