Side 3 av 15 Først 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 143
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    78

Standard

Kan det være for tøft for levra? Hmmm, jeg undrer.. Jeg har stoppet med Dvitamin nå, bare for å se. Men det tar vel litt tid før den er ute av "systemet", siden den er langtidsvirkende...

Heihå
    Hadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av livene
    Jeg har stoppet med Dvitamin nå, bare for å se.
    Er du seriøs?! Det kan du ikke være, når du skriver som du gør. Skulle vi ikke hellere (for)holde os til n`Finns beretninger?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    895

Standard

Jeg fikk beskjed av lege i august i fjor at jeg manglet D-vitamin og måtte ta det. Vel, jeg tok Sana Sol hver dag hele høsten og vinteren, og passet også på å få i meg mat med tilsatt D-vitamin. Tok også influensavaksinen. Men jeg har aldri vært så sjuk av halsbetennelser og forkjølelser en vinter noensinne som det jeg var sist vinter! Var hos legen da jeg hadde halsbetennelse, og han sa at det var den styggeste halsbetennelsen han noensinne hadde sett! Måtte gå to runder med penicillin for å bli kvitt den, fordi jeg første gang ikke fikk utlevert nok medisin fra apoteket, så den blusset opp igjen. Men jeg har altså aldri vært så mye syk som jeg var i vinter! Det virket som om jeg fikk det ene viruset etter det andre og alt av bakterier som kom i min vei, med 4-5 forkjølelser (minst) og disse to rundene med halsbetennelse. Kan det ha noe med det lave D-vitaminnivået å gjøre, mon tro?

Forresten opplever også jeg økende problemer med "gugge" i halsen. Har vart et par-tre års tid nå, og jeg hoster av og til opp klumper. Siden det dessverre er vegg-til-vegg-tepper her jeg bor, har jeg kun tenkt på det som en reaksjon på alt støvet jeg utsettes for. Skulle gjerne hatt tregulv, men jeg har ikke råd til å gjøre noe med det.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja
    Kan det ha noe med det lave D-vitaminnivået å gjøre, mon tro?
    Nogle mennesker kan ikke så nemt danne/optage D-vitaminet. Har en veninde, der får indsprøjtninger hver måned og tilskud hver dag. Alligevel vil hendes D-vitaminniveau ikke stige nok. Hun er nu blevet foreslået, forsøgsvis at få calcitriol, hvilket er den aktive form af D-vitamin, vi ellers selv danner i nyrerne, som et slutprodukt af D3.

Hvis hendes lever og nyrer ikke evner at forarbejde D3 til det aktive calcitriol - vil lægerne se, om det vil gå bedre med, at hun får "slutproduktet" direkte.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Vi er jo forskjellige alle sammen, og D3 behøver ikke være noen vidunderkur for alle sammen.
    Jeg har valgt å skrive litt om mine erfaringer, vel vitende om at andre her vil få andre erfaringer, så håper jeg jo at man prøver å skrive litt om dem.

Dvitaminets oppgaver i kroppen er ikke helt og fullt kartlagt. Man vet ikke helt når og hvordan man skal definere en mangel.
    Rakitt og hos voksne, osteomalasi, osteoperose, osteopeni, .........
    Hva det gjør med immunforsvar og cellefunksjon er bare såvidt i støpeskjeen.
    Men noen har våknet og flere med pondus hevder at D3 er det eneste vi ikke får nok av i Norsk kosthold. Det er sikkert en spissformulering, og tenker du innta større doser må du spise litt av det andre som trengs også.
    Du må vite hva du gjør.

Jeg stoler ikke på hverken medisinfirmaer eller leger mer. Hvis de tolker resultatene sånn at det er bedre å ha for lite av noe enn for mye - slik de vurderer stoffskifteprøvene altså - det står i klar text i Levaxin sitt pakningsvedlegg her http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 9&start=20
    Her : Bivirkninger: Bivirkninger er relatert til høy dose.
    Dermed basta. For lav dose får du ikke bivirkninger av, så nå vet du det !

Bedre å lese hva andre skriver, som her :

http://www.ryggforeningen.no/?PageID=21 ... stid=14199

http://www.x-plosiv.no/index.php?option ... 5&Itemid=1
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    78

Standard

Jeg slutter med det pga merkelige symptomer. Jeg er endel plaget med dette når det gjelder kostillskudd. Jeg mener ikke alle bør gjøre det. Jeg er ekstremt følsom etter jeg har holdt på med avgiftning av kvikksølv. Jeg får angstlignende symtomer og en slags nervesmerte i armene og rundt solar pleksus. Jeg holder på å finne ut hva som er galt. Dvitamin gav meg mye bra, men det trigger et eller annet, så jeg må stoppe. Jeg reagerer også ekstremt på omega tre og andre oljer.
    Livene
    Hadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Dvitamin er vel også noe man skal stoppe med når man har fått nok.
    Man kan få for mye.
    Men hvornår er nok nok ?
    Altså, skal en blodprøve avgjøre, eller er det tegn man selv kan observere ?

Som jeg pleier å gjøre når jeg tester noe - sluttet jeg brått med D3 1.aug.
    Etter 5 dager fikk jeg symptomer på lavt stoffskifte. Jeg ble ør i bakhodet og hvilepulsen sank under 50. Jeg fikk ikke noen av de mer plagsomme.
    Så jeg begynte med 20µG/dag og det hjalp, men ikke helt. Fra igår 30µG/dag. Nå må jeg bare observere om det blir bedre. Hvis ikke skal nok Armourdosen opp.
    Opp fra 2,5G til 3G, men det er likevel 1 grain mindre enn jeg har brukt.

Det har vært en underlig og uventet observasjon uansett, og jeg vet jo ikke hva det kommer ut av det når D-vitaminbeholdningen når et nivå kroppen trives med.

Er nok nok når behovet for høyere thyroxindose melder seg igjen ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    68
    Meldinger
    10,234

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Dvitamin er vel også noe man skal stoppe med når man har fått nok.
    Man kan få for mye.
    Men hvornår er nok nok ?
    Altså, skal en blodprøve avgjøre, eller er det tegn man selv kan observere ?
    "15.600 IU pr. uge fjerner min brors anfald og giver ham muskelstyrken tilbage i benene, og han har ingen tegn på forgiftning", kan læses på MoBlog på engelsk HER! eller på dansk HER!. Ganske vist handler bloggen mest om kolesterol, men der er rigeligt med sjældne oplysninger også om D-vitamin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

15.600IE/uke er 55µg/dag.
    Jeg prøvde 50/dag et par dager i fjor og det ga akutt leggkrampe og mistanke om at jeg ikke trengte D-vitamin......

Men det gjør jeg !
    Jeg får ikke effekt av bare10µg/dag, og 20 gir litt, men ikke nok.
    Varmefølelsen kommer på 30 og jeg merker også - som det nevnes her - at styrken i bena blir bedre. Det merkes særlig godt når jeg jogger.
    Forbigående ble jeg mer sliten de første turene husker jeg.
    Men det aller viktigste for meg er jo at leggkrampene er BORTE !!!!!
    D3 har formodentlig også langtidseffekter som jeg også har forventninger til.

Men uansett hvor mye man tar, er dagsbehovet stipulert til 10µg - eller 400IE da. (1µG=40 internasjonale enheter - IU på fint)
    Resten kjører vi vel på lager ?
    Eller bruker man mer enn 10 når man har hatt for lite ?
    Eller bruker vi mer som stoffskiftepasienter ?

Når lageret er fyllt opp skal det jo helst ikke overfylles, så på et tidspunkt skal man jo stoppe, eller redusere til 10 ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?

Nå skjedde det igjen - jeg lærer aldri !
    Skrev et laaangt innlegg som ble borte når jeg trykket preview. "Interenett Explorer kan ikke vise denne siden" og når du trykker "tilbake" Kan ikke dennne side vises.
    Jeg opplever forbindelsen min rask og stabil så, - hva kommer ette av ?

Vel, her er et lett amputert da ( kan kanskje være bra ?)

D3 - Symptomer på overdosering ?

Overdosesymptomer skal være hard mage, kvalme og hodepine. (Moderat mangel gir smerter i kroppen).
    Jeg har ingen av delene.
    Har nå (20aug) stor sett gått på 30µg/dag siden 1.juli. Har spist iallt 1200µg på 50dager - snitt på 24µg/dag.

For 4dager siden våknet jeg med litt smerter i korsryggen. Jeg tenkte på om det kunne være D3 men.....
    Likevel tok jeg ikke D3, kun det kalsiumgrammet jeg har tatt hele tia og som inneholder 10µg D3.
    Dagen etter hadde jeg også vondt i nakken - som er veldig ulikt meg, og vondt øverst i høyre side av brystmuskelen, som jeg heller aldri har hatt vondt før.

Jeg føler meg også utrolig varm, tross mine 36,6 grader morgentemp.
    I går var det melketomt og jeg var "flyttearbeider hele dagen". Da fikk jeg enda vondere i øverst i høyre side av brystmuskelen.

Og i dag morres var det vondt - helt til jeg drakk melk !
    Jeg merket en liten bedring etter frokost og drakk så mere melk og tømte senere hele literen - og det tok bare en halv time før alle smerter var helt borte.
    Og jeg har ikke tatt D3 idag.
    Så må jeg nevne at jeg kan bruke melk - mange kan ikke det ! - det kan være rene gifta, så finn ut om du kan bruke det.
    Er dette mine "overdosesymptomer" - eller rettere sagt, symptomer på at jeg nærmer meg en ?

Og jeg tror jeg stopper D3 inn til videre da.
    Jeg vil begynne igjen om jeg merker krampetendenser - for det har vært helt fraværende siden uka etter jeg startet med D3.
    Og når høstmørket setter inn begynner jeg igjen, da like forsiktig - med 10.

Det er jo helt fenomenalt at jeg ikke har kommet på dette før. Krampene gjorde slutt på syklinga i 1990 og har bare blitt verre etter det.
    Jeg hadde også sår og sprekker i munnvikene, såkalte rhagader. Jeg fikk B12 sprøyter og B-piller som ikke hjalp, men ikke D-vitamin........

Det står jo så fint mange steder at : Om vi ikke spiser nok, kan kroppen produsere det i huden, men gjelder det oss ? Mnge av oss har myxødemliknende tilstander i huden der vitaminet skal produseres.
    Ikke alle kan omdanne D3 til virksomt D-vitamin heller :
    http://www.felleskatalogen.no/pasientut ... t=0&thin=0
    Og noen til da :
    http://www.pasienthandboka.no/default.a ... ntid=14515
    http://www.x-plosiv.no/index.php?option ... 5&Itemid=1
    http://www.wrongdiagnosis.com/v/vitamin ... mptoms.htm
    http://www.gulewebsider.com/Portals/57/ ... n_3_07.pdf

Side 3 av 15 Først 123456789101112131415 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn