Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Får ikke prøve Liothyronin

Har hatt en skikkelig nedtur i dag.

Har ved siste to målinger hatt "perfekte resultater" - TSH 0,8 og 1,3, FT4 22,3 begge gangene (så vidt over øvre grense). Opplever selv at jeg fortsatt ikke er bra - ALLTID manglende energi, muskel/ leddsmerter, søvnproblemer (stort søvnbehov, dårlig søvn) og meste frustrerende av alt, hodet mitt er ikke med. Glemmer, mister, roter, har problemer med å finne ord, sier feil ord uten å høre det selv osv. Tørr hud, tynt og dårlig hår.

Fastlegen min har vært veldig ålreit, og er oppriktig opptatt av å hjelpe meg. Men nå har hun tydeligvis kommet til veis ende. Jeg foreslo at jeg kunne få prøve Lio - noe til og med legene på Ullevål i sin tid mente jeg skulle om jeg ikke følte meg 100% på levaxin. Hun hadde ingen pasienter som hadde gått på kombinasjonsbehandling, og ville snakke med Aker for å få råd. Aker sier da at prøvene mine er perfekte, at det hele nok bare følger av påkjenningene jeg har vært gjennom (les: psykisk), og at Lio ikke var å anbefale fordi det "forstyrrer" TSH. Det ville være umulig å følge meg opp på en god måte om jeg fikk Lio..

Og fastlegen min vil ikke gjøre annet enn ekspertene anbefaler. Så her sitter jeg. Med skjegget i postkassa. Og får vel snart bare innse at livet aldri blir som før, og at jeg kommer til å ha det dritt resten av livet. Fastlegen ville jeg skulle komme til henne igjen om tre uker, så skulle vi se hvordan jeg følte meg da. Tror ikke jeg gidder det, nei. Har holdt på i sju år nå, og orker ikke mer. Hva skulle skje om tre uker liksom? Ta noen nye perfekte blodprøver og gå hjem igjen?

Bare gi opp og innse at jeg ikke skal være i full jobb, ikke ha et sosialt liv, alltid beklage for ungene at jeg er så sliten at jeg ikke orker ditt og datt, aldri være meg selv igjen. For det viktigste er at TSH-prøvene er troverdige.

Møkkadag!

Måtte bare få sagt det :evil:

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du kan selv bestemme etter norsk lov.

Du oppgir ingen resultater på ft3.

det fins mange titusener postinger på at liothyronin (=cytomel i amerika, tertroxin i england) har gitt folk et nytt liv.

Hvis ft3 er i nedre halvdel av referanseområdet, er det logisk å prøve liothyronin.'

det står forresten et avsnitt om å prøve liothyronin i Haug sin artikkel i legetidsskriftet om behandling av hypothyreose. Jeg synes at hvis du printer den ut og har den i hånda så kan du muligens kreve å prøve det. Haug er ingen hvemsomhelst, han er sjef på hormonlabben.

TSH er ikke noe stoffskiftehormon.

ft3 er det aktive hormonet.

Det eksisterer ingen reseptorer for t4.

Jeg vet om to andre ting du kunne prøvd, det ene er selen, som øker omdanningen til t3, og det andre er lavkarbo og omega-3 og andre ting som senker betennelselses-cytokiner i kroppen som jo er skyldige i dårlig omdanning til t3. Blir rt3 istedenfor. Jeg har et referat i kostholdsfolderen her fra et foredrag om emnet. Ved lavkarbo med visse kosttilskudd virker stoffskiftehormonene bedre. Jeg måtte kutte ut gluten før det virket.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Jeg vet om en "ting" til - Armour !
    Dem dreiv å "finjusterte" dosen min - og jeg var dum nok til å latt dem holde på i 15 år.
    Ikke gjør det samme !
    Forlang å få prøve en annen behandling.
    Kan godt prøve et tillegg av Liothyronin først, for det er lettest å fo prøve.
    Men hvis ikke det funker på et halvår eller så.....

Jeg ble ikke bedre før jeg kom på Armour.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    50
    Meldinger
    34

Standard

Jeg blir både lei meg og sint av å lese dette! Du har min fulle sympati. Jeg kjenner meg veeeldig godt igjen i det du skriver. Jeg har også slitt med min lege og hele tiden fått høre at jeg SKAL føle meg bra for blodprøvene viser det.

Siste året har jeg spurt legen om hvorfor Fri T4 har ligget i øvre grense, mens T3 har ligget i nedre grense (og en TSH knapt målbar) - burde de ikke begge være på samme siden av skalaen hvis jeg fikk for mye medisin og SKULLE ha det bra? Legen har ikke kunnet gi svar og etter å ha lest om Liothyronin på sidene her så printet jeg ut diverse artikler om emnet og slang de i bordet til legen min for 1-2 måneder siden. Jeg sa at jeg forlangte å få prøve Lio og i motsetning til deg gikk utrolig nok legen min med på å la meg prøve.

Jeg kan bare bekrefte at "bomulls-hodet" mitt forsvant rimelig fort! Alle anbefaler at man skal redusere dosen av Levaxin samtidig som man introduserer Lio, men min erfaring er at FT4 da sank uforholdsmessig raskt. Ved siste legebesøk fikk jeg lov til å gå tilbake til opprinnelig dose Levaxin i tillegg til Lio og jeg håper nå at overskuddet skal komme tilbake.

Ike gi deg - tvi, tvi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Lars Omdal arbeider på Balderklinikken i Oslo. Her er et intervju med han http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=2959: Som det framgår i intervjuet, blir noen av hans pasienter behandlet med Armour. Ulempen er at behandlingstilbud hos han koster noen tusen kroner..........

Kanskje det er noen som kjenner til fastleger i Oslo som også tilbyr Armour til sine pasienter? Sende PM til Dahlia?

Lykke til Dahlia!

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Standard

Jeg kjenner meg så igjen. Min fastlege fikk også tvangstrøye av endokrinologene på Aker. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at går hun ikke med på kombinasjonsbehandling med Levaxin og Lio evnt. Armour, så importerer jeg Armour selv. Som sagt så gjort og jeg har overhodet ikke angret! Dette var i mars i år. Jeg må tilføye at hun ga meg tips om Balderklinikken så jeg regner med at dette er OK for henne når jeg ”røper” for henne at jeg går på Armour.

Jeg merket for øvrig forskjell fra første dag. Dagen etter at jeg startet med Armour overrasket jeg meg selv – og familien – med å ville gå en lang tur til tross for at det var skikkelig drittvær. Tidligere lå jeg på sofaen og hadde lyst å gå tur, men orket bare ikke. Dere vet hvordan det er! Fra å overhodet ikke ha energi og overskudd – verken på jobb eller hjemme – har jeg i dag en hverdag som gjør at jeg kan finne på å gå tur i syvtiden om kvelden (!). Tidligere lå jeg som slakt på sofaen. En annen ting er at jeg føler meg både klarere i hodet og ”lettere til sinns”.

Fikk god hjelp av n’Finn i forbindelse med doseringen (tusen takk!). Holder fremdeles på med å finne riktig dose, men du verden så bra jeg har det nå i forhold til tidligere!

Ønsker deg lykke til!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

jeg er da ganske sikker på at det er påasienten som selv bør bestemme hva man vil prøve så lenge det er en god begrunnelse for det.

men hun har rett - lio kan rote litt mer til enn det ordner.

hva med å bytte lege og heller prøve armour?

eller kan det hende at du faktisk har litt for høyt stoffskifte? jeg må iallefall ligge litt lavere enn det, og får igrunnen samme symptomer uansett.

du kan jo eks forsøke å senke litt i en måneds tid for å se effekten av det, og så vurdere armour f.eks?

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Re: Får ikke prøve lio

Hei igjen

Vært ny tur hos legen i dag, og er nå satt på antidepressiva. Jeg er som en jojo i humøret, og går fra kjeller til førsteetasje (lenge siden jeg besøkte loftet :( ) ustanselig. Har mer energi enn før operasjonen for et år siden, og ser at ting som hår og slikt også har blitt bedre. Men formen klarer jeg ikke å stabilisere, ei heller psyken. Jeg blir veldig usikker på hva som er årsaken til de psykiske svingningene (har forsøkt å skrive ned formen dag for dag i tre mnd), men orker ikke ha det slik lenger. Har derfor tatt min første cipralex i dag - i ren resignasjon føles det som. Men - med de blodprøvesvarene jeg viste til i første innlegg - kan det være stoffskiftet som gir meg slike plager, eller må jeg bare erkjenne at stoffskiftet nå er veløregulert som legen sier, og at det må være andre årsaker?

Dahlia

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: Får ikke prøve lio

Jeg har mange synspunkter på det du går igjennom, men ta det som et partsinnlegg - ikke som en sannhet.......den har ikke jeg heller krav på å forvalte.
    Det er jo bare tåpelig at man ikke prøver Liothyronin FØR man går på Cipralex da !
    Og hva ville jeg gjort ? hm.
    Bestillt Lio på nett og prøvd på egenhånd. Jeg hadde ikke gitt meg - og det er det sikkert mange som har synspunkter på, men sånn er jeg.
    Og hadde jeg ikke vært sånn, så hadde jeg antagelig vært død, eller en grønnsak eller noe.

Jeg må bare si at jeg er skuffet over den tenkemåten man bruker som fører til at man heller pusher heroinderivater enn å forsøke Liothyronin når stoffskifteproblematikk er på bordet.
    http://www.felleskatalogen.no/felleskat ... 83306.html
    Dette er i gruppen selektive serotoninopptakshemmere og er ikke noe man kødder med. De er til for å forsøke om man kan gjeninnsette ditt naturlige serotoninivå.
    Har dem målt serotoninnivået ditt først ? Ganske sikkert nope !
    De PRØVER dette også - og foretrekker å prøve dette frem for Liothyronin - og begrunnelsen er at Lioen kan klusse til hva laboratorieinstrumentene får ut at blodet ditt !
    IKKE hva DU får ut av blodet ditt !
    Dem har ikke først og fremst deg i tankene - og det har de avlagt ed på at de skal ha !

Og hvordan takler man sånnt ?
    Ja, jeg vet hvordan.......
    Men hvær og en må jo finne sin egen vei !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan overbevise endokrinologen om å få prøve Liothyronin?
    Av Lissa i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 21-10-11, 11:44
  2. Fikk prøve Liothyronin
    Av jorunnhf i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-10-10, 13:53
  3. Jeg er så tungpusten! Tåler jeg ikke Levaxin & Liothyronin?
    Av Flower i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 8
    Siste melding: 29-12-09, 18:03
  4. Får ikke Liothyronin...
    Av Carro i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 05-05-09, 02:00
  5. Skal prøve Liothyronin over helga, men har det bivirkninger?
    Av gutt_81 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 30
    Siste melding: 12-07-07, 17:42

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn