Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    4

Standard Pigmentering og Levaxin, sammenheng?

Hei

Jeg har lavt stoffskifte og begynte på Levaxin for 2 år siden, med en gang fikk jeg problemer med pigmentering på overleppa, er det noe som vet eller har erfart om man kan få det av Levaxin?

Jeg begynte på nye p-piller på samme tid, så det kan jo være det, bytta p-pille merke 2 ganger for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.
    Slutta med p-pillene i januar for å teste ut om det er de jeg får pigmentering av, men det går ikke bort, så det er defor jeg lurer på om det kan være Levaxinen.
    Er helt fortvila og vet ikke hva jeg skal gjøre, det er ikke spesiellt morro å ha mørk pigmentering på overleppa :(
    Hvis Levaxinen er årsaken, blir jeg jo aldri kvitt det da, siden man må gå på den medisinen resten av livet..

Blir glad for alle svar, tips, råd
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Hei.
    Kom og gikk litt dette, men nå er det iorden, og velkommen da !
    Jeg vet at overskudd av ACTH gir pigmentering.
    Men på overleppa ??? Tannkjøttet har jeg hørt, eller i furene i håndflaten, men kan visst komme over alt.
    http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332053
    http://www.helsenytt.no/artikler/addisons_sykdom.htm
    Kan det være noe slikt bør du bestille time.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    4

Standard

Takker for det og takker for svar.

Har ikke hørt om at ACTH, så det må jeg lese og undersøke litt om.
    Det er bare på overleppa og er ikke "brun" andre steder.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Har ikke hørt om den før.
    Men pigmentering kan jo som kjent forekomme ved graviditet og ved høyt ACTH.
    Har du kanskje noe sånt? Sjekk www.healinglight.com men det handler om Schmidt syndrom.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    4

Standard

Tror ikke jeg har høyt ACTH, siden det bare er på overleppa og gravid er jeg heller ikke.

Kom ikke inn på den siden du la ved, site unavailable.
    Søkte på Schmidt syndrom, men jeg har ikke det heller.

Takker for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

jammen var siden borte. Schmidt syndrom er samtidig autoimmun thyreoideasykom med addison, mer komplisert er det ikke.
    Men det er plenty på Schmidt syndrome på nettet, prøvd å taste det inn i google? Wiki fins også.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

det er sannsynligvis p-piller, det er en vanlig bivirkning. spesielt på de som inneholder mest gestagen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

forresten ei venninne av meg som har det - hun også på overleppen

hvis det tiltar ville jeg byttet merke igjen. de pigmentflekkene går jo nødvendigvis ikke bort, og du bør være nøye med høy solfaktor. det kan forverre seg litt i solen, så pass ekstra på i sommer

selv fikk jeg bare masse strekkmerker

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    4

Standard

Det kommer nok av p-pillebruk ja, irriterende. Bruker ikke p-piller nå, men kunne tenkt meg å begynne på igjen, men vet ikke helt om jeg tørr det, redd det skal bli verre. Usikker på hva slags merke det er best å bruke, men det spiller sikkert ingen rolle, får man pigmentering av p-piller, får man det sikkert samme hva slags merke man bruker.

Blir verre av sol ja, selv om jeg bruker solfaktor 60 blir det verre, så jeg må dekke til området helt..

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Soling enten ute eller i soliarium mens man bruker antibiotika kan også forårsake hyperpigmentering. Den typen som desverre ikke forsvinner...
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn