Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Troms
    Meldinger
    18

Standard Vedr. måling av cortisol

Var hos legen idag, og fikk han med på å ta nye blodprøver av meg. Tilfeldigvis hadde jeg time sist på dagen, og lab'en er stengt i morgen. ergo må jeg vente helt til fredag før prøvene kan taes.
    Nå har det seg slik at jeg har prøvetakingsskjemaene med meg hjem Dermed står jeg fritt til å krysse ut de prøvene som jeg selv ønsker å ta....... Kanskje litt ulovlig, men men
    Jeg vurderer å krysse ut for at de skal ta å måle cortisol, men er ikke sikker på om det er en blodprøve eller spyttprøve når det står at det er 'suppresjonstest'?
    Er det andre prøver som jeg bør krysse av for, med tanke på å finne mer ut om jeg har lavt stoffskifte?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

På prøveskjemaer brukes en liten kode : U=urin, S=serum, P=plasma m.fl. Vet ikke hvilken forkortelse spytt har, men det kan kanskje googles ?
    Sputtprøver består gjerne av 4-5 tamponger som man tygger på til fastlagte tider så da må du jo ha de tampongene. Ikke alle labber utfører denne test-typen.
    Spytt og urin-prøver viser det aktive kortilsolet (fritt kortisol)
    Blodprøver som har vært vanlig opp til nå og tas kl.2 og kl.20 viser all kortisol og er dermed ikke så presise.

Om det er stoffskiftet, så er det mengdeprøver som TSH fT4 og fT3 - og antistoffprøver som anti-TPO og TRAS.
    Alle inngår i en samlet tolking.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Troms
    Meldinger
    18

Standard

Hei n'Finn!

Det står ingen forkortelse på prøveskjemaet. Kun "250 Cortisol (ved suppresjonstest)". Så da e det ikke lett å vite hva det er da.... Prøvde å google det også, men ble ikke noe klokere. Noen andre her på forumet som vet noe om dette?

Ja, det skal taes de vanlige stoffskifteprøvene, men jeg lurte på hvilke andre prøver i tillegg som kan være lur å ta, som også kan være med på å indikere evt. lavt stoffskifte? Legen har krysset av for Natrium, Kalium, Kreatinin, kolesterolene, ALAT, LD, CK, Alk. fosfatase, y-GT, Amylase.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Beklager at jeg har oversett deg vekten02 !
    Var det en dexametason-test som viste 250 så er såvidt jeg vet dette høyt ?
    Men er det en vanlig blodprøve er det lavt.......

I tillegg til de du nevner kan det være lurt å be om karotener og SHBG.
    Og en salivabasert cortisoltest.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn