Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Tråd: Nybegynner

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard Nybegynner

Jeg har nylig fått påvist hypotyreose etter å ha følt meg "rar" og i dårlig form i lang tid. Begynte etterhvert å ha problemer med å jobbe fult og ha et liv ved siden av, og gikk til legen for råd/hjelp. (Hadde ved oppstart av levaxin tsh: 80, ft4: 6,2. ft3: 3,2)

Har i denne sammenheng noen spørsmål som jeg håper dere erfarene kan svare på! Er jo begrenset hvor mye tid man får hos legen, og kommer på ting etter at jeg har vært der.

Kan jeg være overdosert/eller at kroppen min oppfatter det sånn selv om verdiene ikke er for høye. Tenkte iom at jeg sikkert har gått med lavt stoffskifte en stund og at kroppen er vant med dette?

Har lest litt på denne siden og ser at endel av dere tar naturpreparater i tillegg eller i stedet for levaxin. Hvor lenge prøvde dere bare med levaxin? Til referanseverdien var innenfor normalområdet, men uten at dette ikke gjorde at dere følte dere i "bra form"? Noen som har anbefalinger?

Har noen erfaringer med at legene også ser på ft3 verdien, eller ser alle bare på ft4?

Også lurer jeg på hvor lang tid det tok for dere før dere følte dere "normale" igjen..

På forhånd takk!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Etter som jeg ser her så oppfattes legen meget forskjellig og det er vel så som så med kunnskapsnivået på lavt stoffskifte.

Legens definisjon på overdosering er at TSH er nær null og fT4 er godt over referanseområdet. Men han kan jo bare tolke et øyeblikksbilde av en blodprøve.
    Du vet bedre - om du kan tolke signalene kroppen gir deg riktig.
    Derfor er det en ubetinget fordel å utdanne seg i sin egen sykdom.

Hjertet gir gjerne fra seg målbare bevis på overdosering ved at man får så høy hvilepuls at det oppstår hjertebank. Derfor kan det være greit å kjenne til hvor høy denne pleier å være. Mål den om morgenen før du står opp.

Så kan du godt oppleve andre overdosesymptomer som indre uro og stress - dårlig søvn osv. før dosen har stabilisert seg, men en blodprøve vil ikke indikere overdosering.

En vanlig dosering er 1,6µg x kroppsvekt - altså at en på 100kg trenger 160/dag. Men det er store forskjeller og man kan ha godt av å ligge over denne grensen lenge, for liksom å få satt alt igeng.

Overdosering er jo et begrep vi har lett for å sammenlikne med andre og uheldige forhold i samfunnet - denne overdoseringen er ikke farlig, og kan være nødvendig i begrensede perioder.

Når du nevner naturpreparater tenker du da på Armour/Westroid ?
    Det er ikke naturpreparater, men de har biologisk opphav.
    Og det er den eneste grunnen til at leger ikke vil bruke dem. De skal bruke kunstig fremstillte hormoner og snakker nedsettende om noe annet.

Hadde det ikke vært for Armour hadde jeg ikke greidd å skrive dette til deg idag, og hadde vektopgangen fortsatt med 1kg i året så hadde jeg veid 20kg mer enn jeg gjør. Legene så at det gikk rett til H.... med meg, men var villig til å offre meg for sin egen tro på det kunstige.
    Det er vanskelig å tilgi både dem og med selv for at jeg lot det gå 16 år før jeg hoppet av den totalisatoren og gikk over til fienden.

Mange kan fint bruke kunstige hormoner, får håpe du er av dem......
    Hvor lang tid det går før man blir normal ?
    Ja det lurer jeg også på - - enda - -
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hei

Ja man kan være overdosert uten at det synes på prøvene - avik på prøver kommer gjerne etter symptomene i hvertfall hos meg. Men symptomene kjenner jeg jo greit igjen og justerer dose etter hvordan jeg føler meg.

Normal? Hmmmm mistet litt troen på det, men håper ikke det blir realiteten for deg. Jeg i hvertfall fått brynet tålmodigheten i denne prosessen

Jeg bruker kun Levaxin, så andre preparater kan jeg ikke uttale meg om. Jeg ser jo at andre bruker det her inne uten at det nødvendigvis betyr at man føler seg hverken bedre eller værre. Men heldige er de som finner noe som fungerer optimalt med denne sykdommen Lykke til med behandlingen - og jeg synes du skal gi Levaxinen litt tid. Mange blir bra bare på den. Blir du ikke bedre - finnes det som du leser her inne, alternativer

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard

Takk for svar!

Ja, mente biologisk materialet. (Insulin er jo også et hormon, der bruker vel legene insulin som stammer fra bl.a gris.)
    Men jeg tar rådet med å gi det (levaxinen) litt tid først. Det som noen tar i små doser to ganger om dagen, er det kunstig framstilt? Husker ikke helt hva det heter. Legen jeg snakket med, som er endokrinolog, sa at noen trengte dette i tillegg.

Jeg har forstått at dette er en sykdom hvor man får testet tålmodigheten. Denne sommer'n kommer til å bli husket som en laaang trist og tåkebelagt søndag. Men er optimistisk, og skal bli bra!

Er det noen som vet om armer som dovner av kan henge sammen med lavt stoffskifte? Er plaget med armer som sovner veldig fort, spesielt på natten. Kan våkne av at den ene armen er helt kald og uten følelse, at jeg ikke klarer å løfte den. Må da bruke den andre hånden til å slengen den ned ut av senga for at den skal få blodtilførsel. Hjelp, dette hørtes veldig dramatisk ut. Men er litt ubehagelig. Men hjelper stort å høre det hvis andre opplever dette

Hvilepulsen min er på litt i underkant av 60, det må den vel få lov til å være!? Tok den i dag morges, før jeg stod opp!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Hvilepulsen er veldig individuell og må få lov å være hva den er.
    Den er trenbar og faller ved god kondisjonstrening og stiger ved styrketrening.
    Den stiger også med økende antall stoffskftehormoner i blodet og poenget med å følge litt med på hva den er, er at det kan gi en nyttig tillegsopplysning i vurderingen av om stoffskiftet er høyt eller lavt.

Arm som sover når du sover, og som er iskald hadde jeg i mange år.
    Det ble ikke borte før jeg skiftet til Armour og jeg har ikke hatt det en eneste gang siden.

Kjertelen produserer mange hormoner og disse må vi leve uten når kjertelen stopper. Levaxin inneholder bare ett av dem - T4.
    Poenget med å bruke Armour er at da får man alle sammen.
    Kjertelen produserer 75% T4 - 20% T3 og mindre mengder av de andre.
    Også kalsitonin produseres av kjertelen - et hormon som sørger for at kalsiumet forblir i knoklene.
    T3 produseres også kunstig under handelsnavnet Liothyronin. Mange føler seg bedre når de får 5µg av dette en gang eller to i døgnet - i tillegg til den vanlige Levaxindosen.
    Kanskje var det dette legen var inne på ?

Armour inneholder jo også dette.........

Insulin ble i tidligere tider utvunnet av gris det også. Nå er den syntetisk, og ingen vil nok tilbake til insulin av gris. Her fungerer det kunstige fint.
    Dette faktum brukes ofte av syntet -tilhengerene og sier at det må gjelde for thyroxin også.
    Men det er bare et eksempel på dårlig overtalelseskunst jeg synes de skulle holde seg for gode til å bruke. Det er jo to himmelvidt forskjellige stoffer som ikke kan sammenliknes. Argumentene som brukes er lette å nøytralisere og ikke egnet til å overbevise noen som har litt greie på det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Elly
    Er det noen som vet om armer som dovner av kan henge sammen med lavt stoffskifte? Er plaget med armer som sovner veldig fort, spesielt på natten. Kan våkne av at den ene armen er helt kald og uten følelse, at jeg ikke klarer å løfte den. Må da bruke den andre hånden til å slengen den ned ut av senga for at den skal få blodtilførsel. Hjelp, dette hørtes veldig dramatisk ut. Men er litt ubehagelig. Men hjelper stort å høre det hvis andre opplever dette
    Hei,
    tenkte jeg kunne gi en tilbakemelding på akkurat dette:-)
    Jeg var veldig plaget med "døde" armer da jeg gikk gravid (og muligens var lav i stoffskiftet). Det henger sammen med vann i kroppen. Ihvertfall; hos meg gikk det etter hvert over i fryktelige nervesmerter i hendene, så jeg gikk våken om nettene og gråt mine arme tårer over det. Det endte med operasjon for Carpal tunell syndrom. Jeg hadde det i begge armene, men ble kun operert i den ene. Siden har det kommet tilbake, og i vinter var det ille igjen. Min tanke omkring dette er at det må ha noe med stofskiftet å gjøre, for etter at jeg startet med Levaxin i mai, har det gradvis forsvunnet, og er nå omtrent borte. Kjenner bare at enkelte fingre dovner bort fra tid til annen.

..så hvis du nå blir medisinert for lavt stoffskifte, kan det kanskje hjelpe på:-)

Lykke til!

Mina Gjest

Standard Sv: Nybegynner

Har det også slik at armer og ben dovner bort om jeg ligger for lenge. Spes om morgenene, vondt å gå på bena. Merker også alt av muskler og ledd Stivner når jeg har sittet for lenge. Tror jeg har en del ødemer, merker d på ringer blir vanskelig å ta av. Fikk konstatert hypotyreose i vår etter en infeksjon i skjoldbrukskjertelen.

Legen ville jeg skulle se det Ann i tillfelle kjertelen tok opp produksjonen igjen. Men ble bare verre og verre. Greide til slutt å ikke jobbe.

Hadde vanvittig hodepine og influensafølelse hele tiden. Startet på levaxin i juli og syns ikke jeg ble noe bedre.. Ble mer våken, men flere symptomer kom til.

I forrige uke orket jeg bare ikke mer og bestilte en time til privat lege og fikk Armour. Da hadde jeg smerter i musklene, leddene, halsen hodet, var deprimert, langvarige mensblødninger, kløe over hele kroppen, kvalme, svimmelhet. Følte meg forgiftet rett og slett, hadde sånn syresmak i munnen hele tiden, i tillegg så la jeg på meg selv om jeg nesten ikke spist pga dårlig matlyst. Kunne spise ett lite måltid om dagen og likevel gå opp i vekt.

Nå har jeg gått på Armour en uke. Følte meg fantastisk de første dagene (begynte med 60mg, gikk på 75 mcg levaksin) I følge blodprøvene lå jeg greit på T4 og T3 og 2,5 på HCG. Men nå er de symptomene på vei tilbake som jeg hadde med levaksin minus kløen og syresmaken i munnen.

Tenkte kanskje det var for høy dose å begynne med siden jeg fortsatt har levaxinen i blodet, så delte først tablettene i 2. 30 mg morgen og 30 mg kl 15.00. Mindre vondt i hodet, leddene, men muskelsmertene er der fortsatt og i tillegg er jeg blitt vanvittig trøtt igjen. Kan sove hele tiden. Prøvde 30 mg imorges og 15 mg kl 15.00 og er enda trøttere idag, har sovet i hele dag.

Er jeg overdosert eller underdosert? Håper på noen gode råd. Legen sier jeg skal gå ned, men vet ikke om jeg stoler på han.

Håper på svar.
    Sist endret av Admin; 03-12-15 kl 21:45 Begrunnelse: Indlægget splittet op i mindre dele

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

En normal dose armour/erfa for et voksent menneske er på 120-180mg, men det er heller ikke uvanlig å måtte ha mer i starten.
    En god del opplever dessuten at de må helt over og ikke kan blande med levaxin. I de tilfellene virker det ofte som at det å beholde levaxinen holder igjen stoffskiftet i kroppen selv om hormonene finnes i blodet.

Du er ikke overdosert etter symptomene du beskriver. Jeg (dette er min mening, ikke noe annet) oppfatter det mer som at du er underdosert. For min egen del har jeg best effekt av å ta NDT om kvelden, etter tannpussen. Det sørger for at jeg sover godt og god søvn er starten på en god dag. Husk også at en kropp som heler seg selv ofte sover mye, men du burde i det tilfelle merke at du ble mer uthvilt og etterhvert fikk mer energi av søvnen.

Når du går med tillegg eller helt på NDT så er det dessuten forventet at TSH skal havne ned mot 0/umålbart, så den kan man ikke styre etter. Det er fT3 og fT4 som er viktige. (Jeg antar at det er TSH du snakker om når du skriver HCG?)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2014
    Sted
    Nord Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    44

Hei
    Jeg har hatt stoffskifte diagnosen i 1 år og 2 mnd, og jeg har antageligvis vært innom alle symptomer som finnes. Jeg har lest og lest for å finne ut hva som er årsaken til symptomene. (Jeg vet jo at det er stoffskiftet, men ønsker å vite hva som skjer)
    Jeg har hatt /har mye av de samme sympt. i armer og ben. Før i tiden var navnet på denne sykdommen; Myksødem. Dette er veldig beskrivende på hva som skjer i kroppen din. Pga lavt stoffskifte produserer cellene dine "slim" som blir liggende i muskulaturen. Du blir hoven og du får nerveavklem spesielt i håndledd og ankler. Dette blir bedre når du får orden på stoffskiftet.
    Jeg startet min karriere som offisiell stoffskiftepasient i september i fjor etter en Thyreoiditt. Brukte Levaxin fra desember til mai, fikk da også liothyronin. Ble da noe bedre, men jeg er abssolut ikke bra. Dette tar tid og har stort sett forsont meg med det Jeg ligger lavt i stoffskifte ennå, reagerer veldig ved økning av Levaxin, så må ta dette i små skritt.

Mvh Martine

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,037

Lightbulb Sv: Nybegynner

Liothyronin er vel mer styr - fordi den må splittes opp og tas flere ganger om dagen
    Kanskje det er den du reagerer mest på..

Selv så reagerte jeg negativt både på levaxin og på liothyronin og gikk derfor ca et år uten noe medisin
    Om noen få uker så har jeg vært på NDT i seks år - og har ikke hatt noen negative reaksjoner.

Kanskje du skulle si til legen din at du vil unne deg selv en resept på thyroid
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn