Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Legebesøk

Skal til legen på mandag. Var og testet stoffskiftet mitt for to uker siden og fikk beskjed i forrige uke om at det var fior høyt så jeg måtte ta flere tester. Var tilbake på mandag for å ta disse...

Hva bør jeg spørre om, være obs på etc når jeg skal tilbake på mandag. Har lest litt her inne, men jeg må si at mye av det det er snakk om virker nærmest som gresk for meg!!.. Noen tips?

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

hei
    jeg er ny i dette selv,men har slukt det meste av informasjon om dette alt
    du sier litt lite om hvordan du har det og slik,og hvilke prøver som er tatt.
    men jeg kan fortelle det jeg opplever selv.
    mine prøver var innenfor "normalen"men økte såpass fort at jeg har fått symtomene og all elendighet dette fører med seg.
    jeg har gått litt ned igjen på forrige prøve,så jeg slipper medisinering mot dette for øyeblikket,men når det er sagt så er dette en veldig ubehagelig sak.

symptomer du kan få er jo hjertebank,høy puls,nervøsitet,veldig uro,svimmelhet,vondt i bringa...osv

jeg begynte selv med veldig uro og høy puls.har fått medisiner mot pulsen(betablokkere)selo-zok disse roer jo ned endel,men man kjenner nok mye uansett.

skriv litt om hva du lurer på osv så blir det litt lettere å svare deg

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Er ikke så lett å spørre når man ikke vet skjønner så mye av hva som skjer, har jo ikke snakket med legen etter at jeg fikk beskjed om at stoffskiftet mitt var for høyt, fikk bare brev i posten og var innom laben for å ta blodprøvene...men skal prøve..

Gikk egentlig til legen fordi jeg trodde stoffskiftet mitt var lavt.. var veldig trøtt og svimmel + at jeg hadde gått mye opp i vekt. Merker nå at jeg har høy puls og blir lett anpusten, men trodde jo at dette hadde med at jeg var i dårlig form å gjøre. Har også tendenser til skjelving på hender og bein, samt MYE hodepine!

Hvilke prøver som ble tatt vet jeg ikke sikkert. Det var tre ting som skulle testes nå sist jeg var og tok blodprøve og det ene var nok antistoffene og de andre var kanskje T3 og T4??? Ikke sikker..

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    oppland
    Meldinger
    14

Standard

det er jo helt riktig det du skriver i forhold til opplevelsene av formen.

både høyt og lavt kan ha ganske like symtomer har jeg skjønt.
    det er riktige prøver som skal tas med de du sier der ja,det som da skjer videre er jo at hvis de kontroll prøvene fortsatt er for høye,vil du ok mest sannsynlig bli medisinert,som regel så bruker de å prøve tabletter først(neo.mecrasol)de bruker også jod stråling,og eventuelt operasjon.
    dette er jo skjoldbruskkjertelen som gjør at vi blir syke,og i dårlig form,da denne produserer for mye thyroxin.
    man kan jo håpe at sykdommen brenner ut av seg selv,men det tar lang tid det også.
    du burde sjekke pulsen din, hvis denne blir høy bør du ha puls senkende medisiner,fordi kroppen i en slik situasjon går på høy gir m alle organer

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Jeg hadde visst litt for høyt,men glemte å spørre hvor høyt det var eller etter en utskrift av blodprøvene mine.. Går på 20 mg Neo- Mercazole pr dag nå. Skal tilbake til legen for sjekk 9. mai og da hørtes det ut som om hun forventet at jeg hadde fått lavt stoffskifte.. Skal også til endokrinolog for sjekk. Håper ting ordner seg kjapt!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Ved høyt stoffskifte kan jo kjertelen være iorden - men den jages opp til for høy produksjon på grunn av antistoffer (TRAS) i blodet.
    En prøver å ta knekken på disse med Neo-Merc. og greier man det er man frisk.
    Men langvarig behandling nedsetter kjertelaktiviteten så mye at det kan hende at en også må gi Levaxin.

TRAS målinger vil reflektere behandlingens effekt, og når disse kommer under et visst nivå kan en redusere Neo.M. dosen.

Det blir somregel noe dosejonglering .....
    Og det tar tid .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard Da har jeg vært hos endokrinolog for første gang..

For øyeblikket er diagnosen min uviss. Jeg hadde 32 på ft4(? er det rett??) og TRAS på 1,4 ( som visst nok var innenfor referanseområdet akkurat. Ref.området er 1,5) og så var det lavt på et eller annet hormon som sendte signaler fra hjernen og til kjertelen. Behandlingstiden er vanligvis ett år, men siden jeg ble karaktisert som et "lett" tilfelle regnet han med at jeg ikke trengte så lang tid så jeg skal tilbake for sjekk om et halvt år. Min ft4 var visst ikke sånn kjempehøy. Prøver å tolke ref. området på Haukeland sine sider og der ser det ut som om det er 10,3-24,5. Blir nå behandlet ved hjelp av block and replace. 20 mg NM og 100 mg Levaxin. Endoen mistenker nok graves siden jeg har hatt litt problemer med rennende øyne, men jeg har jo ikke noe særlig antistoffer så derfor konkluderte han med usikker diagnose. Vanlig behandlingstid er ett år, men på grunn av usikker diagnose og at jeg var et "lett angrepet" tilfeller regnet han med at det ikke kom til å ta så lang tid! Skal tilbake om et halvt år og håper at jeg da kan slutte med medisin..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du har nok graves, siden du har antistoffer. Normalt skal de være 0. Forstår ikke at legen mente det var uviss. Bekrefter bare at endokrinologer bare ser på tall...hvis du er såvidt innenfor er du liksom frisk.

les litt rundt her, det er masse å lære.

Min datters antistoffer og graves bare fosvant når hun prøvde glutenfri kost. Da var hun i sin andre graves-episode og de ville operere henne.

nora

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Bææææærgen!
    Meldinger
    33

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Du har nok graves, siden du har antistoffer. Normalt skal de være 0. Forstår ikke at legen mente det var uviss. Bekrefter bare at endokrinologer bare ser på tall...hvis du er såvidt innenfor er du liksom frisk.
    Frisk var vel aldri et ord han brukte og Graves ligger nok i bakhodet hans, men siden jeg bare var så vidt over ( som jeg forstod på han) så var det vanskelig å si så mye om diagnosen, derfor han ville ha meg inn igjen etter et halvt år og ikke ett. Selve tallene snakket vi ikke så mye om, men referanseverdiene sier jo noe om hva som kan være normalt å ha og ikke. Som det står under referansen på Haukeland sine sider: Selv om resultatet er innenfor referanseområdet kan en ikke utelukke autoimmun sykdom. Man kan jo ha antistoffer selv om man ikke har Graves, og jeg får jo behandling. Teorien angående mitt tilfelle er at jeg ha hatt et "normalt" tilfelle med høyt stoffskifte etter fødsel, men på grunn av to spontanabortert har dette ikke fått gått tilbake på normalt vis slik det skulle ha gjort.

Så han var nok åpen for det meste og ikke bare opptatt av tall. Som lærer i stoffskifte for legestudenter må jeg jo forvente at han vet hva han snakker om.... men frisk er jeg nok ikke!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Akkurat TRAS er det ikke normalt å ha litt av, derimot har normale mennesker 0 i TRAS.
    Det ene er referenseområder, og det andre er hva som er normalt.
    Det er to forskjellige ting.
    Det pleide å stå noe om forskjellen på nettsidene til Fürst blant annet.

Og referanseområdet for ft4 er for eksempel 7-16 her, men jeg vet om ingen som er normal med en ft4 på 7. Dem jeg vet om på levaxin har ft4 i øvre halvdel. Og det stikker mange innom her med lav ft4 innenfor referanseområdet, men de er ikke friske.

referanseområdet er når man tar for eksempel 100 blodprøver tilovers fra kolesterolscreening og tester for resultatene, og tar vekk de 2,5 høyeste og 2,5% laveste reaultater. Det er selve definisjonen.

Hvor mye levaxin tar du i tillegg til neo-mercazolen? du får vel blodprøver for å sehvor du har havnet ang. ft4 etter noen få uker og ikke først etter et halvt år?

Foresten så er graves kjent for å vare ettogethalvt år, og ofte brenner den ut av seg elv etter 18 mnd. Man tar prøver og følger TRAS og når den er forsvunnet, kan man prøve å seponere neo-mercazole, etter først å ha trappet ned og brukt mindre og mindre.
    Det foregår forresten en petition for å få laget mindre tabletter siden dosen er for stor for denne delen av behandlingen. det kan være et stort problem for pasientene å kunne dele tablettene likt i så små biter....

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn