Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Anbefalt "Armour" av endokrinolog!

Uten selv å nevne det med ett ord , ble jeg anbefalt å forsøke "Armour" av endoen i dag, samt fortsette med iallfall 5mg med "Prednisolon"...
    Han kunne ikke hjelpe meg å skaffe "Armour" fordi han ikke hadde LOV til det pga. de reglene han var pålagt/ skulle behandle utifra.Så -er altså endoene heller ikke "fri?? Er det deres egen gruppe som sier det,mon tro;eller hvem styrer endoene?!! Han her jobber privat nå, men har mange år på sykehus.
    Han skriver til fastlegen min i dag om registreringsfritak, ellers kunne jeg gå via nettet....MEN "Armour" måtte jeg ta fordelt på 4 doser pr.dag??
    Så blodprøver hver 4.uke. Så nå skjer det noe videre iallfall, og i ""lovlige"" former.Fastlegen skulle kontakte ham for å få hjelp til medisineringen....,sa han;og jeg kunne bare komme tilbake!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Var jo likevel en enestående endo vil jeg si.
    Jeg fikk avslag av trygderetten på å få Armour på blå resept fordi den som skrev ut resepten ikke var relevant spesialist.
    Det kan være derfor han ikke tør skrive det ut ?
    Han får nok på pukkelen av noen hvis han gjør det og et er et godt spørsmål - av hvem ?

Jeg har saumfart pakningsvedlegget til Armour, og de anbefaler en dose om morgenen.
    Jeg har etter fattig evne lagd en oversettelse : http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... ngsvedlegg

Jeg har prøvd å dele den i to, men kjenner ingen endring så jeg gulper i meg alt på morran
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard

Til dem av dere som bruker organisk tyroksin.. anbefaler dere å beholde noe av "Levaxinen"? Jeg blir så fort brukt opp i hodet, så det glemte jeg spøre om, men forstod det slik at jeg skulle kun ta "Armour"(kanskje lettere å medisinere da.....)
    Tar dere alle alt i en dose?

Tusen takk for oversettelse. Den kommer godt med!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Jeg vet at Balderklinikken ofte bruker en blanding av Levaxin og Armour.
    Hvilke faglige grunner de tenker seg for den begrunnelsen vet jeg ikke.
    Såvidt jeg vet er de også alene om det ?

En kan jo tenke seg at kroppen får et større mangfold - det ene virker her mens det andre virker der.

Ikke så lett å tenke seg at det som virker dårlig i begge leire adderer seg ?
    Mine egene forsøk på å blande inn 25µ er definitivt over. Selv så liten dose gjør livet surt for meg, så hvis man ser isolert på min erfaring er det slik at om Levaxin ikke virker tilfredsstillende, så beholder den sin uheldige virkning uansett mengde.
    Hos meg iallfall.
    Flere som skriver her bruker en blanding uten å klage iallfall.
    Er den bra da dere ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Jeg brukte bare Armour ganske lenge, men FT4 sank jevnt og trutt, og det samme gjorde formen, på tross av en ganske høy FT3, til tider med ganske kraftige overdoseringssymptomer.

Så jeg innførte 25mcg Levaxin og har i løpet av ganske lang tid landet på 2 1/4 grain Armour + 75mcg Levaxin.

Dosen Armour varieres med 1/4 til 1/2 grain med årstidene, men Levaxin har jeg holdt konstant, og med den dosen har jeg ikke målbar TSH (med legens velsignelse), FT3 oppunder øvre grense og FT4 mellom 17 og 20 (da med øvre normal på 22).

Da har jeg det best. Riktig bra, faktisk.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

På forumene diskuteres dette jevnt og trutt, og det viser seg at mange trenger en ft4 på et visst nivå, et individuelt nivå og må derfor ta noe levaxin for å få den opp dit.
    Og en mindre gruppe har det helt topp med en lav ft4, sik det ofte (menikke alltid) blir med Thyroid som medisinen egentlig heter, og de har det helt topp bare ft3 blir høy nok.

det synes altså å være to varianter ute og gå her, de som må ha en viss ft4 , og de som det ikke gjør noe hos hvis ft4 er lav.

Dessuten fins det noen som må ha veldig store doser, og får høye tall , men de trenger visst det, og så fins det sikkert noenfå som klarer seg på små doser og lave ft4 og ft3 men jeg kan ikke huske at de poster på noe forums.

Og en inndelig til: de som kan gå etter TSH, og de andre må gå etter ft4 og ft3.

Det rare er at i forsøkene med kombinasjonsbehandlig bruker de kun oppskriften for dems om kan ha lav ft4, mens de samtidig ikke hever ft3. Les artiklene selv. de er så fokusert på TSH at de lager oppleget slik at TSH under ingen omstendigheter faller, at den heller går opp. Da går ft4 ihvertfall ned, og ofte ft3 også, eller den står stille. De har også noen ganger (Morreales-Escobar) en arm hvor de øker ft4 igjen, men de skriver uten begrunnelse annet enn at TSH gikk ned under referenseområdet hos noen få, at de ble over-medisnert....Forskerne gjør altså ikke slik pasientene har funnet ut, at alt er individuelt og ofte må man bare justere dosen slik at ft4 og /elelr ft3 typisk kommer i øvre halvdel eller tredel fremfor å stirre på TSH.

Altså:
    Bruk et skjema du laster ned eller lager, og merk av hvor du må ha ft4, ft3 og kanskje TSH.
    Mange trenger litt t4-medisin i tillegg mens et mindretall ikke trenger det. Man må bare prøve selv.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Jeg var på 50 mcg Levaxin og 2,5 G armour. Dr. Peatfield mente jeg ikke konverterte pga binyrene, og ba meg bytte ut levaxinen med 20 Liotyronin. Levaxin gjør vondt verre hvis man har et konverteringsproblem.

På yahoo-gruppen jeg bruker er det flere som hadde det ille på T4-medisin, fikk det mye bedre på Armour, men enda bedre på ren T3. Mener å ha lest om doser som 120 mcg/dg...

Dr. Peatfield sjøl går på 6 eller var det 7 G Armour.

Ettersom du har et binyreproblem, Gunnda, ville jeg ha holdt meg til ren Armour ihverfall i første omgang hvis jeg var deg.
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn