Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Oftere synskontroll hos øyelege ved lavt stoffskifte (?)

Synet mitt har endret seg på kort tid. Jeg har gått opp i styrke på briller/linser og merker stadig et trykk i begge øyene ved minste anstrengelse. Moren min kom med dette her om dagen (hadde funnet et skriv av Trine Bjøro ved Hormonlaboratoriet ved Aker Sykehus), at jeg som har lavt stoffskifte burde ofte ta kontroller hos øyelege. Jeg ante egentlig ikke at det var så viktig ? Kjenner noen av dere grunnen til det og hvorfor? For noen år tilbake sa optikeren min at jeg nå sikkert ikke ville komme til å måtte ha sterkere briller/linser for det stagnerer som regel i min alder. Fikk nesten sjokk da jeg før jul i fjor hadde gått ned en hel styrke. Vil jo helst at det skal stå på stedet "hvil" :-/
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg merker også at jeg ser mye dårligere men det er når jeg er undermedisinert.
    Har du riktig dose? eller er du undermedisinert?
    kan ikke huske klager hos pasienter når de har riktig dose, men det kan jo være mulig.
    Forresten så krysser synsnervene like bak hypofysen og man kan merke at hypofysen presser på synsnervene når man er hypo, fordi hypofysen da blir større. (det er ihvertfall det jeg synes å huske å ha lest)

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard

Mener du at det bare har vært forbigående dårlig syn når det kommer til deg, Nora ? (: Ved rett medisinering så så/ser du bedre?

Jeg må være undermedisinert, for noe er riv ruskende galt iallefall, og det har vel så og si vært det siden jeg fant ut det med stoffskifte i 2004. Tror du at hormonene jeg går på kan gjøre hypofysen mer i aktivitet da? Det er nemlig etter jeg startet med dem at jeg føler trykket har blitt noe mer hyppig og ved den minste anstrengelse. Stress er f.eks fy-fy og det gjør meg verre både i tankegang (får veldig dårlig fokus på handlinger og mål) og med hjertehopp.
    Er det ikke det ene så er det jammenmei det andre :-/
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg synes det varierer, altså om man er riktig medisinert eller ikke. Vet ikke hvordan andre har det men fra tid til annen så forteller eller poster pasienter om at de merker tydelig sammenheng mellom synet og lavt stoffkifte.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

synsforstyrrelser er et symptom.

jeg har fått generelt dårligere syn, og hadde kraftige synsforstyrrelser når jeg hadde svulst på kjertelen.

etter operasjonn er det bare generelt dårligere.....men når det skyldes stoffskfitet så lar det seg ikke korrigere, så det vil sannsynligvis ikke hjelpe med endret styrke DERSOM det er stoffskfitet alene som er grunnen.

men nå hadde jeg supersyn fra før av, så det kan jo hende at de som har brukt briller eller linser fra før av har en annen effekt.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn