Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    45
    Meldinger
    185

Standard Tidspunkt for blodprøver? Når på dagen?

skal ta blodprøver i morgen. Har begynt å ta levaxin på kvelden...hvordan gjør jeg det da? må jeg ta levaxinen før i dag da?
    Sist endret av Admin; 16-09-09 kl 13:13 Begrunnelse: Rettet fejltegn som ö = ø, ä = æ

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    106

Standard

Så lenge du tar medisinen om kvelden, kan du ta blodprøver dagen etter. Hadde du tatt den om morningen måtte du ventet med medisinen til etter blodprøvene..., det er det min lege har sagt til meg.

Mvh Maia

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

8-9 timer før, da skulle du være trygg. Jeg ville helst tatt 10 timer før, for sikkerhets skyld. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952
    Det er nødvendig fordi konsentrasjonen av fritt tyroksin er økt med 15 - 20 % de første 8 - 9 timene etter inntak av L-tyroksindosen.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard Et sprsm. om blodprøver........

Jeg undrer på HVOR stor betydning har det om jeg tar Levaxin FØRE blodprØvene ? I såfall- hvor mye kan det slå ut feil på pr.svaret mitt????Er der noen med erfaring i dette?
    Sist endret av Admin; 16-09-09 kl 13:08 Begrunnelse: Forkerte tegn Ã, ö rettet

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Ikke erfaring - men prøvesvarene viser høyere stoffskifte enn det du har.
    Om jeg husker rett så er det 20% forhøyet første timen så faller det ganske sakte utover.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    27

Standard

Sist jeg tok blodprøve fikk jeg beskjed av legen om å vente med å ta levaxin til etter at prøvene var tatt! .......men han sa ikke hvorfor

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Tatt fra sidene til Ahus:

Hos pasienter som bruker tyroksin, bør prøve til behandlingskontroll tas medikamentfastende om morgenen, da tyroksinnivået ligger 15 – 20 % over basisverdien de første 8 – 9 timene etter tablettinntak.

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Når du har tatt tyroksin om morgenen begynner FT4 nivåer å stige etter ca 30 min, og etter 2 timer ligger nivået ca 10-15 % høyere.
    Samtidig så synker TSH med ca 20% ca 2 timer etter inntak enten pga av at FT4 stiger eller på grunn av naturlig døgnvariasjon siden TSH er lavest tidlig på ettermiddagen og høyest ved midnatt.
    Hentet fra:
    Overlege Arne Ã…sberg og overlege Kristian J. Fougner (endokrinologisk seksjon, medisinsk
    avdeling) St Olav

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3

Standard Tidspunkt for blodprøver? Når på dagen?

Heisann

Har vært litt fram og tilbake med dette. En lege mente jeg skulle ta levaxin på kvelden istedefor morgenen, og da ta blodprøvene på formiddagen.

Har lest ett sted at man skal ta blodprøvene ca. 8 timer etter levaxin (hvordan gjennomføre dette med morgendoser?)

Tar nå levaxin på morgenen etter at en spesialist (med erfaring) sa at det var meget viktig å ta størstedelen eller helst hele dosen på morgenen, da dette passet best med kroppens naturlige døgnsyklus. Han mente da også at jeg godt kunne ta morgendosen min og så ta blodprøven rett etterpå (mao. også på morgenen) fordi den direkte innvirkingen av så små doser (vi snakker jo mikrogram) på prøvene ikke var av betydning.

Regner med at de fleste her tar levaxin på morgenen, men hvordan gjør dere da med blodprøvene?

L.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Jeg tar blodprøvene ca kl 08.00, og så tar jeg levaxindosen rett etterpå. Det viktigste er igrunnen at du følger samme regime hver gang du tar prøven, for å få sammenlignbare prøvesvar fra gang til gang. Jeg kjenner en som tar levaxin på morgenen og prøven ca kl 13.00.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Spørsmål om påvirkningen av prøver ang tidspunkt
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 17
    Siste melding: 14-09-07, 10:57
  2. Blodprøver - når på dagen osv.
    Av Tily i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 04-06-07, 21:51
  3. Thyra-dagen
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 3
    Siste melding: 25-05-07, 11:30
  4. Liothyronin - når på dagen?
    Av Reven i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-04-07, 22:23
  5. Måtte le her om dagen:)
    Av Tynn Tråd i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 2
    Siste melding: 21-12-06, 00:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine