Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Vest Agder
    Meldinger
    20

Standard

Hei...

Forrige måling viste
    TSH - 22
    T4 - 14,1
    T3 - 4,5

Her følte jeg meg dårlig.

Siste måling viste (4 uker siden forrige) etter øking til 550 i uken
    Tsh - 13
    Ft4 - 15,5
    Ft3 - Glemte de å krysse av for

Føler meg egentlig ganske god i form,omtrent helt topp.. Litt trøtt. Så derfor håper jeg den vil synke. Slik at jeg vil fungere 110% i hverdagen.

Så da får jeg bare vente litt til å se om det vil stablisere etterhvert,med denne dosen.
    Bare vente litt er allså tingen her

Som sagt før,så var jeg helt i toppform da jeg hadde TSH på 0,98, Ft4 på 19,1 og ft3 4,9.

Så hadde håpt jeg kunne klare å holde meg til rundt der hvertfall.. Det må jo være mulig etthvert..

Ã…ssen er dere i form for tiden?Velmedisinert og lever livet
    Solstrålen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Nei til det siste......
    Men det har vært atskillig verre !
    Nå har jeg oppdaget at D-vitamin virker inn på stoffskiftet. Dette er en grupppe steroider som invirker på mange funksjoner i kroppen, og som dessuten har en variabel mengde i kroppen, avhengig av mat og vær og vind.......
    Kanskje D vitamin er årsaken til at vi opplever ustabilt stoffskifte ?
    Prøv ?
    Få tak i D3 og ta 10µg første uka 20 neste og fortsett med 30.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hei igjen

Dette kommer til og gå rette veien skal du se Du føler deg jo allerede bedre - det er jo supert Dessverre er lavt stoffskifte litt "sirup". Det tar tid og medisinere optimalt og ikke minst og finne ut hvor har jeg det optimalt.

Derfor er det viktig som du gjør og notere deg på hvilke verdier du fungerer. Da vil du i fremtiden raskt kunne gjøre endringer hvis du ser blodprøveverdier på vei opp eller ned. Da slipper du og sitte og vente på symptomer. Selv opplever jeg imidlertid symptomer både før og etter det synes på prøver. Så jeg doserer etter formen - da jeg har hatt denne sykdommen i en del år og kjenner godt hva som må til

Jeg løp min første 5 km i dag - begynte og jogge for 4 uker siden - så jeg er et eneste stort smil akkurat nå hehe. I morgen reiser jeg på ferie til Møre og Romsdal og skal forhåpentligvis klare og bestige noen fjelltopper i området. Min første ferie siden jeg fikk høyt stoffskifte for 6 år siden - så jo jeg må vel bare si at jeg skinner om kapp med sola

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Vest Agder
    Meldinger
    20

Standard

Hei igjen Hildemor og n`Finn..

Så bra du er frisk og klarer å løpe så langt. Hadde jeg aldri klart
    Merker at sykdommen virker inn på alt som heter kondisjostrening hvertfall. Sykler hver dag til og fra jobb,men jeg ønsker å kunne henge på løpegjengen i nabolaget..Men men..
    Ikke for å syte men livet var mye lettere da stoffskiftet var normalt. Ikke minst forbrenningen.. Den er jo om en jojo.. Er verdiene unormalt høye stiger vekta til værs, er de nogenlunde under kontroll er vekta veldig lav..
    Opplevd dette?

Hvorfor går egentlig legene ut å sier at dette er en overgangssykdom,de trodde jo ikke det var det som var galt hos meg. For det var bare damer i 40-50 års alderen som fikk dette..

Er jo ikke akkurat i overgangsalderen når man er 28.....

Ellers så må du ha en fin tur til møre..

Så det er slik at d-vit mangel kan ha noen innvirkning på stofftskifte..
    Hm... Så tilskudd av det er kanskje lurt..
    Mener d at det kan gjøre stoffskifte ustatbilt eller at det er det som har gjort stoffskifte slik??
    hmmm...interessant..
    Solstrålen

Hildemor Gjest

Standard

Hei igjen Solstråle

Jeg hadde heller ikke for et halvt år siden sett for meg at jeg kunne jogge 5 km - men med masse gåturer som en start og forsiktig oppstart med jogging for 4 uker siden gikk det altså i går

Vekt var et problem for meg ved overgangen fra høyt til lavt for en del år tilbake. Jeg la på meg 17 kilo relativt raskt. Det skyldtes nok både sykdommen, medisinering, kosthold og ikke minst inaktivitet. Disse kiloene er borte igjen og jeg er nå stabil i vekten selv om jeg ligger noe lavt. Men jeg synes litt lavt er bedre enn høyt, for da orker jeg ingenting pga pulsen.

Stoffskiftesykdom er en autoimmun sykdom. Altså utløses den ved at kroppen angriper seg selv. Dette kan skyldes både arvelige faktorer og ytre påvirkninger. Det er ingen overgangssykdom, men det er mest vanlig at den rammer i alderen 40+. Men det kan jo til og med være medfødt.

Alt var bedre før stoffskiftesykdommen her også, men den har i hvertfall lært meg og sette pris på gode dager når de er der Jeg tror aldri jeg blir som før - men jeg må jo leve med den, og da er det som det er.

Det snakkes mye om d-vit her inne om dagen. Det er jo i for seg spennende og se om noen kan finne ut av dette. Uansett har ingen vondt av litt tilskudd her hvor vi har så lite sollys tilgjengelig deler av året

Vel, fjellet venter - håper du får gode dager fremover

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Vest Agder
    Meldinger
    20

Standard

Ja da var en ny test avlagt.... TSH stiger fremdeles... Fra 13 til 17...
    Så nå er jeg lei av dette her,fikk innkallese til speialist samme dag så det passet fint. HAr økt medisineringen kraftig nå. Fra 550 uken til 700 uken. Nå er jeg intressert i å få det under kontroll og er skikkelig lei av ukompetente fastleger. Må vist ta denne sykdommen i egen hender skal en bli frisk i løpet av 10 år.........

De sier alt vil bli bra,men de tenker ikke å hvordan min form er.. Det er jo som berg og dalbane når det svinger sånn....
    Solstrålen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

700 i uka er jo ikke noen høy dose, men et skritt på veien.
    1000 regnes som en gjenomsnittlig normaldosering (hva nå det enn betyr)
    Det går jo også ganske lang tid før TSH reagerer på doseendinger.

Jeg vil si det slik at det er best at oppstarten på Levaxin går så fort som mulig. Men det er ikke bare å kjøre på. Mange er veldig ømfintlige for økninger og tåler de dårlig.
    Jeg tror alle har en grense for hvor fort de tåler å øke - overskrider man den grensen får man symptomer. Gjerne fra hjertet, men kan også dårlig stressmestring og mageproblemer.

Er du av de som tåler mer ?
    Da kan du øke mer også.

Ã… ta i egene hender.
    Ja, jeg tror også det, men vi er nødt til å lære oss hvordan. Lære oss våre egene kjennetegn på når det er for lavt og for høyt. Særlig for høyt - en ideell dose ligger ganske nær oppunder den som er for høy.

Nå er jeg blitt veldig oppmerksom på hvor viktig D-vitaminet er - jeg brukte 4Grain/dag (150T4+36T3) om dagen og har nå redusert til 2,5G/dag. Og det skyldes bare at jeg har tatt D3.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Vest Agder
    Meldinger
    20

Standard

Da jeg hadde en ukes dose på 725 var jeg nede i rundt 1 på TSH,Ft4 19,1 og t3 4,9.
    Men så sank det enda lengre ned. Så måtte kutte ned på litt.. Da kuttet de ut for mye medisiner så jeg havnet på TSH 22... Ikke spør åssen det går an ei gang.... Var imot å kutte ned så mye, og jeg hadde jo rett.. Og nå klarer de ikke å få meg ned under 4,2 på TSH engang..

Jeg tåler mye,har ikke hatt noen form for sympt i det hele tatt når det gjelder dosering opp og ned... Det eneste som irrriterer meg er at formen ikke er noe god når jeg vandrer så mye opp og ned med såpass høy tsh..

For med så høy tsh og lave ft4 og t3 fungerer ikke kroppen min optimalt...

Tenkt jge å skulle prøve d-vit tilførsel.. Kanskje det kan hjelpe..
    Solstrålen

Hildemor Gjest

Standard

Jeg forstår din frustrasjon over ikke å føle deg helt bra - hvem av oss har ikke vært der og er der fortsatt til tider. Det er noe med at man har fått en kronisk sykdom som influerer på hele kroppen.

Du er relativt ny i "gamet" og dette tar tid - enten du vil eller ikke, og jeg vet at det er vanskelig å måtte avfinne seg med det.

Denne tsh'en kan virkelig svinge, det er jeg et eksempel på - jeg har på målinger i år hatt tsh på over 30, flere på 20-tallet og nå sist 10.2. Formen har imidlertid vært den samme hele veien. Men det skyldes at FrittT4 har ligget stabilt på 16-17 og FrittT3 på alt fra 5.8-6.9. Derfor har jeg faktisk vært i relativt god form

Så problemet er som regel npr Tsh stiger og de 2 andre synker. Da kommer symptomene på lavt.

Jeg har ingen gode råd å komme med, i noen tilfeller tar dette laaaaaang tid og mange justeringer opp og ned før ting faller litt på plass. Det eneste jeg kan si er at tiden vil føre til mer stabilitet og forhåpentligvis vil du da føle deg bedre enn du gjør i dag

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn