Side 1 av 12 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 112
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?

Hei.

Tirsdag ringte jeg til legen og spurte om jeg kunne få en time.
    Jeg har " åpen linje " og kan få komme på dagen.
    Dette er pga psykiske lidelser. ( overgrep )

Men denne gangen kom jeg fordi jeg følte at nå brister bena under meg og jeg faller.

Jeg er utmattet til de grader. Uansett hvor mye jeg hviler så blir jeg ikke opplagt igjen.

Jeg fikk ta masse prøver som jeg ikke vet svaret på enda, selv om han mest sannsynlig mente det var " vårslapphet " siden stoffskifteprøvene en uke i forveien var fine.

Nå vet jeg jo ikke utfallet av prøvene enda, men hva om de er fine?

Jeg har fått konstatert lavt stoffskifte etter en infeksjon og har hatt noen få perioder hvor jeg har følt meg bra.
    Men nå klarer jeg snart ikke mer.

Men hva er egentlig " klarer snart ikke mer" ?
    Er det jeg som er sytete?

Hvordan arter deres dag seg / periode når dere føler dere elendig?

Jeg kommer meg 9 av 10 dager på skolen og får gode karakterer. Men det er det jeg klarer.
    Med en gang jeg kommer hjem sover jeg nærmest resten av dagen og gjennom hele natten.

Mvh

Vilde

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Hei

Er ikke sytete og si jeg ikke klarer mer , sånn er de fleste for vi er slitne og utmattet.

Jeg og vil bare sove og hvile men det hjelper ikke det heller jeg er like sliten det hører nok med at vi har lavt stoffskifte

Stå på selv om du er sliten er det noen ganger ikke lett men jeg håper du får det bedre Og at du får hjelp av legen som du behøver
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Fine og fine, hva er tallene?
    Du må lage et excel-ark eller noe og følge med tallene dine selv, det er fordi alle har et individuelt sted de må ha ft4 og ft3.

Vi har sett her at legene har sagt at tallene er fine enda noen har hatt en TSH på 2 eller 3 eller sånt og at ft4 og ft3 har såvidt vært innenfor normalen...

Er du sikker på at du ikke er allergisk mot pollen?
    Det tok meg en lang tid å skjønne det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Tror ikke særlig på "vårslappteorien".
    Stoffskifteproblemer gjør også at vi blir usikkre og ikke tør stole på oss selv. Ikke når vi har det som verst og det er helt tydelig for oss at det er noe galt, tør vi det !
    Fortell den doktorspira di at dette er ikke snakk om noe vårslapphet !
    Vis hvor oppgitt og sint du er !
    Fine stoffskifteverdier ja. Det er det mange her som har hatt, og som likevel har kommet til at det ER stoffskiftet som er problemet !
    Jeg har min egen forklaring :
    Du spiser jo noe som skal erstatte ditt eget stoffskiftehormon (Levaxin-Armour) Dette kommer jo inn i blodet, og laboratorieinstrumentene reagerer jo på disse - MEN GJØR DU ?

Joda, litt så. Den holder deg i live, men noe mangler hos mange.
    Dette "noe" er ikke legene særlig flinke på (meget mildt uttrykk)
    Jeg betviler ikke at de fleste gjør så godt de kan - eller sagt på en annen måte - så godt de har lært.
    Og det er vel spørsmålet - de har ikke lært bedre, og behandlingsdirektiver fra høyeste hold følges sikkert, men disse er bare ikke bra nok !
    Det går ikke an å være så enspora at man antar at når pasienten har fine stoffskifteverdier så er det ikke noe med stoffskiftet som plager !
    Ekstra ille synes jeg det er at de nekter å ta ibruk det markedet har å tilby ! De vet godt at det finnes mer enn en thyroxintype på markedet !
    Armor har iallfall hjulpet noen med spesielle plager, og det finnes flere !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Legen min sa også at mine prøver var bra og jeg ser sunn og frisk ut og kan jobbe og alt muligt :,( Men jeg føler meg bare sliten, trøtt orker ikke mye selv om jeg tvinger meg til og gjøre litt. Jeg forstår ikke hvordan jeg skulle klare jobbe som jeg er nå :,( Så jeg blei lei meg jeg etter at legen sa det da prøvene mine var fine. Hadde jeg følt det samme som henne så men det nytter jo ikke si hver gang jeg er sliten og trøtt det hjelper ikke stort og klager på halsen min er vond hver gang men sånn skal det være sier hun det er ikke noe farligt :,(

Og føler hun vil bare forte seg og bli ferdig med meg for jeg er ikke noe og hjelpe virker det som. Jeg vil jo ikke være sliten eller trøtt hele tia og kansje noen tror jeg er lat men det vet jeg at lat er jeg ikke assa. Og viss andre tror det ja uff det er ikke sånn jeg vil virke da jeg er bare SLITEN. Før var jeg ikke sånn, da var jeg full av Energi, kunne jobbe og alt gikk greit, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare det nå og føler alle maser om det jobb jobb nå din late dumme jente herreguuuuuuud skjerp deg ja sånn føles det :,( Eller burde dø så kan jeg la vær føle meg så i veien her og der at da trenger ingen mase heller
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Hei Vilde! Da jeg "suste" inn på nettsidene til Sonjas stoffskifteforum i februar, var jeg kjempesliten i hele kroppen, alt gikk tregt, konsentrasjonen var dårlig, muskel- og skjelettsmerter, var nærmest kraftløs i armene og humøret var omtrent fraværende. Etter medisineringen er formkurven stigende. Har lært mye om hypothyreose ved bl.a. å lese på disse nettsidene.

Pga at formen ikke er på topp har jeg behov for å gjøre hypolivet enkelt, ellers blir det håpløst! Fakta som har hjulpet meg:
    Avgjørende å ha en god fastlege som kan mye om hypothyreose.
    Doseøkning forsiktig, over tid, ellers kan symptomene blomstre opp.
    Lære seg mest mulig om sykdommen. Jmfr. Finn, Gogutten!
    Være forberedt på at vi har masse "rare" symptomer ved oppstart av medisiner. Jmfr. Nora, Gojenta!
    Det tar tid, før vi finner vedlikeholdsdosen. 1/2 - 1 år? Noen bruker lenger tid, dessverre.
    Det er viktig å være snill mot seg selv,- stress er ikke bra for noen. Vektøkning er vanlig, unngå derfor karbomat. Trening er viktig, men alt til sin tid. Men det er bedre å klare å gå en liten tur enn å sitte helt i ro!
    Forøvrig bruker vi mer energi når vi ler enn når vi gråter!

Lykke til Vilde og alle andre!

Joni

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Jeg og tror att blodprøvene kun er en veiledning i perioder.

Mine stoffskifte prøver er fine, men nå er jeg helt kjørt. Har i 3-4 uker jobbet aktivt sykmeldt, men nå er jeg aldeles på tryne og er fra i morgen igjen helt sykmeldt.

Jeg startet med Liothyroin(sammen med Levaxin) for 3,5 mnd siden og det gikk kjempefiiiiiint!!! Men måtte trappe ned pga seriøs hjertebank, og dett var dett, snakket med legen idag på telefon og skal øke dosen igjen, men hvis det blir hjertebank da vet jeg ikke hva vi gjør.

Skal høre med a(legen altså... ) om Inderal kan hjelpe, eller hva jeg skal gjøre. Nå ere ikke no festligt å være Hypo , ISJH!!!!

Hue virker, hvertfall enda, men er trøtt og sliten og føler meg kraftløs.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til Vilde

Du lurer på hvordan andre har det i dårlige perioder? Selv blir jeg kjempetrøtt og slapp kan godt sove hele døgnet, merker at det går treigt i topplokket, jeg er inne i en dårlig periode nå og ser at temperaturen er under 37, det skal lite til før jeg blir helt utslitt.

Ellers er jeg helt enig med Finn legene bør lære seg at det ikke bare er blodprøvene som teller. Dessuten hender det jo innimellom at det skjer analysefeil med blodprøver også, derfor mener jeg at en må se på hvordan pas har det og ta en samlet vurdering og ikke minst høre hva pasienten sier selv for det er tross alt vår kropp vi kjenner den best selv. :twisted:

Til Lilja
    Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om sykemelding Selv er jeg nå i full jobb. Det fører til at jeg ikke orker noe mer enn jobb. For meg dreier alt seg om søvn og jeg regner ut til minste minutt hvor lege jeg kan sove før jeg må stå opp. Sist jeg var hos legen og fikk forlenget sykemelding fikk jeg tydelig inntrykk av at jeg når den gikk ut måtte begynne å jobbe igjen. Det er ikke morro å måtte tigge om sykemelding det orker i alle fall ikke jeg.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    69

Standard Kortisol

Hei igjen.

Jeg tok en kortisolprøve hos legen klokken 14.00 på mandag.
    En blodprøve.

Hadde time da og måtte nærmest be på mine knær om å få tatt en kortisolprøve.

Men er den riktig utført? Skal jeg ikke ta den om morgenen egentlig? Og hvor politelig er den prøve på den tiden og med den metoden?

Ved addison sykdom. Ikke at jeg tror jeg har det, men jeg trenger å få utelukket det. Jeg kjenner meg igjen i mange av de symptomene som beskrives. Jeg har et ganske lavt blodtrykk i følge legen, men normal puls. Jeg er vanvittig sliten og har i perioder ganske diare. ( beklager detaljene ).
    Jeg har fått mange kommentarer om at jeg er så brun i fjeset, enda jeg ikke er ute i solen. Jeg fikk en viss brunfarge i påsken, men den har liksom ikke forsvunnet. Og jeg pleier å være blek.
    Jeg vet ikke hva de mener om det i hendene, men jeg har mange gule harde flekker i håndflaten.
    Jeg tar med jevne mellomrom afipran mot kvalme.

Jeg vil ikke være hypokonder, men jeg vil så gjerne utelukke ting.

Men kanskje jeg får svar på de idag. Men er prøven riktig utført?
    Legen er ganske uinteressert og det er jeg selv som må ta initiativ til å få svar på prøvene.

Vilde

Tusen takk for deres deling med kunnskap.

Dere er gull verdt!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Heisann,

Når legen min tok kortisol prøve på meg måtte jeg ta en tidlig om morran og en senere på ettermiddagen (samme dag). På den måten ser man hvordan det utvikler seg.

Husker ikke helt hvordan det var... men tror kortisol skal være høyt om morran, og så synke ut over dagen... Men dette må noen andre her bekrefte

Gå tilbake og si til legen at han må gjøre det riktig !

Side 1 av 12 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. Dårlig holdning av det lave stoffskiftet?
    Av Vår i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 14
    Siste melding: 27-03-10, 07:44
  2. Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
    Av Marielle i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 09-03-10, 10:08
  3. Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
    Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 4
    Siste melding: 26-04-08, 21:40
  4. Når får man komme til endolkrinolog?
    Av Hsn i forumet Hos legen
    Svar: 8
    Siste melding: 19-02-07, 14:12
  5. Kan laft stoffskifte komme og gå?
    Av dolla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 10-01-07, 22:09

Bokmerker

Regler for innlegg