Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    5

Standard Lavt stoffskifte, bivirkninger av Levaxin?

Jeg har nylig fått vite at jeg har lavt stoffskifte. Prøver å sette meg litt inn i sykdommen. Henger meg opp i at det er endel som har fått merplager som følge av bruk av levaxin.
    Hva slags plager?
    Hva bør jeg være oppmerksom på?

Jeg begynte på tabl. i forrige uke, så det skjer nok ikke stort på en god stund enda her, men kjekt å vite hva man evt. kan finne på å gå til...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Levaxin erstatter bare det kroppen skulle ha laget og det er ikke sånt som heter bivirkniger egentlig.
    Mange blir helt bra men noen trenger liothyronin i tillegg (=t3m det aktive hormonet) eller gammeldags thyroxin fra grisekjertler som har en annen bindignsform, er bundet til albumin.

Dårlig effekt kommer oftest av underdosering , eller dt feiler en noe annet i tillegg som ikke er oppdaget ennå.

Og så kan det ta mange måneder før man blir bra, og så starter man på lav dose og dt kan ta ett år å finne riktig dose. Ikke akkurat bivirkninger slik man pleier å forstå ordet.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Den officielle versjonen er at de fleste får det helt symptomfritt på Levaxin. Det sier både Leger og stoffskifteforbundet hvis du spør.

Mitt intrykk er sikkert skjevt, men ingen av dem jeg kjenner lever opp til plakaten deres så jeg er litt i utakt med dem kan du si.

En ting er sikkert, det er helt nødvendig med tilskudd av thyroxin når kjertelen ikke produserer det. Og Levaxin hindrer deg i å dø iallfall, og det er sikkert best å starte opp med den. Det er den eneste godkjente i Norge og legene vil nok i det lengste stå for det valget de selv har gjort.

Jeg mener at det er et stykke fram for deg, så ta det som det kommer. Mange har mye plager før de kommer i behandling og opplever en kolosal bedring.
    Levaxin virker på alle - det er bare noen det ikke virker tilstrekkelig på.
    Dem det ikke virker tilsetrkkelig på opplever det forskjellige. Det totale symptombildet er stort og den enkelte får ikke alle - heldig vis.
    Det er kanskje dette mange kaller bivirkninger, men der egentlig en for svak eller for dårlig virkning av medisinen.
    Vektøkning og muskelplager er vanlig, tretthet tross mye søvn eller dårlig søvn og influensafølelse også.

Jeg tror ikke det er grunn til å si at du bør være oppmerksom på noen av dem. Om du er av dem som får plager skal du selvfølge¨lig klage over at behandlingen virker utilstrekkelig - uansett hva du måtte oppleve.

Du skal også ha grunn til å forvente at de symptomene du nå opplever forsdvinner - innen et år iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hvis du spør på kvinneguiden forumet i helsefolderen, så sa de at de fleste der ble helt bra. Har lest sånt der, at de har det bra. de har ikke behov for å komme hit.
    Du kan få et skjevt inntrykk hvis du leser om bare problemer her. det kommer av at de med mest problemer har en tendens til å komme her og spørre, mens andre som ikke vet at de kan få det bedre, eller ikke har problemer, ikke finner på å komme innom her.
    Det blir veldig skjevt da.
    Vi er på sett og vis ikke helt representative for det store flertallet.
    Ikke bli skremt.
    Vi andre samles her liksom (men vi får ganske mange bra tips og får linker og lesestoff og nyttige tips også)
    Det er alltid lurt å få mest mulig kunnskap om sin sykdom for å kunne gjøre best mulige valg ang. behandlingen.
    norsk lov sier at man skal kunne bestemme velig mye om sin behandling selv, og da må man ha kunnskap.
    Det at du spør om bivirkninger, er en av de tingene man kan forvente av en som vil hente inn mest mulig kunnskap.
    Bra.
    (og svaret er at det egentlig ikke er bivirkninger av thyroxin slik man pleier å forstå ordet ellers når man snakker om medisin)

nora

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    5

Standard Tolke tallene mine?

Legen skremmer livet av meg. Er gravid uke 11+1 idag...
    Ikke flink til å forklare meg noe som helst.
    ATPO: 326
    TRAS: under 0,8
    TSH: 56
    T3- FRITT: 3,0
    T4 FRITT: 8,0

Er ikke dette veldig lavt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Re: Tolke tallene mine?

Sitat Opprinnelig skrevet av Minnitee
    Legen skremmer livet av meg.
    Hvis han skræmmer livet af dig fordi han IKKE gør noget eller ikke gør nok, kan du roligt lade dig skræmme og så afsted med dig i en fart, og finde en anden læge, der fatter, at den eneste kilde til tyroxin et foster har - er moderen. Først efter fødslen begynder barnet selv danne tyroxin, så vidt jeg husker. Som dine tal ser ud, har du ikke engang tyroxin nok til dig selv. Heldigvis er du kun i 11. uge så der endnu er tid at løbe på.

Held og lykke, rigtig meget
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    42
    Meldinger
    539

Standard

Heisann Minnitee,
    Du nevner ikke om du er under behandling eller hva legen har sagt hva han skal gjøre med tallene dine.
    TSH er ganske så høy, og FT4 er veldig lav, og antaklig under laveste referanse område.

Går du på medisiner, eller skal du begynne med det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Er helt enig med Anisa - finn en annen lege så fort som F !
    Utdannelse får de skaffe seg selv !

Du er jo under legetilsyn da skal du ikke ha slike tall uansett om du er under behandling eller ikke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Du er jo under legetilsyn da skal du ikke ha slike tall uansett om du er under behandling eller ikke.
    Også enig her! Som jeg ser det, er der allerede et kæmpeunderlag for en KLAGE over en, allerede begået LÆGEFEJL!

Sikke noget bras! Søde Minnitee - straks i morgen start med at lede efter en løsning! Find evt. en allierede i familien eller hos venner. Med disse tal, kniber det sikkert gevaldigt for dig - med at holde fast i initiativet og i at være energisk
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    5

Standard Re: Tolke tallene mine?

Jeg har blitt oppjustert til 125 mg Levaxin om dagen nå. Over telefon av Endokr. Fra 50. Turte ikke øke så fort, tar 75 nå og venter ei uke før 100... osv.
    Hva tenker vi? Er legen min fullstendig innkompetent? Jeg begynte behandling først i mai. Da var TSH 104 og FT4 3.
    Jeg nevnte allerede da at vi ønsket å bli gravide rett om hjørnet. Fikk ingen advarsler om at jeg burde stabilisere stoffskiftet først.
    Har nå vært på UL, og alt ser heldigvis ut til å være bra med barnet, og jeg er faktisk i kjempeform. Skjønner ikke dette jeg ..... burde jeg ikke merke noe på kroppen?

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn