Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Man tar sin morgendose etter prøven.
    Og det er meget viktig.
    Målingen blir forhøyet opp til 20% hvis man måler et par timer etter doseinntak. Så faller feilprosenten og er ca.5% etter 8 timer.

Så er det riktig at kroppen jo pøser ut hormoner om morgenen for å få oss igang.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Når på dagen?

Jeg skal i forbindelse med nevrologisk utredning ta blodprøver en av de nærmeste dagene, bl.a en del stoffskifteprøver. Lurer litt på om noen kan gi meg råd om når på dagen prøvene vil gi et mest nøyaktig svar på hvordan stoffskiftet mitt er? Er det uten betydning når jeg tar dem, eller vil svaret kunne variere ut ifra når de er tatt? Mener å ha lest noe om det tidligere.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Sv: Tidspunkt for blodprøver? Når på dagen?

Glemte å si at jeg ikke er under behandling med levaxin, men at jeg mistenker lavt stoffskifte på grunn av symptomer og høy anti-TPO.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

TSH er jo høyest om morgenen, og jo høyere målingen er, jo større er jo sjansen for at du kommer under behandling.
    Samtidig med TSH og anti-TPO vurderes også kjertelens produksjonsevne, og da ser man på fritt T4.
    Jo lavere denne er, jo større er sjansen for å komme under behandling.
    Denne har liten døgnvariasjon.

At anti-TPO testen slår ut, er ikke helt ensbetydene med at kjertelen ødelegges. Men når anti-TPO er høy, stoler man mer på at resultatet viser antistoffer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Takk =) Da satser jeg på å dra tidlig om morgenen. Håper i det minste å få prøve behandling. Siden det er over 6mnd siden de siste stoffskifteprøvene kan det jo også være at det er endring på fT4.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Spørsmål om påvirkningen av prøver ang tidspunkt
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 17
    Siste melding: 14-09-07, 10:57
  2. Blodprøver - når på dagen osv.
    Av Tily i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 04-06-07, 21:51
  3. Thyra-dagen
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 3
    Siste melding: 25-05-07, 11:30
  4. Liothyronin - når på dagen?
    Av Reven i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-04-07, 22:23
  5. Måtte le her om dagen:)
    Av Tynn Tråd i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 2
    Siste melding: 21-12-06, 00:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine